نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه پیام نور
چکیده
کودکان گروه سنی الف (سالهای پیش از دبستان) از نظر درک مفهوم زمان، با دیگر گروههای سنی تفاوت دارند؛ زیرا خردسالان، بهویژه تا شش سالگی، درک کاملی از مقولهی زمان ندارند و در مواردی مانند تخمین طول مدت، درک تفاوت میان گذشته و آینده و توان تشخیص به هم ریختگی نظم زمان، با دشواریهایی روبهرو میشوند. از اینرو، باید در اشعار روایی کودکان، به میزان درک آنان از زمان توجه نشان داد و میان این میزان درک و چگونگی نمایش زمان، هماهنگی برقرار کرد. مقالهی حاضر، کوشیده است تا با توجه به ویژگیهای ذهنی کودکان و مراحل رشد شناختی آنان، عنصر زمان در اشعار روایی کودکان گروه سنی الف (با نمونهگیری از 6 دفتر شعر ناصر کشاورز) پرداخته شود. نتیجهی به دست آمده نشان میدهد که «زمانپریشی» و «شتاب منفی» زمان روایت، از این رو که با رشد ذهنی کودکان از زمان تناسب ندارد، باید با دقت بیشتری در روایت کودکان گروه سنی الف به کار گرفته شود؛ اما «نظم و ترتیب» و «شتاب ثابت» و «شتاب مثبت» روایت، از اینرو که با فضای ذهنی کودکان تناسب بیشتری دارد، میتواند در این دسته از روایتها به کار رود. بررسی و تحلیل زمان روایت در شش دفتر شعر (ویژهی گروه سنی الف) از ناصر کشاورز، این نتیجه به دست آمد که نظم، شتاب ثابت و شتاب مثبت، بیشترین کاربرد را در اشعار وی داشته و از میان این سه، پرکاربردترین شیوه، شتاب ثابت بوده است.
واژههای کلیدی:
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Time Analysis in Children’s Narrative Poems
نویسنده [English]
- Abbas jahed Jah
Payam Nour University
چکیده [English]
Jahedjah*
Payam-e Noor University
Abstract
Pre-school children are different from others in understanding time concept as children up to the age of 6 do not understand different aspects of time such as estimation of duration, finding the difference between present and past and anachrony. The study of time shows that "anachrony" and "deceleration" are not properly understood by these children so we must to use them carefully in pre-school children’s narrative. On the other hand, chronological order, isochrony and acceleration are suitable for pre-school children and we can use them. Narrative time analysis in 6 poetry books of Naser Keshavarz (for pre-school children) proved that scenic presentation and dialogue have the most usage among different types of time presentation in children’s narrative.
* Assistant Prof. in Persian Language & Literature, jahedjah@gmail.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Child
- Narrative Poem, Speed, Time.