نگاهی به ابعاد روایت‌مندی در داستان سه سوت جادویی احمد اکبرپور (بر پایه‌ی نظریه‌ی ماریا نیکولایوا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز

چکیده

این مقاله بر آن است تا بر پایه­ی نظریه‌ی نیکولایوا درباره­ی روایت­شناسی، ابعاد روایت­مندی را در داستان سه سوت جادویی از احمد اکبرپور که از داستان‌های  جدید نیز وی است، بررسی و تحلیل کند؛ نیکولایوا از سال 2003 دیدگاه­هایی تازه در پیوند با روایت‌شناسی ادبیات کودک ارائه داد و برتری‌های روایت‌شناسی را به عنوان روی‌کردی جدا از دیگر شیوه‌‌های نقد ادبی یادآور شد. در این نظریه تمرکز وی بر ابعاد روایت­مندی و عناصر آن یعنی شخصیت‌پردازی، زاویه­ی دید و زمان‌مندی است و معتقد است این عناصر ساختار روایی داستان‌های کودک را تشکیل می‌دهند. یافته­های پژوهش نشان داد اکبرپور با ارائه‌ی راه‌کارهایی نوین، که نیکولایوا در نظریه‌ی خود به عنوان نقاط قوت داستان‌های کودک به آن‌ها اشاره می‌کند، توانسته تا حدودی به جذابیت داستان کمک کند؛ از جمله­ی این شگردها روزنه و پیرنگ باز داستان و توصیف دقیق صحنه‌ها و جزئیات است. با وجود این که اکبرپور در این داستان کوشیده با آزمودن شیوه­های تازه اثری متفاوت بیافریند، اما به نظر می­رسد آن­گونه که باید نتوانسته از عهده­ی کار برآید؛ چون لحن یک‌نواخت شخصیت­ها و غلبه­ی صدای راوی بر شخصیت­ها از انسجام و قدرت‌مندی اثر می‌کاهد و نمی­گذارد، ویژگی­های مثبت اثر، آن­چنان­که شایسته است، جلوه کنند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Narrativity in Ahmad Akbarpour's Story  "Se Sut-e Jadui" (Three Magical Whistles) According to the Theory of Maria Nikolajeva

نویسندگان [English]

  • Saeid Hesampour
  • Sheyda Arameshfard
Shiraz Univerisity
چکیده [English]

 
 

Hesampour* S. Arameshfard**

Shiraz University
 
Abstract
In this paper different aspects of narrativity are analyzed in a new story by Ahmad Akbarpour entitled "Se Sut-e Jadui" (Three Magical Whistles), using Maria Nikolajeva’s theory of narrative. In 2003 Nikolajeva presented some views about narratology in children's literature showing preference for this theory as an independent approach. In this theory her focus is on narrative and its elements like characterization, point of view and temporality which organize narrative structure of children's stories. The findings of this paper show that Akbarpour has added to the attractiveness of his story by using new techniques which Nikolajeva has pointed out such as open plot and description of scenes and details. Although Akbarpour has tried to create a different story, he has not been completely successful because the monotonous tone of characters and prevalence of narrator decrease the power of his story and do not allow positive features to be revealed.
 
 
 
*  Associate Prof. in Persian Language & Literature,  shessampour@yahoo.com
**  M.A. Student of Children’s Literature Studies,  arameshfard@gmail.com

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Ahmad Akbarpour
  • Se Sut-e Jadui
  • Maria Nikolajeva
  • Narratology
اسکولز، رابرت. (1387). عناصر داستان. ترجمه‌ی فرزانه طاهری. تهران: مرکز.
اکبرپور، احمد. (1387). سه سوت جادویی. تهران: افق.
پارسایی، حسین. (1389). «سه سوت اضافی». کتاب ماه کودک و نوجوان. شماره‌ی 7، (پیاپی 151)، صص 13-18.
تولان، مایکل. (1386). روایت‌شناسی، درآمدی زبان‌شناختی- انتقادی. ترجمه‌ی سیدفاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سمت.
خسرونژاد، مرتضی. (1382). معصومیت و تجربه. تهران: مرکز.
خسروی، ابوتراب. (1388). حاشیه‌ای بر مبانی داستان. تهران: ثالث.
قزل ایاغ، ثریا. (1386). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سمت.
لاج، دیوید، ایان وات، دیوید دیچز و... (1386). نظریه‌های رمان. ترجمه‌ی حسین پاینده. تهران: نیلوفر.
مستور، مصطفی. (1387). مبانی داستان کوتاه. تهران: مرکز.
مندنی‌پور، شهریار. (1384). کتاب ارواح شهرزاد. تهران: ققنوس.
میرصادقی، جمال. (1385). عناصر داستان. تهران: سخن.
ــــــــــــــــ.. (1387). راهنمای داستان‌نویسی. تهران: سخن.
نیکولایوا، مریا. (1387). «فراسوی دستور داستان». دیگرخوانی‌های ناگزیز، مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.