نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
چکیده
هدف: هدف پژوهش ارزیابی داستانهای دینی منتشر شده برای کودکان و نوجوانان بین سالهای 1380-1385 از نظر کیفیت محتوا، ساخت و پرداخت، زبان و بیان و شیوه نگارش است. روش: پس از بررسی پایگاه اطلاعرسانی خانه کتاب ایران که یکی از پایگاههای معتبر در معرفی کتابهای منتشرشده در کشور هست تعداد 291 عنوان اثر داستانی بین سالهای مورد بررسی شناسایی شدند که با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرارگرفتند. یافتهها: داستانهای شناسایی شده از نظر کیفیت محتوا، ساخت و پرداخت و کیفیت زبان و بیان مورد ارزیابی قرار گرفتند که یافتهها نشان داد که نگفتن منابع و مآخذ، ارائهی نصیحت مستقیم و داشتن تعصب، و در بخش کیفیت محتوا، رساندن پیام مورد نظر به خواننده همراه با نتیجهگیری و افتادن در دام پند و شعار، رواج آسانپسندی و خلاقانه نبودن آثار و ترسیم مبالغهآمیز شخصیتهای مذهبی در بخش ساخت و پرداخت، پایبند نبودن نویسندگان به توضیح کلمات و اصطلاحات دشوار و نامفهوم در پانویس، سلیس و روان نبودن زبان اثر در بخش کیفیت زبان، بیان و شیوهی نگارش به عنوان مهمترین مشکلات داستانها شناسایی شدند که برای برطرفکردن نارساییهای شناسایی شده راهکارهای ابتدایی ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of Children’s and Young Adults’ Religious Stories Published during 2001-2006 with regard to Their Content, Construction, Language, Illustration and Physical Shape
نویسنده [English]
- Mehdi Mohammadi
Islamic Azad University of Ghom Branch
چکیده [English]
Mohammadi*
Azad University of Qom
Abstract
Two hundred and ninety one stories from the database of Iranian Book Home were selected and evaluated in order to analyze published religious stories for children and young adults over the period of 2001-2006 with regard to the quality of content, construction, language, illustration and physical shape. Findings show that there are 3 basic issues with regard to the content quality such as lack of references, direct advice, and prejudice about discussed subject. Some basic identified issues on the part of the content consist of sending messages explicitly with direct conclusions and advice at the end, non-creative presentation and exaggerated description of religious personalities. Regarding construction and writing style, there were difficult and ambiguous terms not explained in the footnote, lack of a fluent language, low quality of illustrations and lack of creativity. Physical appearances of books were acceptable.
* Assistant Prof. in Library Science & Information, mahdi.mohammadi203@gmail.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Iranian children’s and young adults’ religious stories
- Content quality
- Construction quality
- language of religious stories
- Illustration of religious stories