نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه لرستان
2 دانشگاه هرمزگان
چکیده
در هنر به صورت عام و شعر کودک به وجهی خاص، تکید بر تنظیمات زیباییشناسانه و ترفندهای زبانی، ادبی و ساختاری است؛ چون ادبیات کودک و نوجوان باید بیشتر از هنرهای دیگر از لحاظ میزان و چگونگی ایجاد ارتباط ارزیابی شود. نسبت متن ادبی با مخاطبان کودک و نوجوان کاربردی نظری و زیباییشناسی است که یکسره از بافت اجتماعی و کاربرد تاریخی جداست. در ادبیات کودک ایران، شعر «باران» یکی از خوش ساختترین و گویاترین آثاری است که بیش از چهل سال در کتابهای فارسی دورهی ابتدایی گنجانیده شده است. راز این ماندگاری و توفیق چیست؟ بیشک، یک اثر ادبی با تکیه بر محتوا و بافت تاریخی نمیتواند اقتدار خود را برای طولانیمدت حفظ کند؛ زیرا با گذشت بافت تاریخی و کهنه شدن مضمون و موضوع، آن اثر نیز رونق خود را میبازد و بیمصرف میشود. به نظر میرسد اشارتها و انتظارات فرمالیستی و زبانی تعبیهشده در ساختمان شعر «باران»، مانند جسمیت زبان، قدرت تطبیقپذیری فراوان، ساختار اپیزودیک، موسیقی غنی، پایانپذیری خلاق و... از عوامل توفیق شعر «باران» میباشد. در این مقاله سعی میشود که این مسئله با توجه به نظریه ساخت گرایی و فرمالیسم بررسی گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Secret for the Long Standing Success of the Poem "Baran"
چکیده [English]
Khosravishakib* J. Dehghanian**
Lorestan University Hormozgan University
Hance Robert Yas believes that the relationship between child literatures to the reader is a statistic and rhetorical application so that completely divides from historical and social context. In art as whole and child literature specifically weight and stress must conduct over formalistic and statistic ingredient of the literary works because the child literature must evaluate and calculates regarding to the manner and style of communication factor. In the field of child literature the “Baran” poem is one of well organized and triumphant poem so that more than forty years established and settled in the elementary book with supremacy and authority. What is the triumph’s secrecy of the poem of “Baran”? Without doubt it is obvious that no literary work can stay on power just based on historical context and its content because with passing the historical background the work will be ineffectual. According to the “baran” it is feasible that components like objective language, coalition ability, episodic structure, rich orchestration, creative ending and … take the success of the poem so that would be discussed in this paper.
*Assistant Professor of Persian Language & Literature, khosravi_shakib@yahoo.com
** Assistant Professor of Persian Language & Literature, mirjavad2003@yahoo.com
Received: 11/7/2010 Accepted: 8/11/2011
کلیدواژهها [English]
- Key Words: Criticism
- The poem of ”Baran”
- Structure
- Language.