نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه الزهرا
چکیده
این پژوهش درک کودکان ایرانی از معنای نشانهای مفهومی و علائم ناوبری موجود در رابط کاربر کتابخانهی مجازی بینالمللی کودکانرا بررسی میکند تا به کمک آن میزان مناسب بودن یا نبودن رابط کاربر این کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی سنجیده شود.روش اصلی پژوهش کیفی است و از روش کمی برای پاسخگویی به برخی از پرسشهای پژوهش کمک گرفته شده است. جامعهی مورد مطالعه، شامل20 کودک 7 تا 11 ساله بود. نتایج پژوهش نشان داد که همهی نشانههای مفهومی موجود در رابط کاربر انگلیسی کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی نامناسب است. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده، هیچیک از نشانههای ناوبری از نظر کودکان مورد مطالعه مناسب دانسته نشد. نتایج پژوهش همچنین حکایت از آن دارد که رابط کاربر فارسی، باعث تسهیل درک کودکان از معنی نشانههای مفهومی موجود در رابط کاربر کتابخانه مجازی کودکان شده است. با استفاده از نتایج حاصل از این بررسی میتوان رابط کاربرهایی مناسب جهت کودکان ایرانی، با توجه به تفاوتهای فرهنگی و زبانی آنها طراحی کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of the Features of the International Children's Digital Library's User Interface from the Viewpoint of Users and Presenting a Proposed Model
چکیده [English]
Zohreh Hassanpoor* Saeed Rezaei Sharifabadi**
Alzahra University of Tehran
This research studies Iranian children's understanding of the meaning of conceptual signs and icons existing in the user interface of the International Children's Digital Library (ICDL) in order to evaluate the suitability of the user interface of this library for Iranian children. The research method is mainly qualitative; however, quantitative method is also used to answer some of the research questions. The research population consists of 20 children aged between 7 and 11 years. The research findings showed that all of the conceptual elements of the English user interface are inappropriate for the use of Iranian children. Furthermore, according to the findings, none of the icons were evaluated as suitable from the viewpoint of the studied children. The research findings also indicate that the Persian user interface has facilitated the children's understanding of the meaning of conceptual signs existing in the interface of the International Children's Digital Library. Using the findings of this study, suitable user interfaces may be designed for children considering the differences in their culture and language.
* MA in Library Science and Information. Email: zohrehhassanpoor@yahoo.com
** Associate Prof. of Library Science and Information. Email: srezaei@alzahra.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- Keywords: User interface
- digital libraries
- International Children's Digital Library
- Children
- Iranian children