ویژگی‌های رابط کاربر کتابخانه‌ی مجازی بین‌المللی کودکان از دیدگاه کاربران و پیشنهاد یک الگو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه الزهرا

چکیده

این پژوهش درک کودکان ایرانی از معنای نشان­های مفهومی و علائم ناوبری موجود در رابط کاربر کتابخانه­ی مجازی بین­المللی کودکانرا بررسی می‌کند تا به کمک آن میزان مناسب بودن یا نبودن رابط کاربر این کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی سنجیده شود.روش اصلی پژوهش کیفی است و از روش کمی برای پاسخ‌گویی به برخی از پرسش­های پژوهش کمک گرفته شده است. جامعه­ی مورد مطالعه، شامل20 کودک 7 تا 11 ساله بود. نتایج پژوهش نشان داد که همه­ی نشانه‌های مفهومی موجود در رابط کاربر انگلیسی کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی نامناسب است. هم­چنین بر اساس نتایج به دست آمده، هیچ­یک از نشانه­های ناوبری از نظر کودکان مورد مطالعه مناسب دانسته نشد. نتایج پژوهش هم­چنین حکایت از آن دارد که رابط کاربر فارسی، باعث تسهیل درک کودکان از معنی نشانه­های مفهومی موجود در رابط کاربر کتابخانه مجازی کودکان شده است. با استفاده از نتایج حاصل از این بررسی می­توان رابط کاربرهایی مناسب جهت کودکان ایرانی، با توجه به تفاوت­های فرهنگی و زبانی آن­ها طراحی کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Features of the International Children's Digital Library's User Interface from the Viewpoint of Users and Presenting a Proposed Model

چکیده [English]

 
 
Zohreh Hassanpoor*                  Saeed Rezaei Sharifabadi**
Alzahra University of Tehran
 
This research studies Iranian children's understanding of the meaning of conceptual signs and icons existing in the user interface of the International Children's Digital Library (ICDL) in order to evaluate the suitability of the user interface of this library for Iranian children. The research method is mainly qualitative; however, quantitative method is also used to answer some of the research questions. The research population consists of 20 children aged between 7 and 11 years. The research findings showed that all of the conceptual elements of the English user interface are inappropriate for the use of Iranian children.  Furthermore, according to the findings, none of the icons were evaluated as suitable from the viewpoint of the studied children. The research findings also indicate that the Persian user interface has facilitated the children's understanding of the meaning of conceptual signs existing in the interface of the International Children's Digital Library. Using the findings of this study, suitable user interfaces may be designed for children considering the differences in their culture and language.
 
 
 
*  MA in Library Science and Information. Email: zohrehhassanpoor@yahoo.com
** Associate Prof. of Library Science and Information. Email: srezaei@alzahra.ac.ir  
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: User interface
  • digital libraries
  • International Children's Digital Library
  • Children
  • Iranian children
آرمز، ویلیام. (1380). کتابخانه­های دیجیتال. ترجمه­ی زهیر حیاتی و هاجر ستوده. تهران: کتابدار.
زره‌ساز، محمد و رحمت‌الله فتاحی. (1385). «ملاحظات اساسی در طراحی رابط کاربر نظام­های رایانه­ای و پایگاه­های اطّلاعاتی»؛ فصلنامه­ی کتاب، 66، 251-268.
 
Bilal, D. (2002). «Children design their interfaces for web search engines: A participatory approach». Proceedings of the Canadian Association for Information Science: 204-214.
_______. (2000). «Children's use of the Yahooligans! Web search engine: I. Cognitive, physical and affective behaviors on fact-based search tasks». Journal of the American Society for Information Science, 51(7), 646-665.
_______. (2006). «Measuring the Usability of an International User Interface: Culture and Design Representations».  presented at the ASIS&T Annual Meeting, Human-Computer Interaction Symposium [on line] available at:
      http://www.asis.org/SIG/SIGHCI/papers_posters06.html. [Accessed 18 August 2008]. 
Bourges-Waldegg, P., Scrivener, S. A. R. (1998). «Meaning, the central issue in cross-cultural HCI design». Interacting with Computers, 9(3), 287-309.
Brems, D.J., Whitten II, W. B. (1987). «Learning and Preference for Icon Based Interface».Proceedings Human Factors and Ergonomic Society Annual Meeting, 125-129.
Busey, P., Doerr, T. (1993). «Kid’s Catalog: An Information Retrieval System for Children». Youth Services in Libraries, 7(1), 77-84.
Byrne, M. (1993). «Using icons to find documents: simplicity is critical». Proceedings of ACM INTERCHI '93, 446-453.
Cooper, L. (2002a) «a case study of information seeking behavior in 7- year old children». Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(11), 904-922.
_________. (2002b). «Methodology for a Project Examining Cognitive Categories for Library Information in Young Children». Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(14), 1223-1231.
Druin , A.,et al (2001). «designing a digital library for young children : an intergenerational partnership». In proceedings of ACM/IEEE Joint conference on Digital Libraries (JCDL 2001), ACM press, 398-405.
________. (2005).«What children can teach us: Developing digital libraries for children with children». library Quarterly, 75(1), 20-41.
Egido, C., Patterson, J. (1988). «Pictures and Category Labels as Navigational Aids for Catalog Browsing». Proceedings of Human Factors in Computing, 127-132.
Hourcade, J., et al. (2003). «Accuracy, Target Reentry and Fitts’ Law Performance of Preschool Children Using Mice». University of Maryland Technical Report, HCIL-2003-16.
Hutchinson, H. , et al. (2005). «Interface Design for Children's Searching and Browsing». [online ].  available at: www.cs.umd.edu/hcil/pubs/tech-reports.shtml. [Accessed 18 August 2008].    
Kacmar, C., Carey, J. (1991). «Assessing the Usability of Icons in User Interfaces». Behaviour and Information Technology, 10(6),  443-457.
Kragler, S., Nolley, C. (1996). «Student Choices: Book Selection Strategies of Fourth Graders». Reading Horizons, 36(4),  354-365
Manuel , k. (2002). «teaching information Literacy to Generation Y». journal of library  administration, 30 (1-2),  195-217.
Murrell, K. (1998) «Human Computer Interface Design in a Multi-cultural Multi-lingual Environment» Proceeding of the 13th Annual MSc and PhD Conference in Computer Science, University of Stellenbosch,50 – 54.
Reuter, K., Druin, A. (2004). «Bringing Together Children and Books: An Initial Descriptive Study of Children’s Book Searching and Selection Behavior in a Digital Library». Proceedings of American Society for Information Science and Technology Conference, Providence, RI.
Seidman, I. (1998). «Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences». New York: TeachersCollege Press
Solomon, p. (1993). «Children's information retrieval behavior: a case analysis of an OPAC». journal of American society for information science, 44, 245-264.
Soloway, E. (1991). «How the Nintendo Generation Learns».  communications of the ACM 9 (September): 23-28.
Wendelin, K. H. , Zinck , R. A. (1983). «How students make Book choices».  Reading Horizons. 23, No.2: 84-88.