نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشگاه تهران
چکیده
پژوهشگران در این مقاله کوشیدهاند که در بررسیای مقدماتی ضمن شناسایی مهارتهای کلیدی در تفکّر انتقادی، پیوندی میان مؤلّفههای تفکّر انتقادی و عناصر داستانی برقرار کنند و در تعدادی از داستانهای تألیفی که در ایران منتشر شدهاند، میزان وجود این مؤلّفهها را بسنجند. به این منظور، هفده مهارت کلیدی را که از آثار ریچارد پل استخراج شدهاند، فهرست کرده و پس از خواندن هر داستان مشخص شده که آیا مهارت یا مؤلّفهی یادشده در آن داستان وجود داشته است یا خیر و اگر وجود داشته، در کدام یک از عناصر داستان، دیده شده است. جامعهی مورد بررسی در این پژوهش 14 کتاب داستان تألیفی برای گروه سنی «ج» است که در فاصله سالهای (1342-1386) از سوی شورای کتاب کودک به عنوان آثار ویژه برای گروههای سنی «ج» معرفی شدهاند در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. به نظر میرسد دو داستان حقیقت و مرد دانا و ماهی سیاه کوچولو از نظر بهکارگیری مؤلّفههای تفکّر انتقادی در مرتبهی بهتری قرار دارند. ضعف عمدهی داستانها در وجود راویهای مداخلهگر، خالیبودن از درونمایههای طنز، استفادهی مطلوب نکردن از شگردهای داستانی برای خلق فضاهای متفاوت و تقویت دیدگاههای گوناگون و.... بوده است. قویترین مؤلّفه را در بیشتر داستانها میتوان پایبندی به قابلیتهای استدلال اخلاقی دانست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of Critical Thinking Skills in Children's Fictions
چکیده [English]
Kokabi* A. Horri**
Shahid Chamran University of Ahvaz Tehran University
Maktabifard***
Shahid Chamran University of Ahvaz
Abstract
Critical thinking as a way of thinking affects our attitudes and behaviors. It includes skills like the ability to describe the purpose, formulating the question, gathering relative data and criticizing them, adopting clear options toward different issues and judging based on evidence and reasonable documents leading to problem solving. Fiction plays an important role in enhancing the formation of the above skills in children by involving them in situations that might not be experienced in real daily life, also strengthening reading skills and comprehension. If the characters of children books think critically, they can be very effective on the readers through observative learning. In this research the writers have been trying to make a link between critical thinking and fictional elements in order to evaluate the existence of these components in Iranian children fictions. To validate the research, Richard Paul’s seventeen key skills have been selected and used in several stories to identify whether these skills have been considered in them or not. And if the skills have been existed, in which fiction elements have been observed. The research population is 14 children’s books (for ages 10-12) listed as the honored list in the Children’s Book Council of Iran (CBCI) from 1343 to 1385 (1964-2006). Apparently “The Reality and the Wise Man” (Haghighat va Marde Dana) and “the Tiny Black Fish” (Mahi Siahe Koochooloo) are on the top of the list of using the component of the critical thinking. The main weaknesses in the fictions are the existence of interfering narrators that weaken inferences and interpretation skill in readers, lack of humor, lack of new techniques to create new atmosphere, lack of effective characters to strengthen children’s intellectual skills, and themes deeply conforming to social norms and rules. The research showed that ethical reasoning abilities compared to other skills proved to be the strongest component.
* Professor, Library Science and Information. Email:kokabi80@yahoo.com
** Professor, Library Science and Information. Email:riwash@yahoo.com
***PhD Candidate, Library Science and Information. Email: royamaktabi@gmail.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Children’s fictions
- Critical thinking skills
- Critical thinking components