نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه تهران
چکیده
تمایز مهمترین مؤلفهی مدرنیته است که بزرگان علوم اجتماعی از امیل دورکیم گرفته تا پییر بوردیو بر آن تأکید کردهاند. بر مبنای این رویکردهای نظری میتوان جهان کودکان را با توجه به تأخر تکوین عینی و ذهنی آن به منزلهی یک میدان اجتماعی متمایز به شمار آورد. بر این اساس میدان کودکی سرزمین تازه استقلال یافتهای است که متأسفانه میدانهای اجتماعی دیگر، به ویژه سرزمین بزرگسالی به قلمرو آن تعرض میکنند و میکوشند آن را تحت الحمایهی خود قرار دهند. برای ممانعت از این واقعه باید نسبت به قانون اساسی سرزمین کودکی و قواعد عملکرد این میدان آگاهی یافت. انسانشناسی کودکی یکی از مهمترین رشتههایی است که میتواند به شناخت این قواعد راهنما یاری دهد تا در پرتو آنها منطق متفاوت کنش کودکان بهتر دریافت شود. شاید مهمترین قاعدهی این سرزمین، تمایزنایافتگی آن باشد به گونهای که جلوههایش را در تمایزنایافتگی جنسیتی، طبقاتی، قومیتی، ملیتی و حتی زیباییشناختی میتوان مشاهده کرد. همهی این تمایزات در یک کلام، حاصل اجتماعی شدن کودکان است که با سرپرستی بزرگسالان و آموزههای آنها تحقق مییابد و گرنه در بازی آزادانهی کودکان با هم، نشانی از این تمایزات دیده نمیشود. ادبیات کودک یکی از شاهراههای مهم اجتماعی کردن کودکان به شمار میرود که متأسفانه بهدلیل بیخبری نویسندگان بزرگسال از قواعد عمل در جهان کودکی، به ابزار نرم سرکوب کودکان تبدیل شده است. در این جستار میکوشیم برای نمونه چند متن برگزیده از ادبیات کودک مانند جوجه اردک زشت، اثر هانس کریستین آندرسن و ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی را تحلیل نماییم تا زیرساخت تمایزگرایانه آنها آشکار گردد. این تمایزات به هر روی ریشه در ایدئولوژی روشنگری و مدرنیته دارد. نتیجه این است که کودکان این تمایزات را به شکل دیگری درمییابند و قرائت آنها از داستانهای کودکان متفاوت از نویسندگان این آثار است و حتی ترجیح زیباییشناختی آنها با اولویت نمایندگان ادبیات کودک همخوانی ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Newly Independent World of Children: A Study of the Anthropology of Children’s Literature
چکیده [English]
Dr. S. Parastesh
University of Tehran
shahramparastesh@gmail.com
Abstract
Distinction as the most important component of modernity has been emphasized by a wide range of scholars from Emil Durkheim to Pierre Bourdieu. From a theoretical perspective the children’s world is one of the distinctive social worlds, but other worlds such as adult’s world have colonized it. Recognizing its main rules and guidelines will help to avoid such colonization. Anthropology of childhood is one of the scientific disciplines which try to study these guidelines and rules. These rules make the different logic of children’s behavior understandable. Probably indistinctiveness is the most important rule of this field represented as sexual, class, ethnic, national and even aesthetic indistinctiveness. But the process of socialization reproduces distinctions because children do not have any ideas about them before being taught; we do not notice them them when children are playing freely. Children’s literature is an important tool to socialize children. Unfortunately children have been colonized by this literature because adult writers do not have enough knowledge about the main rules of children’s world. This article intends to show the distinctive foundations of three selected children’s stories. The first one is The Ugly Duckling by Anderson; the second one is The Little Black Fish by Behrangy and the third one is The Sock Suicide by María Asun Landa. The results of this study show that children do not read stories like their authors and do not get the same meaning.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Field of Literary Production
- The Republic of Letters
- Distinction
- Children’s literature
- Childhood
- Anthropology of Childhood.