نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه ازاد اسلامی واحد اسلامشهر
چکیده
مقالهی حاضر، ضمن مروری بر جریان نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران از مشروطه تا کنون، نشان داده است که این جریان هرچند رو به رشد بوده اما با رویکردی آسیبشناسانه، بیشتر بر دو قالب ویژه تاکید داشته است: نخست، ارائهی فهرست کتابهای مناسب و دوم، نقدهای مفصل و تخصصی. این دو شیوه با وجود برخورداری از ارزش، کاربردهایی محدود دارند. از این رو نمیتوانند به تنهایی جریان نقد را مؤثر، فراگیر و نهادینه کنند. پیشنهاد مقالهی حاضر این است که افزون بر توجه به ارزشهای هر دو شیوهی پیشگفته، به راهی میانه نیز اندیشیده شود. این راه، معرفی کتاب درسطح کلان و پرشمار، در قالب نشریه و یا فضای مجازی است. معرفی کتاب در همان حال که محدودیتهایی دارد، از ظرفیتهایی ویژه نیز برخوردار است.
واژههای کلیدی:
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of the Development of Iranian Children's and Young Adults' Literature Criticism
چکیده [English]
Dr. M. Hejvani
Eslamshahr Islamic Azad University
mehdi@mehdihejvani.com
Abstract
In this paper the development of criticism of children and young adult's literature from the time of Constitutional Revolution in Iran to the present is studied to show its overall progressive state. This development has indeed continued but mostly in two aspects; one is presenting a list of suitable books and the second is long specialized critiques. Though valuable, these two aspects have limited uses and cannot, on their own, help spread and establish the current of criticism. The paper suggests paying attention to another aspect as well, that is, book review, on a large scale in paper journals or on the virtual space. Book reviews have their limitations but can enrich the domain of children's literature.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Iranian Children's Literature
- Constitutional Revolution
- Suitable Books
- Book Review
- Criticism