آلاحمد، جلال. (1347). «صمد و افسانهی عوام». آرش، سال 2، شمارهی 18، صص 5-12.
بهرنگی، صمد. (1378). تلخون و چند قصهی دیگر. تهران: اهورا.
_________. (2536). قصههای بهرنگ. تهران: دنیا و روزبهان.
_________. (1347 الف). ماهی سیاه کوچولو. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
_________. (1347 ب). 24 ساعت در خواب و بیداری. تهران: دنیا و روزبهان.
_________. (1348). مجموعهی مقالهها. تبریز: شمس.
پیرسون، کارول اس؛ کی مار، هیو. (1393). زندگی برازندهی من: مؤثرترین راهکارهای تحلیل خویشتن و غنیسازی ارتباط با دیگران. ترجمهی کاوه نیری، تهران: بنیاد فرهنگ زندگی.
الجندی، أنور. (1965). کامل کیلانی فی مرآه التاریخ، القاهره: مطبعة الکیلانی الصغیر.
حمزهنژاد، زهرا. (1394). بررسی تطبیقی مولفه های ادبیات کودک در داستان های کامل الکیلانی و مهدی آذریزدی. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه زابل.
خسرونژاد، مرتضی. (1384). «مفهوم کودکی و هدف ادبیات کودک». مجلهی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، سال 22، شمارهی4، صص 154-160.
الحدیدی، علی. (1988). فی أدب الأطفال. مصر: مکتبه الآنجلو المصریه.
درویش، احمد. (2006). الادب المقارن: دراسات نظریه و تطبیقیه. مصر: دارالنصر.
رایس، ف. فلیپ. (1388). رشد انسان؛ روانشناسی رشد از تولد تا مرگ. ترجمهی مهشید فروغان، تهران: ارجمند.
ردفیلد، جیمز. (1391). «کهنالگو چیست؟».
http://www.cloob.com/c/jamesredfiled/35289605/
زلط، أحمد. (1997). أدب الطفوله أصوله- مفاهیمه- روّاده. مصر: الشرکه العربیه للنشر و التوزیع.
زلط، أحمد. (1994)، أدب الطفوله بین کامل کیلانی و محمد الهراوی، القاهره: دار المعارف.
ساعدی، غلامحسین. (2537). «افسانهای تا دورترین آبادیها». صمد بهرنگی با موجهای ارس به دریا پیوست. گردآوری ح. نمینی، تهران: آبان.
ستاری، جلالالدین. (1348). «سه مفهوم اساسی در روانشناسی یونگ». مطالعات جامعه شناختی، دورهی قدیم، شمارهی 3، صص 127-150.
سلطان بیاد، مریم و قربان صباغ، محمودرضا، (1390). «بررسی قابلیتهای نقد کهن الگویی در مطالعات تطبیقی ادبیات». نقد ادبی، سال 4، شمارهی 14، صص 79-103.
عزیز نسین و همکاران. (1382). زندهباد قانون؛ ترجمههای بهرنگ، ترجمهی صمد بهرنگی، تدوین: روشنک تبریزی، تهران: محور.
غفاری، سعید. (1384). ادبیات کودکان و نوجوانان. همدان: سپهر دانش.
الغمری، یاسمین. (2014). «کامل کیلانی ...صدیق الطفوله وصندوق الذکریات».
غنیمی هلال، محمد. (1373). ادبیات تطبیقی: تاریخ و تحول، اثرپذیری و اثرگذاری فرهنگ و ادب اسلامی. ترجمهی سید مرتضی آیتاللهزاده شیرازی، تهران: امیرکبیر.
کیانی، حسین و میرقادری، بشریسادات. (1391). «القیم التربویه ودورها فی قصص الأطفال». بحوث فی اللغه العربیه و آدابها، سال 2، شمارهی 6، صص 103-113.
کیلانی، کامل. (2013). السنجاب الصغیر. مصر: موسسه هنداوی.
________. (2012 الف). أبو خربوش. مصر: موسسه هنداوی.
________. (2012 ب). التاجر مرمر. مصر: موسسه هنداوی.
________. (2012 ج). السندباد البحری. مصر: موسسه هنداوی.
________. (2012 د). عماره. مصر: موسسه هنداوی.
________. (2012 هـ). الملک عجیب. مصر: موسسه هنداوی.
________. (2012 و). الملک میداس. مصر: موسسه هنداوی.
________. (2012 ز). نارادا. مصر: موسسه هنداوی.
________. (2012 ح). نعمان. مصر: موسسه هنداوی.
مادیورو، رنالدو ج و وبلرایت، جوزف پ. (1389).«خلاصهای از نظریهی شخصیت کارل گوستاو یونگ: کهنالگو و انگارهی کهنالگویی». .www.articlefa.ir/post/156/
معقولی، نادیا؛ شیخ مهدی، علی و قبادی، حسینعلی.(1391). «مطالعه تطبیقی کهن الگوی سفر قهرمان در محتوای ادبی و سینمایی». مطالعات تطبیقی هنر، سال 2، شمارهی3، صص87-99.
مهدیان، نیلوفر. (1384). «صمد بهرنگی و مفهوم کودکی». کتاب ماه کودک و نوجوان، سال 9، شمارهی 96، صص 133-128.
الندوی، محمد مظهر عالم. (2014). «أدب الأطفال فیالأدب العربی الحدیث». مجله الداعی. دارالعلوم دیویند، العدد 12، سنه38، www.dariluloom-deoband.com.
نصرتزادگان، نسترن. (1387). «بررسی تطبیقی آثار صمد بهرنگی و شل سیلورستاین». ادبیات تطبیقی، سال 4، شمارهی 6، صص 175-200.
یونگ، کارل گوستاو. (1395). انسان و سمبولهایش. ترجمهی محمود سلطانیه، تهران: جامی.
Mark. M, P. C.S, (2001). The Hero and The Outlaw. New your, Mc Garve-Hill
Wright. (2010). "Answering the Call of the Inner Child". Jung Society of Atlanta. P 6-7