دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 8
بررسی و تحلیل قصههای «حیوان-داماد»
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 1-22
چکیده
قصه، از گستردهترین زمینهها در پژوهشهای ادبی معاصر است که منبعی سرشار از باورها و اعتقاداتی بهشمار میرود که تقریباً منسوخ گشته و در حال حاضر با اندیشههای دینی و اخلاقی همخوانی ندارد. از ... بیشترآسیبشناسی پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشجویان ادبیات کودک بررسی کاستیها و خطاهای رایج
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 23-56
چکیده
دانشگاهیشدن ادبیات کودک در ایران، همچنان که در غرب، به توجه بیشتر به «روش تحقیق» و در نتیجه، پیشرفتهای روششناسیک چشمگیر در پژوهشهای این حوزه انجامیده است؛ اما تکرار برخی خطاها و کاستیها ... بیشترمقایسة رمان سلحشوران پارلهآن و هریپاتر براساس رویکرد اسطورهای
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 57-78
چکیده
فانتزی گونهای ادبی است که در قرن اخیر، در واکنش به خردگرایی به وجود آمدهاست و در آن حوادث، شخصیّتها و موقعیتها خارج از باور ما ساخته میشوند. فانتزیها به خوانندگان خود امکان قیاس بین دنیاهای ... بیشترکارکرد «سفر» در داستانهای فانتاستیک ایرانی (بر اساس رمان کنسرو غول)
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 79-100
چکیده
کنسروغول نوشتهی مهدی رجبی، نوعی فانتزی است که در دو سطح واقعی و فراواقعی ساخته شده است. در دنیای واقعی رهایی نوجوان از سلطهی آموزش مستقیم و نیز زندگی دور از انتظارات بزرگترها، در بستر نمایش ... بیشترنقد کهن الگویی سفر قهرمان در داستان ماهی سیاه کوچولو بر اساس نظریه کمپبل و پیرسن
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 101-122
چکیده
این مقاله به نقد کهنالگویی سفر قهرمان در داستان ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی میپردازد. کمپبل، برای کهنالگوی سفر قهرمان سه مرحله در نظر گرفته است: عزیمت، جدایی و بازگشت. او معتقد است که ... بیشتربررسی تطبیقی کهن الگوی کودک در قصه های کامل کیلانی و صمد بهرنگی بر مبنای نقد کهن الگویی (نمونه موردی 10 داستان از هر نویسنده)
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 123-148
چکیده
نقد کهنالگویی که برگرفته از آرای روانشناسانهی کارل گوستاو یونگ است، در دوران معاصر از روشهای مدرن نظریهی نقد ادبی تطبیقی بر پایهی نقد روانشناختی بهشمار میرود که توجه بسیاری از منتقدان ... بیشتربررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودکان و نوجوانان (مطالعۀ موردی: بازنویسی های شاهنامه فردوسی)
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 149-172
چکیده
این مقاله به بررسی اصول و معیارهای بازنویسی در ادبیات کودک و نوجوان و چگونگی انطباق بازنویسیهای صورتگرفته از شاهنامه فردوسی با این اصول و معیارها میپردازد. به این منظور کتابها و مقالههایی در ... بیشتربررسی تطبیقی سبک شناسی فانتزی در ادبیات کودک در زبان فارسی و انگلیسی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 173-200