اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. تهران: فردا.
امینیپور، زهرا. (1394). بازآفرینی افسانههای عامیانه برای کودکان در قالب فیلمنامه تلویزیونی با مطالعه افسانه هزار و یک شب. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
ایبد، طاهره. (1394). غاغاغولی غول غاغولی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
بهشتی، الهه. (1376). عوامل داستان، تهران: برگ.
پرین، لارنس. (1366). تأملی دیگر در باب داستان. ترجمه محسن سلیمانی، تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
پورمختار، محسن و همکاران. (1393). «کاربرد تعلیمی داستانهای مثنوی در اجرای نمایشهای کاربردی برای کودکان و نوجوانان». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، سال 6، شمارهی 21، صص 127-156
پولادی، کمال. (1387). بنیادهای ادبیات کودک. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
تیموریان، آناهیتا. (1389). بچه همه. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان.
حسینی، سیدحسن. (1379). مشت در نمای درشت (معانی و ادبیات در ادبیات و سینما). تهران: سروش.
رجبزاده طهماسبی، علی. (1394). «جایگاه و ساختار متون روایتی (نمایشی) در تلویزیون». رادیوتلویزیون، سال 11، شمارهی 26، صص 58-89.
رسولی گروی، فخری و شاه صنم، فرشته. (1396). «بررسی ظرفیتهای سینمایی رمان دود پشت تپه با تکیه بر دو ویژگی روایی و سبکی». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال 8، شمارهی 1، صص 45-68.
رشیدی، صفوراسادات و یحیایی، محمد. (1395). «بررسی شخصیتپردازی در داستانهای خردسالان با تمرکز بر 39 اثر». مطالعات ادبیات کودک، سال 7، شمارهی 1، صص 65 -86.
زندی، سامگیس. (1394). آقای هزارپا و کفاش. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
سجودی، فرزان. (1386). «بررسی نظام متنی نمایش رادیویی». زبان و زبانشناسی، دوره 3، شمارهی 1، صص 73-87.
شادروان، زهره. (1392). اقتباس حماسی و ادبیات نمایشی کودک و نوجوان با تکیه بر جنبههای فانتاستیک شاهنامه. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
شعبانی، اسدالله. (1372). الاغه و کلاغه. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شعبان نژاد، افسانه. (1380). هزارپا غوله، مجموعه زیر گنبد کبود 2. تهران: محراب قلم.
شمس، محمدرضا. (1394). گوساله لجباز. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
صابری، منصوره. (1394). مارمولک و آفتابگردان. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
صفورا، محمدعلی و همکاران. (1390). «بررسی ساختار سینمایی و ادبی انیمیشن ملک خورشید (بازشناسی یکی از ابعاد ادبیات کودک در ایران)». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، دورهی 2، شمارهی 1، صص 115-143.
ضیاء، افروز. (1385). بررسی و طبقهبندی قابلیتهای نمایشی ادبیات کلاسیک فارسی با تأکید بر پنج اثر (گلستان سعدی، مثنوی معنوی دفتر نخست، کلیلهودمنه، رسالهالطیر و لطیفههای فارسی). پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران.
طاقدیس، سوسن. (1383). قدم یازدهم. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
مربیان، زهرا. (1390). بررسی جنبههای دراماتیک ترانههای عامیانه کودکان در ایران. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.
موسوی مهر، محمدمهدی و همکاران. (1393). «اقتباس رادیویی از داستانهای منثور عرفانی برای نمایشنامه رادیویی». رادیو و تلویزیون، سال12، شمارهی 24، صص 9-26.
میرصادقی، جمال و میرصادقی، میمنت. (1377). واژهنامه هنر داستان. تهران: کتاب مهناز.
نورتون، دونا. (1382). شناخت ادبیات کودکان. گونهها و کاربردها از روزن چشم کودک. ترجمهی منصوره راعی، تهران: قلمرو.
ویینی، میشل. (1377). تئاتر و مسائل اساسی آن. ترجمهی سهیلا فتاح، تهران: سمت.
همایی، رضا. (1388). «تأثیر قصهگویی بر سازگاری کودکان». مطالعات روانشناختی، ج5، شمارهی 2، صص 133-149.
یوسفزاده، فاطمه. (1393). جلسه در جاکفشی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.