مقاله پژوهشی
بازتاب اوضاع اجتماعی در لالایی‌های عصر حاضر
بازتاب اوضاع اجتماعی در لالایی‌های عصر حاضر

مهلا السادات حسینی صابر؛ مریم جلالی؛ زهرا سید یزدی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jcls.2019.30872.1637

چکیده
  لالایی‌ها یکی از شاخه‌های ادبیّات عامه محسوب می‌گردد که از حیث پرداختن به مسایل کودکانه و مخاطب خردسال، در زیرمجموعه‌ی ادبیّات کودک نیز قرار می‌گیرد. لالایی‌ها را می-توان نخستین نغمه‌های مختص کودکان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی سلیقه و میزان اقبال نوجوانان مدارس متوسطه اول شهر شیراز نسبت به آثار داستانی
بررسی سلیقه و میزان اقبال نوجوانان مدارس متوسطه اول شهر شیراز نسبت به آثار داستانی

لیلا دهقانی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.4062

چکیده
  چکیده این پژوهش با هدف بررسی نظر و سلیقه نوجوانان نسبت به آثار داستانی، با رویکرد کمی و از طریق پرسش‌نامه‌ای محقق‌ساخته به انجام رسیده است. نمونه آماری شامل 484 نوجوان پایه هفتم و هشتم (243 نوجوان دختر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
فرایند تحوّل شخصیت در رمان هستی
فرایند تحوّل شخصیت در رمان هستی

محمود رنجبر؛ حانیه شارودی؛ سپیده اصلاحی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 41-56

https://doi.org/10.22099/jcls.2018.23271.1455

چکیده
  در این پژوهش رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده بر اساس نظریه شخصیت اریکسون تحلیل شده است. داستان هستی فرایندی منسجم از تجربه‌های فردی و اجتماعیِ نوجـوانی را بیـان می‌کند که با گسست از دوران کودکی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی علل به وجود آمدن احساس حقارت در شخصیّت‌های کتاب‌های کنسرو غول و یوناتارای گم‌شده
بررسی علل به وجود آمدن احساس حقارت در شخصیّت‌های کتاب‌های کنسرو غول و یوناتارای گم‌شده

هدی ژیان جهانی؛ مه دخت پورخالقی چترودی؛ حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22099/jcls.2018.28681.1589

چکیده
  چکیده روان‌شناسی و کاربرد آن در زندگی امروزه دارای اهمّیّت بسیاری است. این علم از دیرباز با سایر علوم از جمله ادبیّات ارتباط دوسویه‌ای داشته است. در این‌گونه از پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، آثار نویسندگان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
طبقه بندی قابلیت های نمایشی ادبیات داستانی خردسالان (بررسی موردی: خوانش یازده داستان از گروه های سنی الف و ب)
طبقه بندی قابلیت های نمایشی ادبیات داستانی خردسالان (بررسی موردی: خوانش یازده داستان از گروه های سنی الف و ب)

سید محتشم محمدی؛ افروز ضیاء

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 79-102

https://doi.org/10.22099/jcls.2018.28191.1571

چکیده
  تبدیل داستان‌های خردسالان به نمایشنامه و فیلمنامه در رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو وصحنه تئاتر و... از طریق شناخت و دسته‌بندی قابلیت‌های نمایشی آن‌ها، به ماندگاری این آثار، تأثیرپذیری، آموزش بهتر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
ظرفیت‌های روایی و تمرکززدایانه‌ی باب هفتم کلیله‌ودمنه برای بازنویسی
ظرفیت‌های روایی و تمرکززدایانه‌ی باب هفتم کلیله‌ودمنه برای بازنویسی

فرزانه معینی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 103-128

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.22919.1450

چکیده
  کلیله‌ودمنه از متون ارزشمند گذشته است و هر کوششی برای نشان دادن ظرفیت‌های نهفته در آن می‌تواند نسل امروز را هرچه بیشتر با ارزش‌های گوناگون این متن آشنا کند. از امتیازهای ارزنده‌ی کلیله‌ودمنه می‌توان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بایسته‌های ترجمه ادبیات کودک و نوجوان از منظر فنی و دیداری (نمونه تطبیقی و موردپژوهانه ترجمه مجموعه «حکایات النخلة الخضراء»)
بایسته‌های ترجمه ادبیات کودک و نوجوان از منظر فنی و دیداری (نمونه تطبیقی و موردپژوهانه ترجمه مجموعه «حکایات النخلة الخضراء»)

مصطفی مهدوی آرا؛ احمد ایزی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 129-150

https://doi.org/10.22099/jcls.2019.30413.1630

چکیده
  ترجمه ادبیات کودکان و نوجوانان، حوزه‌ای از ترجمه است که ویژگی‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد؛ بررسی‌ها نشان داده است که علیرغم تصور غالب افراد، برگردان آثار حوزه ادبیات کودک و نوجوان، به مترجمی زبده ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
معنایی متفاوت از رنگ سیاه در ماهی سیاه کوچولو
معنایی متفاوت از رنگ سیاه در ماهی سیاه کوچولو

اسدالله نوروزی؛ عاطفه جمالی؛ مرتضی نجاتی جزه

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 151-168

https://doi.org/10.22099/jcls.2019.25809.1523

چکیده
  ماهی سیاه کوچولو، از کتاب‌هایی است که در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان جایگاه ویژه‌ای دارد، معنای استعاری و انقلابی این کتاب از همان ابتدا مورد توجه ناقدان بوده‌است. اما رضا رهگذر این کتاب را فاقد معنای ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
دیدگاه: گفت‌وگو با طرف سوم درباره‌ی تنگناهای ادبی و فلسفی در ترویج و تحقیق فبک در ایران
دیدگاه: گفت‌وگو با طرف سوم درباره‌ی تنگناهای ادبی و فلسفی در ترویج و تحقیق فبک در ایران

مرتضی خسرونژاد

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 169-200

https://doi.org/10.22099/jcls.2020.5607

چکیده
  هدف مقاله‌ی حاضر گفت‌وگو با مروجان، محققان، دانشجویان و علاقه‌مندان فلسفه برای کودکان در ایران درباره‌ی تنگناهای ادبی و فلسفی است که برخی مروجان و محققان این قلمرو با آن مواجهند. به این منظور با بررسی ...  بیشتر