دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 9
بازتاب اوضاع اجتماعی در لالاییهای عصر حاضر
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 1-20
چکیده
لالاییها یکی از شاخههای ادبیّات عامه محسوب میگردد که از حیث پرداختن به مسایل کودکانه و مخاطب خردسال، در زیرمجموعهی ادبیّات کودک نیز قرار میگیرد. لالاییها را می-توان نخستین نغمههای مختص کودکان ... بیشتربررسی سلیقه و میزان اقبال نوجوانان مدارس متوسطه اول شهر شیراز نسبت به آثار داستانی
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 21-40
چکیده
چکیده این پژوهش با هدف بررسی نظر و سلیقه نوجوانان نسبت به آثار داستانی، با رویکرد کمی و از طریق پرسشنامهای محققساخته به انجام رسیده است. نمونه آماری شامل 484 نوجوان پایه هفتم و هشتم (243 نوجوان دختر ... بیشترفرایند تحوّل شخصیت در رمان هستی
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 41-56
چکیده
در این پژوهش رمان «هستی» نوشته فرهاد حسنزاده بر اساس نظریه شخصیت اریکسون تحلیل شده است. داستان هستی فرایندی منسجم از تجربههای فردی و اجتماعیِ نوجـوانی را بیـان میکند که با گسست از دوران کودکی ... بیشتربررسی علل به وجود آمدن احساس حقارت در شخصیّتهای کتابهای کنسرو غول و یوناتارای گمشده
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 57-78
چکیده
چکیده روانشناسی و کاربرد آن در زندگی امروزه دارای اهمّیّت بسیاری است. این علم از دیرباز با سایر علوم از جمله ادبیّات ارتباط دوسویهای داشته است. در اینگونه از پژوهشهای میانرشتهای، آثار نویسندگان ... بیشترطبقه بندی قابلیت های نمایشی ادبیات داستانی خردسالان (بررسی موردی: خوانش یازده داستان از گروه های سنی الف و ب)
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 79-102
چکیده
تبدیل داستانهای خردسالان به نمایشنامه و فیلمنامه در رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو وصحنه تئاتر و... از طریق شناخت و دستهبندی قابلیتهای نمایشی آنها، به ماندگاری این آثار، تأثیرپذیری، آموزش بهتر ... بیشترظرفیتهای روایی و تمرکززدایانهی باب هفتم کلیلهودمنه برای بازنویسی
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 103-128
چکیده
کلیلهودمنه از متون ارزشمند گذشته است و هر کوششی برای نشان دادن ظرفیتهای نهفته در آن میتواند نسل امروز را هرچه بیشتر با ارزشهای گوناگون این متن آشنا کند. از امتیازهای ارزندهی کلیلهودمنه میتوان ... بیشتربایستههای ترجمه ادبیات کودک و نوجوان از منظر فنی و دیداری (نمونه تطبیقی و موردپژوهانه ترجمه مجموعه «حکایات النخلة الخضراء»)
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 129-150
چکیده
ترجمه ادبیات کودکان و نوجوانان، حوزهای از ترجمه است که ویژگیها و دشواریهای خاص خود را دارد؛ بررسیها نشان داده است که علیرغم تصور غالب افراد، برگردان آثار حوزه ادبیات کودک و نوجوان، به مترجمی زبده ... بیشترمعنایی متفاوت از رنگ سیاه در ماهی سیاه کوچولو
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 151-168
چکیده
ماهی سیاه کوچولو، از کتابهایی است که در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان جایگاه ویژهای دارد، معنای استعاری و انقلابی این کتاب از همان ابتدا مورد توجه ناقدان بودهاست. اما رضا رهگذر این کتاب را فاقد معنای ... بیشتردیدگاه: گفتوگو با طرف سوم دربارهی تنگناهای ادبی و فلسفی در ترویج و تحقیق فبک در ایران
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، صفحه 169-200