بررسی سفر قهرمان در رمان سه‌گانه‌‌‌ی اَشَوَزدَنگهِه اثر آرمان آرین براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بین المللی امام رضا مشهد

2 استادیار- گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

 
 چکیده
جوزف کمپبل با بررسی داستان‌های جهان، الگوی واحد و گسترده‌ای با عنوان «سفر قهرمان» برای تمام داستان‌ها و حتی زندگی انسان‌ها مطرح کرد. تکیه بر قهرمان به‌عنوان یکی از عناصر داستان نوجوان، اهمیتی خاص دارد و انتخاب روش زندگی و منش قهرمانان می‌تواند دید نوجوانان را به زندگی و هدف آن گسترده‌تر کند. مجموعه رمان اسطوره‌ای‌قهرمانی اَشَوَزدَنگهِه و شخصیت اصلی آن با ویژگی جاودانگی و هدف معنادارش، گزینه‌ی مناسبی برای بررسی الگوی سفر قهرمانی بود. ازاین‌رو، هدف از این پژوهش، نقد سفر قهرمان و بررسی تفاوت‌های روایتِ اشوزدنگهه با الگوی سفر قهرمان کمپبل بود؛ به همین دلیل، مراحل هفده‌گانه‌ی الگوی کمپبل در سفر قهرمانِ نوجوانِ داستان بررسی شد. در این بررسی مشخص گردید که قهرمان داستان در نبرد درونی خویش و در برابر اهریمن پیروز و به ارباب دو جهان تبدیل می‌شود. همچنین محققان در مراحل شکم ‌نهنگ، امداد غیبی، زن در نقش ‌وسوسه‌گر و جاده‌ی ‌آزمون‌ها، جابه‌جایی‌ و تکرار را در مقایسه با الگوی کمپبل ملاحظه کردند. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته می‌توان گفت که الگوی سفر قهرمان با اینکه برگرفته از داستان‌های جهان است، نمی‌تواند جوابگوی همه‌ی رخدادهای داستانی باشد؛ با وجود این تفاوت‌ها، داستان اشوزدنگهه با کلّیت الگوی سفر قهرمانی کمپبل هم‌خوانی دارد.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Hero’s Journey in Arman Aryan’s Trilogy Ashvazdangaheh Based on Joseph Campbell's Monomyth of the Hero’s Journey

نویسندگان [English]

  • Nastaran Gharehbaghi 1
  • MohammadJavad Mahdavi 2
1 Emam Reza International University of Mashhad
2 Ferdowsi university
چکیده [English]

A Study of the Hero’s Journey in Arman Aryan’s Trilogy Ashvazdangaheh Based on Joseph Campbell's Monomyth of the Hero’s Journey
 
 
Nastaran Gharehbaghi
Imam Reza International University of Mashhad
 
Mohammad Javad Mahdavi
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
 
 
Introduction
Archetypes are common concepts that are embedded in the collective unconscious of human beings. Joseph Campbell had an undeniable effect on mythological criticism with his theory of “monomyth” and his analysis of the sequence of heroic actions. According to Campbell, the passage from each period of life is accompanied by the performance of certain rituals, one of the most important of which is the maturity and entry of the child into adulthood. The period of adolescence plays an important role in the formation of one's identity and the imitation of the hero becomes more intense. If the adolescent learns valuable concepts in the pattern of the hero's journey, he/she will become a better human being.
Arman Aryan has made an effort to write heroic stories for adolescents. His trilogy called Ashvazdangaheh attracted the attention of both critics and reading public and won several awards. His attention to mythology and valuable concepts in the stories is remarkable. The journey of the first character of the story, who is transformed from an immature adolescent to a mature adult, and his liberation from ambition, has the capacity to be studied from a mythological point of view and the hero's journey pattern can be used to provide a structural framework for the transformation process of heroes into sublime human beings. Hence, the researchers employed this fundamental mythological theory as a basis to study Ashvazdangaheh trilogy.
 
Methodology, Review of Literature and Purpose
The present study uses a library method for collecting data and a descriptive method (qualitative analysis) for analyzing Arman Aryan’s Ashvazdangaheh trilogy (with titles Contemporary Myth, Invincible Devils, Emancipatory Epic) based on Campbell's heroic journey theory. The research presuppositions are as follows: the hero of Ashvazdangaheh becomes immortal; he wins in the inner battle and the battle against the devil's wizards and becomes the master of the two worlds; and the steps of the belly of the whale, the supernatural aid, the meeting with the goddess and the road of trials from Campbell's hero's journey pattern are repeated in the novel.
Numerous researches have been conducted on the archetype of the hero's journey, such as Reyhanifard (2011), Aghajani (2012), Ma’qouli et.al. (2012), Taheri & Aghajani (2013), and Abdullahzadeh & Reyhani (2020). Also, Yadollahi (2013), Amirkhani (2013), Emami et.al. (2015), Irvani et.al. (2015), Zabihi & Peykani (2016), Varzdar (2016) and Fooladi & Rahmani (2018) have studied Campbell's pattern of hero's journey; and Pirsufi & Maleki (2016), Mansourizadeh (2016) and Hosseinpour (2012) have analyzed Aryan's stories. Studies have revealed the need for more researches on this model for the purposeful writing of adolescent stories. By selecting this topic, the researchers tried to cover a part of this research gap in children and adolescent literature.
 
Discussion
Campbell recognized three general phases of departure, initiation, and return, and seventeen steps in the hero's journey. The present article tries to analyze the novel Ashvazdangaheh based on Campbell's pattern. The main character of the story is invited to the adventure by drinking the potion of immortality. He is unable to separate from his mistress and refuses the call. A supportive creature in the role of a green-clad old-man guides him. He becomes resolute to continue the quest after meeting the prophets, reading the scriptures, and using the spiritual weapon of the name of God. He has to beat wizards, soldiers and the “moghan” to cross the threshold. According to Campbell, the hero is swallowed up by the unknowns; Ashvazdangaheh loses his eyes in the lions’ pit and is trapped in the crypt of the dead. He also walks in the darkness of the cave until his sees the truth. At the end of the story, Ashvazdangaheh goes blind, but he can see the light of truth again.
On his “road of trials”, he accepts the danger of entering the palace and receives a book and fights with the Mongols to save the captives; however, his most difficult challenge is to enter the devil’s place. Lady Laleh in the role of the goddess is a blessing for Ashvazdangaheh, since she is his source of solace in the battle with the devils. Ashvazdangaheh becomes free from the temptation of ambition and leaves the queen. The devil also appears in the role of “the woman as the temptress”.
According to Campbell, one can reconcile with the father by leaving behind the dual monster who thinks he is God. Meeting with Keykhosrow helps Ashvazdangaheh in achieving perfection. After that, Ashvazdangaheh becomes a mystic figure who wants to save the lives of all human beings and guide them toward God. After this apotheosis, he attains the “ultimate boon” of self-awareness and knowing God. According to Campbell, the heroes refuse to return and Ashvazdangaheh likes to live with the lady; however, he escapes by the help of the giant of the magic lamp. Having gone blind, he needs to be rescued and is healed by a savior while sleeping.
Campbell also believes that the divine world and the human world are one. Discovering the forgotten dimension of the realm of the gods is the meaning of the hero’s action. According to Campbell, after this journey, the person is freed from all the personal limitations and is no longer afraid of his/her own doom. In this story, Ashvazdangaheh abandons his ambitions and becomes the master of the two worlds. Eventually, he is immersed in the atmosphere of monotheism and brings peace, anticipation for the coming of the savior and the destruction of the devil from his journey.
 
Conclusion
In this study, the steps of Campbell's hero's journey pattern were analyzed in Ashvazdangaheh and the first hypothesis of the research was confirmed; i.e., the hero of Ashvazdangaheh defeated the devil and became the master of the two worlds. However, the second hypothesis of the research was not fully confirmed since no repetition was observed in the step of meeting with the goddess. None of the steps have been omitted from the story, but the steps of the belly of the whale, the supernatural aid, the woman as the temptress and the road of trials are repeated 3, 3, 2 and 4 times in the story, respectively. Also, the steps of crossing the first threshold, the belly of the whale, the woman as the temptress, meeting with the goddess and the magical flight have shifted in place. As a result, the steps of the pattern are increased from 17 to 25 steps.
Although Campbell' hero's journey pattern is written by examining both eastern and western heroic texts and stories, it cannot account for all the events of the story. The story, due to the narration of historical events, the everlasting struggle between good and evil, and the presence of features of the character's immortality, does not completely follow Campbell's model and some steps are repeated or shifted. In spite of this fact, the research shows that this story is identical in detail with other heroic stories and follows the general pattern of Campbell's heroic journey.
 
Keywords: Arman Aryan, Ashvazdangaheh, Hero's journey, Campbell, Archetype
 
References:
Abdullahzadeh Borzoo, R. & Rihani, M. (2019). Critique of the archetype of the hero's journey in the story of The little black fish based on Campbell’s and Pearson’s theory. Journal of Children's Literature Studies, 10 (19), 101-122.
Aghajani-Zlati, S. (2012). A study of the archetype of the hero's journey in Shahnameh. Master Thesis. Mazandaran University.
Amirkhani, H. (2013). A study of myth place in Bahram Beyzayi's cinematic and dramatic works with the model of Campbell's hero's journey. Master Thesis. University of Sistan and Baluchestan.
Aryan, A. (2011). Persians and I, dragon palace: Zahhak Mardoosh (10th edition). Moj.
Aryan, A. (2011). Persians and I, The secret of the bird mountain: Rostam Dastan. Moj.
Aryan, A. (2011). Persians and I, the resurrection is coming: the Great Kurosh. Moj.
Aryan, A. (2017). Ashvazdangaheh: Contemporary myth. Moj.
Aryan, A. (2011). Ashvazdangaheh: Invincible devils. Moj.
Aryan, A. (2011). Ashvazdangaheh: Emancipatory epic. Moj.
Attar Neyshabouri, F. D. (1991). Mantegh-ot-tair, birds’ authorities (S.S. Gogaharin, Ed.). Elmi-Farhangi.
Bahrami-Rahnama, K. & Tavousi, M. (2015). A Critique of the archetype of the Banu Gashsbna'meh poem. Mystical and Mythological Literature, 11 (40), 135-164.
Campbell, J. (2017). The hero with a thousand faces (S. Khosropanah, Trans) (8th edition). Gole aftab.
Emami, N., Tashkari, M., Salehi Mazandarani, M. R. & Keshavarz Moayedi, A. (2015). Study and analysis of Manley Nima Yushij's poem based on Campbell's hero journey pattern. Poetry Research (Literature Garden) Shiraz University, 7 (26), 1-20.
Ferdowsi, A. Q. (1987). The first book of Ferdowsi's Shahnameh (J. K. Motlagh & E. YarShater, Eds.). Mazda.
Ferdowsi, A. Q. (1990). The secend book of Ferdowsi's Shahnameh (J. K. Motlagh & E. YarShater, Eds.). Mazda.
Ferdowsi, A. Q. (1996). The fifth book of Ferdowsi's Shahnameh (J. K. Motlagh & E. YarShater, Eds.). Mazda.
Fouladi, M. & Rahmani, M. (2018). Review and critique of the story of Bijan and Manijeh based on the archetype of Campbell's hero's journey. Literary sciences, 8 (13), 87-107.
Hosseini, M. & Shakibi-Mumtaz, N. (2012). The journey of the hero in the story of the Badgard Bath based on the methodology of Campbell and Jung. Literature Researching, Vol. 22, 33-63.
Hosseinpour, S. (2012). A study of the archetype of journey in the trilogy of Persians and I. Master Thesis. Shiraz university.
Irvani, F., Hatami, S. & Shakeri, J. (2015). Analysis of the story of Sheykh San'an in Attar's Mantegh-ot-tair based on the archetype of Campbell's hero journey. Collection of articles of the 10th Persian Language and Literature Research Conference, 231-241.
Mansoorizadeh, M. (2016). Content critique and analysis of the trilogy novel Persians and I by Arman Aryan. Master Thesis. Faculty of Literature, Ardabil University, Ardabil.
Ma’qooli, N., Sheikh-Mahdi, A. & Ghobadi, H. A. (2012). A comparative study of the archetype of the hero's journey in literary and cinematic content. Comparative Studies of Art, 2 (3), 87-99.
Ma’soom, H. (2005). What is the Great Name? Philosophy of Religion, No. 4, 73-86.
Mohammadi, M. H. (2012). Stories of the Quran, from Adam to Khatam, History of the Prophets. Boostan-e Danesh.
Mowlawi, J. D. (2009). Forty stories from Mathnavi (N. Vazinpour, Ed.). Amir-kabir.
Nezami, E. (2010). Haft Peykar [Seven Bodies]. (S. Hamidian & V. Dastgerdi, Eds.). Ghatreh.
Pakro, F. (2015). Comparative analysis of father-son confrontation in epics (Rostam and Sohrab; Indian Arjan-o-Barb'ahan). Articles collection of the 10th Conference on the Promotion of Persian Language and Literature at Mohaqeq Ardabil University, 470-479.
Pirsufi-Amlashi, Z. & Maleki, F. (2016). A new plan in creating mythical characters. Book Review, 3 (12), 29-37.
Quran (M. M. Fooladvand, Trans.) (1997). Studies of Islamic History and Knowledge.
Rihanifard, A. A. (2011). The symbolism of archetypes in Sheykh Ishraq's persian stories based on a monomyth pattern. Master Thesis. University of Sistan and Baluchestan.
Taheri, M. & Aghajani, H. (2013). Explaining the archetype of the hero's journey based on the views of Jung and Campbell in Rostam's seven steps. Mystical and Mythological Literature, 9 (32), 1-20.
Tarsusi, A. T. (1977). Darabnameh (Z. Safa, Ed.) Translation and Publication of Books.
Varzdar, L. (2016). A study of the theory of the hero's journey in Attar's Mantegh-ot-tair and Mosibatname from Campbell's monomyth approach. Master Thesis, Azad University, Tehran.
Vitila, S. (2011). Myth and cinema: Discovering the mythical structure in 50 memorable films (M. Gozarabadi, Trans.). Hermes.
Yadali-Shahrah, R. (2013). The evolution of the character of Vahhab in the field of love in the novel Edrisis’ House based on the Campbell's hero's journey pattern. Literary Criticism, 6 (24), 169-198.
Zabihi, R. & Peykani, P. (2016). Analysis of the archetype of the hero's journey in Tarsusi's Darabnameh based on Campbell's model. Mystical and Mythological Literature, 12 (45), 91-118.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Arman Aryan
  • Ashvazdangaheh
  • Hero's journey
  • Campbell
  • Archetype
قرآن مجید.(1376). ترجمه‌ی محمدمهدی فولادوند، تهران: مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
آرین، آرمان. (1390). پارسیان و من، کاخ اژدها: ضحّاک ماردوش. ج1، تهران: موج.
ـــــــــــ. (1390). پارسیان و من، راز کوه پرنده: رستم دستان. ج2، تهران: موج.
ـــــــــــ. (1390). پارسیان و من، رستاخیز فرا می‌رسد: کوروش بزرگ. ج3، تهران: موج.
ـــــــــــ. (1396). اشوزدنگهه: اسطوره‌ی هماکنون. ج1، تهران: موج.
ـــــــــــ. (1396). اشوزدنگهه: اهریمنان یکّه‌تاز. ج2، تهران: موج.
ـــــــــــ. (1396). اشوزدنگهه: حماسه‌ی نجات‌بخش. ج3، تهران: موج.
آقاجانی زلّتی، سمیه. (1391). بررسی کهن‌الگوی سفرقهرمان در شاهنامه. پایان‌نامه‌ی‌ کارشناسی‌ارشد دانشگاه مازندران.
امامی، نصراله و همکاران. (1394). «بررسی و تحلیل منظومه‌ی مانلی نیما یوشیج براساس الگوی سفرقهرمان کمپبل». شعرپژوهی (بوستان ادب)، دوره‌ی7، شماره‌ی26،صص1-20.
امیرخانی، حسن. (1392). بررسی جایگاه اسطوره در آثار سینمایی و نمایشی بهرام بیضایی با الگوی سفر قهرمان کمپبل. پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد دانشگاه سیستان‌وبلوچستان.
ایروانی، فاطمه و همکاران. (1394). «تحلیل داستان شیخ صنعان در منطق‌الطّیر عطّار براساس کهن‌الگوی سفر قهرمان کمپبل». مجموعه مقاله‌های دهمین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی، صص231-241.
بهرامی رهنما، خدیجه و همکاران. (1394). «نقد کهن‌الگویی منظومه‌ی بانوگشسب‌نامه». ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. دوره‌ی11، شماره‌ی40. صص 135-164.
پاکرو، فاطمه. (1394). «تحلیل مقایسه‌ای تقابل پدر و پسر در حماسه‌ها (رستم‌وسهراب؛ ارجن‌وببرباهن‌هندی)». مجموعه‌ی مقاله‌های دهمین همایش ترویج زبان و ادب فارسی دانشگاه محقّقاردبیلی، صص470-479.
پیرصوفی املشی، زهرا و همکاران. (1395). «طرحی نو در خلق شخصیت‌های اساطیری». نقد کتاب، دوره‌ی3، شماره‌ی12. صص29-37.
حسین‌پور، سارا. (1391). بررسی کهن‌الگوی سفر در سه‌گانه‌ی پارسیان و من. پایان‌نامه‌‌ی کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌شیراز.
حسینی، مریم و همکاران. (1391). «سفر قهرمان در داستان حمام بادگرد براساس شیوه‌ی تحلیل کمپبل و یونگ». ادب‌پژوهی، شماره‌ی22، صص33-63.
ذبیحی، رحمان و همکاران. (1395). «تحلیل کهن‌الگوی سفر قهرمان در داراب‌نامه‌ی طرسوسی براساس الگوی کمپبل». ادبیّات عرفانی و اسطورهشناختی، دوره‌ی12، شماره‌ی45، صص91-118.
ریحانی‌فرد، علی‌اصغر. (1390). نمادشناسی کهن‌نمونه‌ها در قصّه‌های فارسی شیخ اشراق براساس الگوی اسطوره‌ی ‌یگانه. پایان‌نامه‌ی‌ کارشناسی‌ارشد دانشگاه سیستان‌وبلوچستان.
طاهری،محمّد و همکاران. (1392). «تبیین کهن‌الگوی سفر قهرمان براساس آرای یونگ و کمپبل در هفت‌خوان ‌رستم». ادبیّات عرفانی و اسطوره‌شناختی،دوره‌ی9،شماره‌ی32. صص1-20.
طرسوسی، ابوطاهر (1356). داراب‌نامه، تصحیح ذبیح‌الله‌صفا. تهران: ترجمه و نشر کتاب.
عبدالله‌زاده‌برزو، راحله و همکاران. (1398). «نقد کهن‌الگویی سفر قهرمان در داستان ماهی سیاه کوچولو براساس نظریه‌ی کمپبل و پیرسن». مطالعات ادبیّات کودک، دوره‌ی 10، شماره‌ی 1، پیاپی 19، صص 101-122.
عطّارنیشابوری، فریدالدّین. (1370). منطق‌الطیر، مقامات طیور (به کوشش سیّدصادق ‌گوهرین). تهران: علمی‌فرهنگی.
فردوسی، ابوالقاسم. (1366). دفتر یکم شاهنامه‌ی فردوسی (به‌کوشش جلال‌خالقی‌مطلق و احسان‌یارشاطر). نیویورک: مزدا.
ـــــــــــــــــ. (1369). دفتر دوم شاهنامه‌ی فردوسی (به‌کوشش جلال‌خالقی‌مطلق و احسان‌یارشاطر). نیویورک: مزدا.
ـــــــــــــــــ. (1375). دفتر پنجم شاهنامه‌ی فردوسی (به‌کوشش جلال‌خالقی‌مطلق و احسان‌یارشاطر). نیویورک: مزدا.
فولادی، محمّد و همکاران. (1397). «بررسی و نقد داستان بیژن و منیژه براساس کهن‌الگوی سفر قهرمان کمپبل». علوم ادبی، دوره‌ی8، شماره‌ی13، صص87-107.
کمپبل، جوزف. (1396). قهرمان هزارچهره، ترجمه‌‌ی شادی‌خسروپناه، مشهد: گل‌ آفتاب.
محمّدی، محمّدحسین. (1391). قصّه‌های قرآن (از آدم تا خاتم)، تاریخ انبیا. قم: بوستان‌ دانش.
معصوم، حسین. (1384). «اسم اعظم چیست؟». فلسفه‌ی دین، شماره‌ی4، صص73-86.
معقولی، نادیا و همکاران. (1391). «مطالعه‌ تطبیقی کهن‌الگوی سفر قهرمان در محتوای ادبی و سینمایی». مطالعات تطبیقی هنر، دوره‌ی2، شماره‌ی3، صص87-99.
ملکی‌سروستانی، فرناز. (1394). «بررسی سفر قهرمان در سه‌گانه‌ی اشوزدنگهه از آرمان آرین». همایش بین‌المللی جستارهای ادبی، زبان و ارتباطات فرهنگی، تهران.
منصوری‌زاده، مهشید. (1395). نقد و تحلیل محتوایی رمان سه‌گانه‌ی پارسیان و من اثر آرمان آرین. پایان‌نامه‌‌ی کارشناسی‌ارشد دانشگاه محقّق‌اردبیلی اردبیل.
مولوی، جلال‌الدّین. (1388). چهل داستان از مثنوی. به‌کوشش نادروزین‌پور، تهران: امیرکبیر.
نظامی، الیاس.(1389). هفت پیکر.به‌کوشش سعیدحمیدیان،تصحیح وحیددستگردی، تهران: قطره.
ورزدار، لیلا. (1395). بررسی نظریه‌ی سفرقهرمان در منطق‌الطّیر و مصیبت‌نامه‌ی عطّار با رویکرد تک‌اسطوره‌ی کمپبل. پایان‌نامه‌ی‌ کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌ آزاد اسلامی تهران.
ویتیلا، استوارت. (چاپ دوم 1390).  اسطوره و سینما، کشف ساختار اسطورهای در 50 فیلم بهیادماندنی. ترجمه‌‌ی محمّدگذرآبادی، تهران: هرمس.
یدالهی‌شاهراه،رویا.(1392).«تکامل شخصیت‌وهّاب درزمینه‌ی عشق درداستان خانه‌ی ‌ادریسی‌ها برمبنای الگوی سفرقهرمان کمپبل». نقد ادبی،دوره‌ی6، شماره‌ی24، صص169-198.