دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 9
مطالعة شیوههای بازنمایی زنان در ده داستان کودک از محمدرضا یوسفی «بر مبنای فرانقش اندیشگانی»
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 1-26
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی شیوههای بازنمایی شخصیت زنان در ده داستان برگزیده از محمدرضا یوسفی است. بر این اساس داستانهایی از قبیل قالیچهی بتهگلی، قصهی گلرو و گلبو، سبز، آبی و زرد و... ویژهی مخاطبان ... بیشترشکستهنویسی در ادبیات کودک
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 27-48
چکیده
در ادبیات کودک اگر از کودک انتظار برود که علاوه بر یادگیری زبان معیار با گویش محاورهای و واژگان شکسته هم روبهرو شود، دچار نوعی دوگانگی خواهد شد. پیشنهادهای مقاله برای حل این دوگانگی عبارتند از: اول: ... بیشترپویش مدلی برای ترجمهی کتابهای مصور کودکان گروههای سنی ب و ج با رویکرد بینانشانهای
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 49-78
چکیده
پژوهش پیشِ رو یک پژوهش کیفیِ بینارشتهای است که بهمنظور بررسی چگونگی همراهی تصاویر در انتقال پیام آثار مصور برای گروههای سنی «ب» و «ج» صورت گرفته است. این تحقیق بر آن بوده است تا دریابد ... بیشتربررسی تأثیر نهادهای قدرت بر آثار کودک و نوجوان ایران نمونهپژوهی: آثار تألیف و ترجمه جایزهگرفته پیش و پس از انقلاب اسلامی (1367-1340)
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 79-100
چکیده
در طول زمان، نهادهای قدرت از نظامهای ادبی و فرهنگی برای تحقق اهداف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی خود استفاده کردهاند. سؤال تحقیق این بود که آیا ادبیات کودکان و نوجوانان ایران نیز متأثر از ... بیشتربازتولید کهنالگوی قربانی در چهار رمان نوجوان انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (منتخب دههی60تا90)
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 101-128
چکیده
چکیدهکهنالگوها از طریق ناخودآگاه جمعی و فردی میتوانند بر تفکر و کنش فردی و اجتماعی انسان اثر بگذارند، اما بعضی از کهنالگوها در ذهن یک ملت نقشی تعیینکنندهتر دارند. «کهنالگوی قربانی» ... بیشتربررسی سفر قهرمان در رمان سهگانهی اَشَوَزدَنگهِه اثر آرمان آرین براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 129-154
چکیده
چکیدهجوزف کمپبل با بررسی داستانهای جهان، الگوی واحد و گستردهای با عنوان «سفر قهرمان» برای تمام داستانها و حتی زندگی انسانها مطرح کرد. تکیه بر قهرمان بهعنوان یکی از عناصر داستان نوجوان، ... بیشترزدودن غبار از نور دیدگان (بررسی شگردهای تمرکززدایی در کلیلهودمنه)
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 155-184
چکیده
کلیلهودمنه از متون ارزشمند گذشته است و هر کوششی برای نشاندادن ظرفیتهای نهفتهی آن میتواند نسل امروز را با ارزشهای گوناگون این متن آشنا کند. در این پژوهش، به کلیلهودمنه از چشماندازی تازه نگریسته ... بیشتربوطیقای شناختیِ گفتار کودکانه و قابلیتهای بوطیقایی لالاییها
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 185-208
چکیده
چکیدهمعمولاً بزرگسالان در مواجهه با خردسالان از زبان خاصی استفاده میکنند که از لحاظ کششهای آوایی، زیروبمیِ صوتِ جملهها، مکثها و تکرارها و... با زبان گفتوگوییِ بزرگسالان تفاوت دارد. این ... بیشترروایتی خلاق از متن کهن (نقد و بررسی داستان بازنویسیشدهی بیژن و منیژه)
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 209-232