نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه شیراز
چکیده
هدف مقالهی حاضر گفتوگو با مروجان، محققان، دانشجویان و علاقهمندان فلسفه برای کودکان در ایران دربارهی تنگناهای ادبی و فلسفی است که برخی مروجان و محققان این قلمرو با آن مواجهند. به این منظور با بررسی و نقد مقالهی «نگاهی دوباره به ویژگی فلسفی و ادبی داستانها در برنامهی فبک» نوشتهی سعید ناجی و لیلا حبیبی عراقی کوشش شده است که با توجه به تعریف و ملاکهای مقالهی دیالوجیک، به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که آیا مقالهی یادشده دیالوجیک (گفتوگومدار) است؟ این مقاله همچنین کوشیده است با نشان دادن تنگناهای ادبی و فلسفی که نویسندگان نهفته در متن یادشده با آن مواجهاند، برخی دشواریهای موجود در راه تحقق اهداف فبک در ایران را، با خوانندگان خود در میان گذارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Dialogue with the third party: A study of literary and philosophical dilemmas in the promotion and research of P4C in Iran
نویسنده [English]
- Morteza Khosronejad
Shiraz University
چکیده [English]
The purpose of this article is dialoguing with the promoters, researchers, students and P4C enthusiasts in Iran about the literary and philosophical dilemmas that some promoters and researchers in this field are faced with. By reviewing and criticizing the article "A New Look at the Philosophical and Literary Characteristics of Stories in the P4C Program" written by Saeed Naji and Leila Habibi Iraqi, and due to dialogic essay’s characteristics, I have tried to answer the question whether Naji and Habibi’s essay is dialogic. I have also tried to share with this essay’s readers some of the difficulties in achieving the goals of P4C in Iran by showing the literary and philosophical dilemmas that the writers face in the mentioned text.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Philosophy for Children
- Thinking Stories
- Children's Literature
- Dialogic Article
- P4C Critique