بررسی زبان استعاری در اشعار حوزه‌ی نوجوان افسانه ‌شعبان‌نژاد از منظر زبان‌شناسی‌شناختی در دفترهای شیشه‌ آواز، پرنده گفت شاعرم و یک شعر بی‌طاقت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان مدرس حق التدریس دانشگاه

چکیده

 
چکیده
استعاره از منظر زبان‌شناسان ‌شناخت‌گرا، به‌عنوان اساس اندیشگی انسان در تمامی حوزه‌های مفهومی ذهن، بیانگر این سخن بوده که زبان استعاری، تجلی روساختی استعاره‌ی مفهومی است و رابطه‌ی میان زبان انسان، ذهن و تجارب اجتماعی و فیزیکی او را شرح می‌دهد؛ افسانه ‌شعبان‌نژاد از جمله شاعران حوزه‌ی نوجوان بوده که در سروده‌هایش برای عینیت و تجسم‌بخشی، تصویرپردازی و بیان مفاهیم انتزاعی برای مخاطب نوجوان از زبان استعاری بهره برده است. بدین سبب بررسی استعاره‌ی زبانی این شاعر با دیدگاهی شناختی، پرسش اصلی پژوهش حاضر است و تحلیل انواع استعاره‌ی مفهومی در اشعار نوجوان وی هدف کلی این پژوهش است. این پژوهش با رویکردی تحلیلی‌توصیفی صورت گرفته و گردآوری منابع از طریق مطالعات کتابخانه‌ای است. نتیجه‌ی بررسی دفترهای شیشه آواز، پرنده گفت شاعرم و یک شعر بیطاقت چنین بوده که کلان استعاره در بافت شعری شعبان‌نژاد، استعاره‌ی هستی‌شناختی با نگاشت‌های شی، انسان، مکان، ظرف، گیاه، غذا، حجم و صدا، برای ملموس‌ترکردن مفاهیم ذهنی مخاطب نوجوان به کار رفته است. طرح‌واره‌ی اصلی استعاره‌ی ‌ساختاری،  «زندگی، سفر است» است که دو طرح‌واره‌ی «رفتن، ماندن است» و «ماندن‌، غربت است» مقدمه‌ی آن محسوب می‌شوند، همچنین استعاره‌های جهتی نیز مکمل طرح‌واره‌های استعاره‌‌ی ساختاری هستند.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Metaphorical Language in Afsaneh Shabannejad’s Adolescent Poetry in Three Collections Singing Glass, The Bird Said I Am a Poet and An Impatient Poem from the Perspective of Cognitive Linguistics

نویسنده [English]

  • Khatere Darabi
Kordestan University
چکیده [English]

 
Khatereh Darabi
Ph.D. Student of Persian Language and Literature, Kordestan University
 
Introduction
From the perspective of cognitive linguistics, metaphor is the basis of human thought in all mental and conceptual domains, and metaphorical language reveals the relationship between human’s language, mind and social and physical experiences. Afsaneh Shabannejad is one of the cotemporary poets for adolescents who uses metaphorical language to create poetic imagery and express abstract concepts. In her poems for adolescents, due to the development of their cognitive powers, she uses more complex similes and metaphors in comparison with her poems for children. These metaphors reveal multiple mental images about social-philosophical issues, ontological problems, love and loneliness during adolescence. Therefore, it is necessary to analyze her use of metaphorical language from a cognitive point of view to understand her rhetorical techniques and her process of thinking.  
 
Methodology, Review of Literature and Purpose
From an analytical-descriptive approach, this study undertakes the analysis of metaphorical language in Shabannejad’s poems for adolescents (age group D) from the perspective of cognitive linguistics. Case studies for this research are poems in three poetry collections, An Impatient Poem, The Bird Said I Am a Poet, and Singing Glass.
There are few studies from a cognitive point of view on the rhetorical aspects of Shabannejad’s works and her ability in employing metaphors and imagery appropriate for the level of understanding of adolescents. Furthermore, these few studies have analyzed her poetic metaphors in parallel with other rhetorical aspects and with a traditional method. Also, without regard to age difference, they have categorized all poems as belonging to children’s literature.
The purpose of this study is to see how the poet uses metaphorical language to represent mental concepts objectively and enhance the richness of the images. The metaphorical language is studied with regards to its function, frequency of use, and various directional, ontic and structural metaphors. These are factors which help her express the thoughts of her adolescent audience.
 
Discussion
Shabannejad uses metaphorical language which is compatible with the cognitive development of her audience. She makes use of conceptual metaphors to depict the life and concerns of adolescents and to show their mentalities. Three types of conceptual metaphors (ontic, structural and directional) give a clear picture of the philosophical and emotional moments and abstract concepts in the minds of adolescents.
Ontological conceptual metaphors comprise the intellectual basis of the poems. She has chosen ontology and materiality, human, container, place, plant, mass, music and food as the main concepts of this domain. These concepts provide an experimental-visual basis for thinking and evoke the sympathy of the audience; for example, she uses the domain of plants to talk about dynamism and the growth of thought, and the domain of place to talk about stoppage and the stability of thought.
For structural metaphor, the poet uses the scheme “life is a journey” as the basis for two schemes, “to go is to reach” and “to stay is to be alone”. These two schemes explain two good and bad dimensions of the same scheme and are the basis for expressing concepts such as death, life, love and happiness in the illustrations. The scheme “to stay is to be alone” is more obvious in the collection An Impatient Poem; and the scheme “to go is to reach” is more obvious in two collections, The Bird Said I Am a Poet and Singing Glass.
Directional metaphors in the works of Shabannejad are divided into directions up, down, horizontal and central. The horizontal direction is supposed to signify movement and functions as a kind of introduction to the scheme “life is a journey.” Movement and excitement is shown with horizontal conceptual direction. When illustrations have a sorrowful overtone and express concepts such as sorrow and impatience, the direction is downward. The downward conceptual direction is also used to depict states such as downfall and drowning. Centrality is the basis of creation of pictures about the hero of the heart which is the most important concept in adolescence. Central metaphor is frequently used in all three collections. The poet aims to depict concepts of movement, dynamism, happiness and goodness by the use of directional metaphors.
 
 Conclusion
Studying the metaphorical language of the three poetry collections Singing Glass, The Bird Said I am a Poet and An Impatient Poem reveals that the dominant metaphor in Shabannejad’s poetry is the ontological metaphor with concepts such as object, human, place, container, plant, food, mass and sound. The poet uses this type of metaphor to make the mental concepts and concerns of adolescents more tangible. The basic scheme in the structural metaphor of Shabannejad is “life is a journey”, which is introduced by two schemes of “to go is to reach” and “to stay is to be alone”. By connecting the two domains of metaphor in her structural metaphor, Shabannejad manages to depict deep concepts of life such as love, death, dynamism and happiness which are encountered by adolescents in a serious manner.
 
Keywords: cognitive linguistics, conceptual metaphor, adolescent poetry, Afsaneh Shabannejad
 
References:
Afrashi, A. & Naeimi, F. (2001). Analysis of children’s fiction from a cognitive poetics approach. Linguist, Reseach Institute for Human Sciences and Cultural Studies, No. 2, pp. 1-25.
Asadi, F. (2015). A study of the process of the growth of understanding of metaphor in bilingual children. M.A. Thesis, Faculty of Literature and Human Sciences, Allameh Tababtabaei University.
Barati, M. (2017). Analyzing and assessing the theory of conceptual metaphor. Bi-quarterly for Linguistic and Rhetorical Studies, No. 16, pp. 51-84.
Dabbagh, H. (2014). Metonymy in truth: The entry of metaphors in science. Hermes.
Elhami, S. & Sadeqi, K. (2016). Analyzing symbols in the poetry of Afsaneh Shabannejad. Human Sciences Quarterly Journal, No. 1, pp. 95-112.
Flavell, J. H. (1999). Cognitive development (Z. Maher, Trans.). Roshd.
Gorji, M. & Saremi, M. (2013). A study of the conceptual metaphor of going in the poetry of Qeisar Aminpour based on cognitive semantics. Literary Researches Quarterly, 10 (39), pp. 133-154.
Hakimi, M. & Kamus, M. (2012). Principles of children’s and adolescents’ literature. Arvan.
Hejazi, B. (2002). Children’s and adolescents’ literature. Negah.
Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination and Reason. Chicago University Press.
Kövecses, Z. (2000). Metaphor and emotion: Language, culture, and body in human feeling. Cambridge University Press.
Lakoff‚ G. (1993). The Contemporary of metaphor. In A. ortony (Ed.). Metaphor and thought, pp. 202-251, Cambridge university press.
Lakoff‚ G. & Jahnson‚ M. (2003). Metaphors we live by. University of Chicago press
Lotf-abadi, H. (2014). Educational psychology. SAMT.
Macedo, F. (2015). Space as metaphor: The use of spatial metaphors in music and music writing. Signata, No. 6, pp 215-230.
Mansouri, B. (2016). Learning kinetic metaphors of time in Persian-speaking children. Ph.D. Dissertation, Research Institute for Human Sciences and Cultural Studies.
Nik-talab, P. (2013). Conceptual metaphor of sun in the poetry of children and adolescents. Book of the Month of Children and Adolescents, no. 196, pp. 74-80.
Ogburn, W. F. & Nimkoff, M. F. (2000). Sociology (A. H. Aryanpour, Trans.). Gostareh.
Pedramnia, A. (2008). Psychology of Adolescents. Qatreh.
Rahmani-Shamsi, M. R. & Taherpour, M. (2015). Stylistics of Afsaneh Shabannejad’s children’s and adolescents’ poetry with an emphasis on Snow Blooms and Kind shadows. First National Conference on Children’s and Adolescents’ Literature, pp. 1-18.
Raqib-doost, S. & Sadeqi, S. (2013). The process of growth of understanding of metaphor in 6- to 8-year-old Persian-speaking children. Linguist, 6 (11), pp. 137-160.
Rasekh-Mahanad, M. (2010). An introduction to cognitive linguistics: Theory and concepts. SAMT.
Sadeqi, S. (2013). Assessing the growth of metaphorical language in Persian-speaking children: A comparative study. Science of Language Quarterly, 1 (1), pp. 145-167.
Salajeqeh, P. (2008). From this eastern garden. The Institute for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Salehi, A. (2004). A review of four works by Afsaneh Shabannejad. Research Journal for Children’s and Adolescent’s Literature, 10 (38), pp. 128-139.
Seif, A. A. (2011). New educational psychology: The psychology of learning and teaching. Dowran.
Shabannejad, A. (2003). Singing glass. Institute for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Shabannejad, A. (2007). The bird said I am a poet. Institute for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Shabannejad, A. (2015). An impatient poem. Institute for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Shojae-Razavi, S. (2016). Studying the metaphorical understanding in children by bodily metaphors in the framework of cognitive-cultural linguistics. Ph.D. Dissertation, Payam Noor University of Tehran Province.
Sharif-Nasab, M. (2002). Language and illustration in children’s and adolescents’ poetry. Research Journal of Children’s and Adolescents’ Literature, No. 30, pp. 78-90.
Sharifi-Moqaddam, A. & Arjomandi, E. (2018). Assessing the compatibility of verbal and non-verbal conceptual metaphors in the domains of sorrow and happiness in the poems of elementary school textbooks from cognitive linguistics approach. Researches on the Languages and Dialects of the West of Iran, 6 (21), pp. 59-75.
Sharifi, S. & Hamedi, Z. (2010). Studying metaphors in children’s and adolescents’ literature in the framework of cognitive linguistics. Thought and Children Quarterly, 1 (2), pp. 3-63.
Shoarinejad, A. A. (1976). Principles of children’s literature. Soroush.
Shojae-Razavi, S., Rowshan, B., Pour-Ebrahim, S. & Sabouri, N. B. (2016). Studying the metaphorical understanding in 2- to 5-year-old Persian Speaking children by bodily metaphors. Linguistic Researches, 7 (5), pp. 293-310.
Tavakkoli, M. & Rezaei, H. (2017). Studying humor and its techniques in the works of Afsaneh Shabannejad. Collection of Articles of Researches on Contemporary Persian Poetry National Conference, pp. 123-133.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: cognitive linguistics
  • conceptual metaphor
  • adolescent poetry
  • Afsaneh Shabannejad
اسدی، فریبا. (1394) بررسی فرایند رشد درک استعاره در کودکان دوزبانه. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
افراشی، آزیتا؛ نعیمی‌حشکوائی، فاطمه. (1389). «تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی‌شناختی». زبانشناخت، سال1، شماره‌ی2، صص 1-25.
آگ برن، ویلیام و نیمکوف، مایر. (1388). زمینه‌ی جامعه‌شناسی. ترجمه‌ی امیرحسین آریان‌پور، تهران: گستره.
الهامی، شراره؛ صادقی، کلثوم. (1395). «بررسی نماد در اشعار افسانه شعبان‌نژاد». فصل‌نامه‌ی علوم انسانی زبان و ادبیات فارسی، شماره‌ی1، صص95-112.
براتی، مرتضی. (1396). «بررسی و ارزیابی نظریه استعاره مفهومی». مطالعات زبانی و بلاغی، سال 8، شماره‌ی 16، صص 51-84.
بهاره منصوری. (1395). فراگیری استعارههای حرکتی زمان در کودکان فارسیزبان. پایان‌نامه‌ی دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پدرام نیا، اکرم. (1387). روانشناسی نوجوان. تهران: قطره.
توکلی، مریم؛ رضایی، حمید. (1396). «بررسی طنز و شگردهای آن در آثار افسانه شعبان‌نژاد». همایش ملی پژوهشهای شعر معاصر فارسی، صص123-133.
حجازی، بنفشه. (1381). ادبیات کودکان و نوجوانان. تهران: نگاه.
دباغ، حسین. (1393). مجاز در حقیقت، ورود استعاره‌ها در علم. تهران: هرمس.
راسخ‌مهند، محمد. (1389). درآمدی بر زبان‌شناسی‌شناختی (نظریه و مفاهیم). تهران: سمت.
رحمانی‌شمسی، محمد‌رضا؛ طاهرپور، محسن. (1394). «سبک‌شناسی اشعار کودک و نوجوان افسانه ‌شعبان‌نژاد با تأکید بر شکوفه‌های برفی و سایه‌های مهربان». اولین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان، صص 1-18.
رقیب‌دوست، شهلا؛ صادقی، شهره. (1392). «فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 ساله‌ی فارسی‌زبان». زبانشناخت، دوره‌ی6، شماره‌ی11، صص 137-160.
سلاجقه، پروین. (1387). از این باغ شرقی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شجاع‌‌رضوی، سعیده. (1395). بررسی درک استعاری کودک از طریق استعاره‌های بدن‌مند در چهارچوب زبان‌شناسی فرهنگ-شناختی. پایان‌نامه‌ی دکتری دانشگاه پیام‌نور.
شجاع رضوی، سعیده و همکاران. (1395). «بررسی فرایند رشد درک استعاره‌ی بدن‌مند در کودکان 2 تا 5 ساله‌ی فارسی‌زبان». جستارهای زبانی، دوره‌ی7، شماره‌ی5، صص293-310 .
شریف‌نسب، مریم. (1381). «زبان و تصویرآفرینی در شعر کودک و نوجوان». پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، شماره‌ی30. صص 78-90.
شریفی‌مقدم، آزاده و ارجمندی، الهه. (1397). «ارزیابی میزان تطابق استعاره‌های مفهومی کلامی و غیرکلامی حوزه‌ی غم و شادی در اشعار دوره‌ی ابتدایی از منظر زبان‌شناسی ‌شناختی». مطالعات زبان و گویشهای غرب ایران، سال6، شماره‌ی21، صص 59-75.
شریفی، شهلا؛ حامدی‌شیروان، زهرا. (1389). «بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چهارچوب زبان‌شناسی‌شناختی». تفکر و کودک، سال1، شماره‌2، صص3-63.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر. (1354). اصول ادبیات کودکان. تهران : سروش.
 شعبان‌نژاد، افسانه. (1382). شیشه آواز. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان.
 ــــــــــــــــ. (1386). پرنده گفت شاعرم. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان.
ـــــــــــــــــ. (1394). یک شعر بی‌طاقت. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
صادقی، شهره. (1392). «ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسی زبان، بررسی مقایسه‌ای». علم زبان، سال1، دوره‌ی1، شماره‌ی1.صص145-167.
صالحی، آتوسا. (1383). «مروری بر چهار اثر از افسانه شعبان‌نژاد». پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، سال10، شماره‌ی38، صص 128-139.
فلاول، جان .اچ. (1377). رشدشناختی. ترجمه‌ی زهاد ماهر. تهران: رشد.
گرجی، مصطفی؛ صارمی، محمود. (1392). «بررسی استعاره‌ی مفهومی رفتن در شعر قیصر‌امین‌پور بر پایه‌ی معناشناسی‌شناختی». پژوهشهای ادبی، سال10، شماره‌ی39، صص 133-154.
لطف‌آبادی، حسین. (1393). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
منصوری، بهاره و همکاران. (1396). «فراگیری استعاره‌های حرکتی زمان در کودکان فارسی‌زبان». زبان‌شناخت، سال8، دوره‌ی 8، شماره‌ی2، صص137-162.
نیک‌طلب، پوپک. (1392). «استعاره‌ی مفهومی خورشید در شعر کودک و نوجوان». نشریه‌ی کتاب ماه کودک و نوجوان، (پیاپی 196)، شماره‌ی4‌، صص 74-80.
Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning. Imagination and Reason, Chicago: Chicago University Press.
Kövecses, Z. (2000). Metaphor and Emotion: Language. Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge: Cambridge University Press.
Lakoff‚ George (1993). “The Contemporary of metaphor”. In metaphor and thought. Ed. A. ortony, Second Edit, Cambridge university press, PP 202-251.
Lakoff‚ George & Jahnson‚ Mark (2003). Metaphors we live by. Chicago and London‚ The University of Chicago press
Macedo,Frederico. (2015): Space as Metaphor: he Use of Spatial Metaphors in Music and Music Writing. Liège, Belgium . Presses universities’ de Liège (PULg): Signata (Annales des sémiotiques / Annals of Semiotics). pp 215-230.