دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 12
شگردهای آمیختگی (هیبریدیتی) در کتابهای تصویریداستانی: بررسی موردی قصهی جنگ و صلح
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 1-34
چکیده
هدف این پژوهش بررسی و تحلیل شگردهای آمیختگی یا هیبریدیتی و انواع آن در قصهی جنگ و صلح نوشتهی مرتضی خسرونژاد با تصویرگری محمدعلی بنیاسدی (1391) براساس گونههای آمیختگی معرفیشده از سوی وان لیروپ-دبراوور ... بیشترصاحب هزاران اسب؛ برهمکنش تصویر و متن در کتاب تصویری ضحاک براساس نظریهی متن-تصویر پِری نودلمن
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 35-68
چکیده
کتاب تصویری گونهای از کتاب کودک است که در آن متن و تصویر اجزای مستقلی هستند که به موازات یکدیگر پیش میروند و کنشگری میکنند تا کلیت کتاب را سامان دهند. در این میان برخی از نظریهپردازان ادبیات کودک، ... بیشترتحلیل گفتمان روابط قدرت بین کنشگران در داستانهای تألیفشده برای کودکان ایرانی به زبان فارسی با رویکردشناختی
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 69-96
چکیده
در بیشتر موقعیتهای ارتباطی، قدرت کنشگران بر کنشهای زبانی تأثیر میگذارد و گفتوگویی را شکل میدهد که نشاندهندهی فرادستی یا فرودستی طرفین گفتوگو است. روابط قدرت در داستانهای کودکانه نیز ... بیشتربررسی زبان استعاری در اشعار حوزهی نوجوان افسانه شعباننژاد از منظر زبانشناسیشناختی در دفترهای شیشه آواز، پرنده گفت شاعرم و یک شعر بیطاقت
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 97-126
چکیده
چکیدهاستعاره از منظر زبانشناسان شناختگرا، بهعنوان اساس اندیشگی انسان در تمامی حوزههای مفهومی ذهن، بیانگر این سخن بوده که زبان استعاری، تجلی روساختی استعارهی مفهومی است و رابطهی میان ... بیشترنقد آثار برگزیدهی شعر شورای کتاب کودک در دههی چهل
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 127-154
چکیده
نقد آثار برگزیدهی شعر شورای کتاب کودک در دههی چهل چکیده معرفی آثار برتر شعر کودک، همانقدر که در شکلگیری هویت شعر کودک مؤثر است، در جهتگیری دوسویهی شاعر و مخاطب و همچنین درک وجوه زیباییشناختی ... بیشتربررسی استعارهی دستوری در کتابهای داستان گروه سنی «الف» و «د»
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 155-180
چکیده
بررسی استعارهی دستوری در کتابهای داستان گروه سنی «الف» و «د» چکیدهمنظور از استعارهی دستوری در دستور نقشگرا، جایگزینی یک مقوله یا ساختار دستوری با مقوله یا ساختاری دیگر است. هلیدی ... بیشترتحلیل خوانندهی درون متن در رمانهای زیبا صدایم کن و هستی
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 181-206
چکیده
تحلیل خوانندهی درون متن در رمانهای زیبا صدایم کن و هستی چکیدهچمبرز از نظریهپردازان حوزهی ادبیات کودک و نوجوان است که نظریهی خوانندهی نهفته در متن را برای بررسی ارتباط نویسنده و خواننده مطرح ... بیشترانسانانگاری (تشخیص) طبیعت در شعر کودک براساس دیدگاه لیکاف و جانسون
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 207-232
چکیده
انسانانگاری (تشخیص) طبیعت در شعر کودک براساس دیدگاه لیکاف و جانسون چکیدهلیکاف و جانسون بر این باورند که از طریق استعاره، مفهومسازی حوزهای از تجربه (حوزهی مقصد) بر مبنای حوزهی دیگر (حوزهی مبدا) ... بیشترنوعشناسی بازنمایی عشق در رمانهای نوجوان فرهاد حسنزاده براساس الگوی رابرت استرنبرگ (مطالعهی موردی رمانهای این وبلاگ واگذار میشود و عقربهای کشتی بمبک)
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 233-262
چکیده
نوعشناسی بازنمایی عشق در رمانهای نوجوان فرهاد حسنزاده براساس الگوی رابرت استرنبرگ (مطالعهی موردی رمانهای این وبلاگ واگذار میشود و عقربهای کشتی بمبک) چکیدهدوران نوجوانی بهدلیل تغییرات ... بیشترنشانهشناسی ادبی داستان لالایی برای دختر مرده حمیدرضا شاهآبادی
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 263-288
چکیده
نشانهشناسی ادبی داستان لالایی برای دختر مرده حمیدرضا شاهآبادی چکیدهنشانهشناسی دانشی است که به مطالعهی معناهای پنهان یک متن میپردازد و بر این باور است که یک دال به مدلولهای دیگر اشاره دارد. ... بیشترواسازیِ متافیزیک حضور در بازآفرینیهای نوجوانان با نگاهی به بازآفرینی رستم و سهراب از آتوسا صالحی
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 289-314
چکیده
واسازیِ متافیزیک حضور در بازآفرینیهای نوجوانان با نگاهی به بازآفرینی رستم و سهراب از آتوسا صالحی چکیدهبازآفرینیهایی که از روی متون کهن صورت میپذیرد، از ساختارهای روایی متن مبدأ پیروی نخواهد ... بیشتربررسی جلوههای مختلف عشق و میزان حضور هر یک در شعر فارسی نوجوان (از 1380 تا 1396 خورشیدی)
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1400، صفحه 315-342