نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه ادبیات فارسی دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
2 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش برآن است تا همزمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستانهای فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آنها و نیز صورتدادن فعالیتهای متنوع کلاسی و کارگاهی، مؤلفههای نقد خوانندهمحور را در درسها بکاود، رویکردهای آموزشی و لذتبخشی در هر درس را ارزیابی کند، تا به صورت ملموستری به کنش و واکنش ذهن کودک و متن داستان نزدیک شود و برپایهی آن راهکارها و فعالیتهای آموزشی متناسب با محتوا پیشنهاد دهد. این پژوهش براساس هدف، از نوع توسعهای و براساس ماهیت دادهها، همزمان از دو نوع توصیفی و پیمایشی است؛ یعنی روش گردآوری اطلاعات در بخشهای توصیفی، به صورت کتابخانهای بوده و در قسمتهایی که براساس پیمایشی است به مصاحبه و پرسش شفاهی با دانشآموزان پرداخته شده است. از این طریق مشخص شد که آن دسته از داستانهای کتاب که از منظر ساختاری نقص کمتری دارد، همزمان دو رویکرد آموزشی و لذتبخشی دارند و درنتیجه بیشتر توجه و اقبال دانشآموزان را به خود جل میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Critical Review of the Narratives and Stories of the Fourth Grade Textbook of Persian Language and Presenting Extra-Textual Teaching Solutions
نویسندگان [English]
- zahra aghababaii khuzani 1
- kamran kassaei 2
- salime sudavi 1
1 persian literature of payamenoor university, Tehran, Iran
2 Persian Language and Literature, Payame Noor University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
In this article, two approaches have been used in the criticism of children's literature to examine the narratives and stories of the fourth-grade textbooks of Persian language: first, the theory of reader-oriented criticism; and second, the approach of combining pleasure and education in children's literature. It is necessary to explain these two categories on which this research was formed.
It was Chambers, the great English researcher, who for the first time applied the basics of reader-oriented criticism and theory in the field of children's literature and tried to establish a link between reader-oriented criticism and language studies in the fields of literature and aesthetics, considering language and writing style. Based on this model, Chambers proposed the study of children's and adolescents’ stories based on the separation of three categories of narratology, stylistics, and telling gaps in the story.
The second approach is the necessity of pleasure in children's literature, which was discussed by Perry Nodelman. The principle of this theory is based on a delightful approach to education in children's literature. According to Nodelman, the amusement of the text has various forms and the child can take pleasure in the text with the help of the trainer and the teacher. By preparing the student's mind, she/he can be made aware of the pleasures that the texts provide, so that she/he becomes interested in reading and distinguishes between useful and harmful texts.
کلیدواژهها [English]
- Children's literature
- fourth grade
- textbook of Persian language
- story elements
- critical review
- teaching
- in-text solutions.