مقاله پژوهشی
بررسی نقادانه روایتها و داستان‌های کتاب فارسی چهارم دبستان و ارائه راهکارهای برون متنی تدریس
بررسی نقادانه روایتها و داستان‌های کتاب فارسی چهارم دبستان و ارائه راهکارهای برون متنی تدریس

زهرا آقابابایی خوزانی؛ سید کامران کسایی؛ سلیمه سوداوی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.40535.1880

چکیده
  این پژوهش برآن است تا هم‌زمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستان‌های فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آن‌ها و نیز صورت‌دادن فعالیت‌های متنوع کلاسی و کارگاهی، مؤلفه‌های نقد خواننده‌محور ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
از «دیگری» می‌ترسم؛ بارقه‌های شهروندی فرهنگی در داستان نوجوان ایران
از «دیگری» می‌ترسم؛ بارقه‌های شهروندی فرهنگی در داستان نوجوان ایران

فرزانه آقاپور

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 33-60

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.43536.1926

چکیده
  مرزهای شهروندی در جهان معاصر گسترش یافته است و شهروندی فرهنگی باتوجه‌به تنوع فرهنگی، بر حقوق طیف گسترده‌تری از انسان‌ها تأکید می‌کند و تعامل با «دیگری»، همدلی فرهنگی و کنشگری اجتماعی را در مرکز ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
رویکرد خطابی و ساخت گزاره‌های ندایی در شعر منیره هاشمی
رویکرد خطابی و ساخت گزاره‌های ندایی در شعر منیره هاشمی

عباس باقی نژاد

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 61-82

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.43889.1928

چکیده
  منیره هاشمی یکی از شاعران کودک و نوجوان است که برخی اشعار خود را با رویکرد تخاطبی، یعنی خطاب به مخاطبی بالفعل یا مخاطب درون‌متنی سروده است. در این نوشتار، چندوچون بهره‌مندی این شاعر از ظرفیت‌های بیان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی بن‌مایه‌های توتمیسم و جایگاه درختان و حیوانات در قصة «دختر و سیمرغ»
بررسی بن‌مایه‌های توتمیسم و جایگاه درختان و حیوانات در قصة «دختر و سیمرغ»

عظیم جبّاره ناصرو

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 83-104

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.43323.1924

چکیده
  توتمیسم که اعتقاد به حیوان و گاه گیاه است، یکی از باورهای اقوام بدوی است که می‌توان نمونه‌هایی از آن را در باور ایرانیان نیز مشاهده کرد. یکی از منابعی که می‌توان این نمونه‌ها را در آن واکاوی و تحلیل ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی ظرفیت گونه‌ی ادبی فانتزی در کاهش تنش‌های نوجوان ‏(برمبنای تحلیل روانشناختی رمان شاهزاده‌ی شنل‌تشتکی)‏
بررسی ظرفیت گونه‌ی ادبی فانتزی در کاهش تنش‌های نوجوان ‏(برمبنای تحلیل روانشناختی رمان شاهزاده‌ی شنل‌تشتکی)‏

سارا چالاک

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 105-126

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.42041.1900

چکیده
  هدف این پژوهش، واکاوی قابلیت‌های فانتزی در بازنمایی رشد شخصیت نوجوان است. فانتزی مهم‌ترین و پُرکشش‌ترین گونه‌ی ادبی کودک و نوجوان، ظرفیت‌های فراوانی برای بازنمایی و بازسازی روان نوجوان دارد. فانتزی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی کیفیت و میزان طرح مهارت‌های زندگی در کتاب‌های پرخواننده‌ی کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(در بازه زمانی 1385-1395)
بررسی کیفیت و میزان طرح مهارت‌های زندگی در کتاب‌های پرخواننده‌ی کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(در بازه زمانی 1385-1395)

سمیه رضایی؛ منصور نیک پناه

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 127-162

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.43001.1916

چکیده
   چکیدهمهارت‌های ده‌گانه زندگی، مهارت‌هایی هستند که یک انسان اجتماعی باید تا حد مقبولی این مهارت‌ها را کسب کرده باشد. اگر این مهارت‌ها از کودکی به‌درستی به فرد آموزش داده شود، وی در دوران بزرگ‌سالی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
همانندی هسته‌های تصویری چند بعدی در اشعار کودکانه محمد کاظم مزینانی و سلیمان العیسی
همانندی هسته‌های تصویری چند بعدی در اشعار کودکانه محمد کاظم مزینانی و سلیمان العیسی

ربابه رمضانی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 163-188

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.40908.1884

چکیده
  تخیل و تصویر، دو عنصر بهم‌پیوسته‌ شعرکودک ونوجوان هستند. مبنای تصویرهای ناب شاعرانه، تخیل فراگیر است که ازمشاهده واقعیت‌ها سرچشمه می‌گیرد. تصویر، عامل انعکاس و برحسته‌سازی محتوا و درونمایه شعر است. ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل زمانمندی روایت در داستان‌های بازنویسی آذریزدی از مثنوی برای کودکان‎ ‎‏(بر ‏اساس نظریه ژنت و نیکولایوا)‏
تحلیل زمانمندی روایت در داستان‌های بازنویسی آذریزدی از مثنوی برای کودکان‎ ‎‏(بر ‏اساس نظریه ژنت و نیکولایوا)‏

فائزه کریمی؛ ابراهیم ظاهری

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 189-218

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.43047.1918

چکیده
  درک و شناخت مخاطبان کودک از زمان، متفاوت با بزرگ‌سالان است؛ بنابراین نویسندگان در نگارش داستان برای این رده‌ی سنی و تأثیرگذاری بیشتر، باید از الگوی زمانمندی مناسب با فهم آنان استفاده کنند. بر این اساس، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
خوانشی از رمان نوجوان هستی براساس رویکرد بوم‌فمینیسم
خوانشی از رمان نوجوان هستی براساس رویکرد بوم‌فمینیسم

ایوب مرادی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 219-244

https://doi.org/10.22099/jcls.2021.39462.1856

چکیده
  بوم‌نقد رویکردی جدید در مطالعات ادبی است که باتوجه‌به افزایش دغدغه‌های زیست‌محیطی در چند دهه‌ی اخیر در پی آن است تا میان ادبیات و محیط‌زیست پیوند برقرار نماید. اکوفمینیسم یا بوم‌فمینسیم نیز، شاخه‌ای ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل مجموعه ‏مقالات منتشرشده در مجله‏ ی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز با تکیه بر موضوع، الگوی نظری، مولفان پرتکرار و منابع پر استناد (20 شماره‏ی نخست)
تحلیل مجموعه ‏مقالات منتشرشده در مجله‏ ی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز با تکیه بر موضوع، الگوی نظری، مولفان پرتکرار و منابع پر استناد (20 شماره‏ی نخست)

محمد مرادی؛ صدیقه محمدی حسین آبادی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 245-272

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.44172.1938

چکیده
  مجله ‏ی مطالعات ادبیات کودک وابسته به مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، تنها مجله‏ی علمی‌پژوهشی مطالعات ادبیات کودک در زبان فارسی است که از سال 1388 در قالب دوفصلنامه منتشر شده و تحقیقات دانشگاهی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی و تحلیل موضوع مهدویت و شیوه‌های انتقال آن به کودک و نوجوان در آثار یحیی علوی‌فرد
بررسی و تحلیل موضوع مهدویت و شیوه‌های انتقال آن به کودک و نوجوان در آثار یحیی علوی‌فرد

سید حمزه موسو ی؛ زرین تاج واردی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 273-294

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.42352.1909

چکیده
  اندیشه‌های دینی و و باورهای مذهبی، مهمترین بخش تئوریک یک نظام عقیدتی و سیاسی است. دغدغه‌ی آموزش صحیح این عقاید و شیوه‌های تاثیرگذار آموزش آن به کودکان و نوجوانان، از آن نیز مهم‌تر بوده است. در همه جوامع، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل ساختار روایی داستان بازنویسی‌شده‌ی«کیمیای عشق»
تحلیل ساختار روایی داستان بازنویسی‌شده‌ی«کیمیای عشق»

امید وحدانی فر

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 295-316

https://doi.org/10.22099/jcls.2022.41095.1888

چکیده
  مولانا در طرح کتاب مثنوی معنوی برای بیان اندیشه‌های خود از حکایت‌پردازی که زبان بیان هنری اخلاقیات است، استفاده کرده و از آن برای زمینه‌سازی آموزش عبرت و حکمت به‌خوبی بهره برده است؛ به‌گونه‌ای که ...  بیشتر