دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 12
بررسی نقادانه روایتها و داستانهای کتاب فارسی چهارم دبستان و ارائه راهکارهای برون متنی تدریس
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 1-32
چکیده
این پژوهش برآن است تا همزمان با بررسی ابزارهای روایی و عناصر داستانهای فارسی چهارم دبستان و یافتن آبشخور اصلی آنها و نیز صورتدادن فعالیتهای متنوع کلاسی و کارگاهی، مؤلفههای نقد خوانندهمحور ... بیشتراز «دیگری» میترسم؛ بارقههای شهروندی فرهنگی در داستان نوجوان ایران
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 33-60
چکیده
مرزهای شهروندی در جهان معاصر گسترش یافته است و شهروندی فرهنگی باتوجهبه تنوع فرهنگی، بر حقوق طیف گستردهتری از انسانها تأکید میکند و تعامل با «دیگری»، همدلی فرهنگی و کنشگری اجتماعی را در مرکز ... بیشتررویکرد خطابی و ساخت گزارههای ندایی در شعر منیره هاشمی
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 61-82
چکیده
منیره هاشمی یکی از شاعران کودک و نوجوان است که برخی اشعار خود را با رویکرد تخاطبی، یعنی خطاب به مخاطبی بالفعل یا مخاطب درونمتنی سروده است. در این نوشتار، چندوچون بهرهمندی این شاعر از ظرفیتهای بیان ... بیشتربررسی بنمایههای توتمیسم و جایگاه درختان و حیوانات در قصة «دختر و سیمرغ»
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 83-104
چکیده
توتمیسم که اعتقاد به حیوان و گاه گیاه است، یکی از باورهای اقوام بدوی است که میتوان نمونههایی از آن را در باور ایرانیان نیز مشاهده کرد. یکی از منابعی که میتوان این نمونهها را در آن واکاوی و تحلیل ... بیشتربررسی ظرفیت گونهی ادبی فانتزی در کاهش تنشهای نوجوان (برمبنای تحلیل روانشناختی رمان شاهزادهی شنلتشتکی)
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 105-126
چکیده
هدف این پژوهش، واکاوی قابلیتهای فانتزی در بازنمایی رشد شخصیت نوجوان است. فانتزی مهمترین و پُرکششترین گونهی ادبی کودک و نوجوان، ظرفیتهای فراوانی برای بازنمایی و بازسازی روان نوجوان دارد. فانتزی ... بیشتربررسی کیفیت و میزان طرح مهارتهای زندگی در کتابهای پرخوانندهی کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(در بازه زمانی 1385-1395)
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 127-162
چکیده
چکیدهمهارتهای دهگانه زندگی، مهارتهایی هستند که یک انسان اجتماعی باید تا حد مقبولی این مهارتها را کسب کرده باشد. اگر این مهارتها از کودکی بهدرستی به فرد آموزش داده شود، وی در دوران بزرگسالی ... بیشترهمانندی هستههای تصویری چند بعدی در اشعار کودکانه محمد کاظم مزینانی و سلیمان العیسی
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 163-188
چکیده
تخیل و تصویر، دو عنصر بهمپیوسته شعرکودک ونوجوان هستند. مبنای تصویرهای ناب شاعرانه، تخیل فراگیر است که ازمشاهده واقعیتها سرچشمه میگیرد. تصویر، عامل انعکاس و برحستهسازی محتوا و درونمایه شعر است. ... بیشترتحلیل زمانمندی روایت در داستانهای بازنویسی آذریزدی از مثنوی برای کودکان (بر اساس نظریه ژنت و نیکولایوا)
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 189-218
چکیده
درک و شناخت مخاطبان کودک از زمان، متفاوت با بزرگسالان است؛ بنابراین نویسندگان در نگارش داستان برای این ردهی سنی و تأثیرگذاری بیشتر، باید از الگوی زمانمندی مناسب با فهم آنان استفاده کنند. بر این اساس، ... بیشترخوانشی از رمان نوجوان هستی براساس رویکرد بومفمینیسم
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 219-244
چکیده
بومنقد رویکردی جدید در مطالعات ادبی است که باتوجهبه افزایش دغدغههای زیستمحیطی در چند دههی اخیر در پی آن است تا میان ادبیات و محیطزیست پیوند برقرار نماید. اکوفمینیسم یا بومفمینسیم نیز، شاخهای ... بیشترتحلیل مجموعه مقالات منتشرشده در مجله ی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز با تکیه بر موضوع، الگوی نظری، مولفان پرتکرار و منابع پر استناد (20 شمارهی نخست)
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 245-272
چکیده
مجله ی مطالعات ادبیات کودک وابسته به مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، تنها مجلهی علمیپژوهشی مطالعات ادبیات کودک در زبان فارسی است که از سال 1388 در قالب دوفصلنامه منتشر شده و تحقیقات دانشگاهی ... بیشتربررسی و تحلیل موضوع مهدویت و شیوههای انتقال آن به کودک و نوجوان در آثار یحیی علویفرد
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 273-294
چکیده
اندیشههای دینی و و باورهای مذهبی، مهمترین بخش تئوریک یک نظام عقیدتی و سیاسی است. دغدغهی آموزش صحیح این عقاید و شیوههای تاثیرگذار آموزش آن به کودکان و نوجوانان، از آن نیز مهمتر بوده است. در همه جوامع، ... بیشترتحلیل ساختار روایی داستان بازنویسیشدهی«کیمیای عشق»
دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 295-316