نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
2 کارشناس ارشد حقوق بین الملل و کارشناس پژوهشی دانشگاه شیراز
چکیده
مجله ی مطالعات ادبیات کودک وابسته به مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، تنها مجلهی علمیپژوهشی مطالعات ادبیات کودک در زبان فارسی است که از سال 1388 در قالب دوفصلنامه منتشر شده و تحقیقات دانشگاهی این حوزه را در اختیار پژوهشگران قرار داده است. باتوجهبه اهمیت این مجله در تحولات پژوهشی و همچنین جایگاه آن در نشاندادن سیر تحقیقات و کاستیهای آن در ادبیات کودک و نوجوان، در این مقاله پس از تنظیم پیکرهای از 145 مقالهی منتشرشده در بیست شمارهی مجله (1388 تا 1398) در قالب word، بهصورت جستجوی همزمان یارانهای و دستی، پژوهشها از منظرهای نوع اثر، الگوی نظری و موضوع بررسی شده است. همچنین، منابع پراستناد مقالات و پژوهشگران، شاعران و نویسندگان پرارجاع مقالات و وابستگی دانشگاهی پژوهشگران مشخص شده است. نتایج نشان میدهد عمدهی مقالات با محوریت متون ادبی معاصر نوشته شده، همچنین بیش از نیمی از مقالات از الگوی نظری خاصی پیروی نکرده است. از منظر گونهشناسی، 70 % مقالات به تحلیل آثار منثور داستانی پرداخته و شعر و دیگر حوزهها کمتر در پژوهشها بازنمود داشته است. نکتهی دیگر اینکه در مجموع مقالات، بیش از 2800 منبع کاربرد داشته که از آن میان کتابهای معصومیت و تجربه، تاریخ ادبیات کودکان ایران، ادبیات کودکان و نوجوانان، ویژگیها و جنبهها و روششناسی نقد ادبیات کودک و نوجوان، منابع پراستناد تحقیقات ادبیات کودک و نوجوان بوده است. همچنین از مؤلفان فعال، در حوزههای نظری مربوط به تعاریف، سیر و مبانی ادبیات کودک و نوجوان، مرتضی خسرونژاد، محمدهادی محمدی و ثریا قزلایاغ بیشترین ارجاع را در مقالات داشتهاند. در حوزهی شعر کودک نیز بیشترین استناد به آرا و آثار پروین سلاجقه و علیاصغر سیدآبادی صورت گرفته است. نویسندگان مقالات، از بین شاعران کودک و نوجوان به: مصطفی رحماندوست و جعفر ابراهیمی و از خالقان آثار داستانی فرهاد حسنزاده و هوشنگ مرادیکرمانی، بیش از دیگران توجه داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Articles Published in Journal for Children’s Literature Studies (the First 20 Issues) with an Emphasis on Subject Matter, Theoretical Framework, Frequent Authors and Highly Cited Sources
نویسندگان [English]
- Mohamad Moradi 1
- sedigheh Mohamadi Hosein Abadi 2
1 Associate Prof of Persian Language & Literature in Shiraz University
2 MA in International Law and Research expert in Shiraz University
چکیده [English]
In recent decades, with the recognition of the significance of children’s literature in academia, many institutes in Iran and around the world have turned their attention to the criticism and analysis of works related to the world of children. One of the influential institutes in the field of criticism and theory of children’s literature is the Center for Children’s Literature Studies established in 2005 in Shiraz University. The activities of this center have led to the development of university programs for children’s and adolescents’ literature and its curriculum in 2009 and 2010 (Khosrownejad & Atashi, 2019: 24; Maktabifard, 2016: 26-27). The research-based perspective of this center was accelerated with the publication of a research journal known as Journal for Children’s Literature Studies in 2010 (Maktabifard, 2016: 27). Since then, findings of university critics have been published for those interested in children’s literature through this biannual journal.
Considering the influence of this center on the expansion and direction of theory and criticism of children’s literature, the present research analyzes the articles in the first 20 issues of this journal in order to identify the changes in the subject matter and the perspectives of the researchers and critics in the field of children’s literature, as well as to analyze the sources, subjects and works used by researchers, and to offer suggestions in the related fields to researchers and scientific committee of the journal.
کلیدواژهها [English]
- Journal of Children’s Literature Studies
- Shiraz University
- research articles
- children’s and adolescents’ literature
- methodology
- citation