نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
کهنالگوها در ادبیات کودک جایگاه ویژهای دارند و نقش مهمی را در رمزگشایی از دلالتهای معنایی آنها بازی میکنند. هدف از این پژوهش آن است که با بررسی کتاب تصویری حکایتهای بُهلول (1399)، نقش کهنالگوها را در رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان تبیین کند. روش تحقیق از نوع توصیفیتحلیلی است و دادهها با استفاده از نرمافزار 25 SPSS ارزیابی شدهاند. پژوهشگر با «روش پژوهش اصیل خلاق» و تلفیق نظریههای «فرایند فردیت» یونگ و «رشد اخلاقیدینی» لطفآبادی به نقد کهنالگویی اثر برگزیده میپردازد. یافتهها نشان میدهند که کهنالگوی «پیر خردمند» نسبتبه سایر کهنالگوهای یونگی و «خوشخویی» در میان آموزههای اخلاقی بالاترین بسامد را در حکایتهای بُهلول دارند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آگاهی تصویرگر و نویسنده از دنیای کودکان موجب رسایی ارتباط تصویر، متن و تعامل پویای مخاطبان شده است. برای بررسی نقش کهنالگوها در متون پارسی ادبیات کودک بهتر است از دیدگاههای روانشناسان ایرانی که ریشه در فطرت بشری و حکمت الهی دارند، در کنار نظریههای روانشناختی غربی بهره گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Archetypes in Children Literature:Application of Yung and Lotfabadi Theories to Bohlool Anecdotes (2020)
نویسنده [English]
- Mohammad Hadi JAHANDIDEH
Assistant Professor of English Literature, Department of English Language and Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Archetypes have specific position in children literature and play significant role in decoding their suggestive meanings. This study aims at analyzing the picture book, Bohlool Anecdotes (2020), in order to determine the role of archetypes in self-actualization of children and young adults. This research is conducted by using descriptive-analytic methodology. Analysis of data is made by using SPSS software. Through “Authentic Creative Research Method", the researcher will combine Jung’s theory of “Individualism” with Lotfabadi’s theory of “Religious-Moral Development” for conducting archetypal criticidm of the selected text. The findings indicate that“Sage” among Yungian archetypes and “Humor” within moral teachings have the highest frequencies. To conclude, the familiarity of the painter and writer with children’s world has led into the correct relationship between image and text. For scrutinizing the impacts of archetypes on moral development of the eastern children, it is better to mix the ideas of native psychologists rooted in human nature with the western psychological theories.
کلیدواژهها [English]
- Archetype
- Bohlool
- Children
- Lotfabadi
- Yung