دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 12
بررسی مراحل حل مسئله و ویژگی های حل کنندگان مسئله در انیمیشن های کودکان
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 1-24
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مراحل حل مسئله و ویژگیهای حلکنندگان مسئله در انیمیشنهای کودکان براساس مراحل حل مسئلهی دیویی و ویژگیهای حلکنندگان مسئلهی گریفین بود. پژوهش حاضر در پارادایم تحقیقات ... بیشتربازتاب تجارب زیستی کودکانکار در آثار خودنوشت آنها در مجلّهی عروسک سخنگو
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 25-54
چکیده
کودکان در محیطهای اجتماعی مختلف و تعاملات و مناسباتی که با افراد دیگر دارند، تجربیاتی را از سر میگذرانند که از آنها با عنوان تجارب زیستی نام برده میشود. این تجارب که در شکلگیری شاکلهی ذهنی، ... بیشتراستعاره های مفهومی در شعرقالیچه سلیمون اثر قدمعلی سرامی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 55-82
چکیده
هدف مقالهی حاضر، تبیین پایههای شناخت سرامی، براساس نظریهی استعارهی مفهومی است. برمبنای این نظریه، این مقاله برآن است، نشان دهد، استعاره در ادبیات، صرفاً ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست؛ ... بیشترکهن الگوها در ادبیات کودک:بررسی حکایت های بُهلول(1399) بر پایه ی نظریات یونگ و لطف آبادی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 83-116
چکیده
کهنالگوها در ادبیات کودک جایگاه ویژهای دارند و نقش مهمی را در رمزگشایی از دلالتهای معنایی آنها بازی میکنند. هدف از این پژوهش آن است که با بررسی کتاب تصویری حکایتهای بُهلول (1399)، نقش کهنالگوها ... بیشتربررسی ساختاری بازنویسیهای مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 117-144
چکیده
یکی از نویسندگان پرکار در زمینه بازنویسی متون کهن ادبی، خانم مژگان شیخی است که برخی از حکایات گلستان، بوستان، کلیلهودمنه، قابوسنامه، منطقالطیر و... را برای کودکان بازنویسی کرده است. این مقاله به روش ... بیشترمعناکاوی کتاب تصویری «سنگ آسمانی» بر اساس نظریهی آ لودهانگاری
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 145-168
چکیده
معناکاوی روشی مرکب از روانکاوی و نشانهشناسی است که کریستوا برای مطالعهی فرایند سوژگی آن را ابداع کرده است. از نظر کریستوا انسان سوژهی دوپارهای برساخته از دو وجه ناهمگون زبان است: یکی وجه مردانهی ... بیشترتأملّی در کارکرد آشناییزدایی از چهرهی اساطیری اژدها در رمان « عینکی برای اژدها»
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 169-196
چکیده
فانتزیهای نوین، ادامهی اساطیر و قصههای عامیانهاند که با تأثیرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم از چهرهها و حوادثِ قصههای کهن الهام گرفتهاند. چهرههایی که از عالمی دیگر، از دنیایی که در چشم ما ناممکن ... بیشتربررسی ویژگیهای سبکی محمود کیانوش و ناصر کشاورز
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 197-226
چکیده
در مقالهی حاضر به بررسی ویژگیهای سبکی دو نفر از نویسندگان و شاعران مطرح ادبیات کودک در دورهی معاصر، محمود کیانوش و ناصر کشاورز پرداخته شده است. هر کدام از این شاعران کودک از امکانات شعر کودک به ... بیشتربررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای ژانر عامیانۀ کمیک استریپ
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 227-248
چکیده
کمیکاستریپ در ایران بیشتر در چهار ژانر عمده خلق شده که شامل ژانر مذهبی، ژانر حماسی، ژانر جنگی و ژانر عامیانه است. ژانر عامیانه به فرهنگ بومی توجه دارد و در کمیکاستریپهای کودکان اهمیت بیشتری دارد ... بیشتربازنمایی دیدگاه خوانندۀ نهفته براساس شکافهای متنی ایدن چمبرز در رمان برایم شمع روشن کن
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 249-276
چکیده
یکی از کارکردهای نقد خوانندهمحور، فراهمآوردن بستر مناسب برای کشف و مشارکت خواننده در معناسازی در متن است. شکافهای متن از جمله مؤلفههایی هستند که میزان مشارکت خواننده را در بسط یا محدودسازی معنا ... بیشترتحلیل ساختاری و نشانهمعناشناختی قصة «برگ مروارید» انجوی شیرازی
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 277-300
چکیده
بررسی و نقد لایههای صوری و معنایی قصههای ایرانی در شمار پژوهشهای نقد ادبی میگنجد. قصههای عامیانه از حیث محتوا و ساختار، دارای ارزشهای فرهنگی و ادبی هستند. هدف این پژوهش، بررسی قصهی ... بیشترنقد بومگرایانة روایت اقتباسی داستان اوّلین پادشاه جهان
دوره 14، شماره 2 ، اسفند 1402، صفحه 301-328