نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته-ی کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
کودکان در محیطهای اجتماعی مختلف و تعاملات و مناسباتی که با افراد دیگر دارند، تجربیاتی را از سر میگذرانند که از آنها با عنوان تجارب زیستی نام برده میشود. این تجارب که در شکلگیری شاکلهی ذهنی، قضاوتها و رفتار آنان تأثیرگذار است، باعث میشود هنگامی که درصدد نگارش نوشتههای خود برمیآیند، این تجارب را منعکس سازند. ازآنجاکه مجلهی عروسک سخنگو برای کودکان فرصتی را فراهم آورده است تا در مقام نویسنده به تولید ادبیات برای خود بپردازند، در این پژوهش ارتباط محتوایی میان آنچه که کودکانِ کار در این مجله نگاشتهاند با تجربیات زیستی آنها موضوع تحلیل قرار گرفته است. برای این منظور، در پژوهش حاضر با یاریگرفتن از نظریهی جان دیویی دربارهی رابطهی تجارب زیستی افراد با آثاری که میآفرینند؛ سه اثر خودنوشت کودکان کار که در این نشریه منتشر شده، تحلیل شده است. سپس برای اینکه مشخص شود این نوشتهها تجارب زیستی کودکان کار را منعکس میسازند یا خیر، برای هرکدام از آنها پرسشهای متفاوتی در قالب مصاحبههای کتبی تنظیم شده و در اختیار نویسندگان قرار گرفته است. علیرغم اینکه برخی از کودکان در پاسخدهی به پرسشها از افشای واقعیت طفره رفتند یا آن را انکار کردند، یافتههای پژوهش بیانگر آن است که محتوای این دسته از آثار خودنوشت به تبع شرایط مختلف کودکان کار در جامعه و محیط خانواده بهگونهای آشکارا و یا پنهان، منعکسکننده و برآمده از تجارب زیستی و در مواردی نیز عقدههای فروخوردهی آنهاست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The reflection of child laborers' lived experiences in their autobiographical works in Aroosak-e-Sokhangoo magazine
نویسندگان [English]
- Haniyeh panahipour 1
- Ghodratollah Taheri 2
1 M.A in Child and Adolescent Literature, Persian Language and Literature, Faculty of Letters and Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Faculty member of Persian Language and Literature, Faculty of Letters and Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Children in various social settings and through their interactions and relationships with others, undergo a series of experiences known as lived experiences. These experiences, which contribute to the development of children's mindsets, judgment, and behavior, cause to reflect in children's writings when they want to write their own writings. As Aroosak-e-Sokhangoo magazine allows children to create literary works as writers for themselves, this study analyzes the content relationship between what child laborers wrote there and their lived experiences. To this end, the present study examines three autobiographical works of child laborers in this magazine based on John Dewey's theory on the relationship between people's lived experiences and the works they create. The child laborers as writers were then provided with different questionnaires in the form of written interviews to determine whether these writings reflected their lived experiences or not. Even though some children avoided revealing or denied the truth while answering the questions, the research findings suggest that the content of this category of autobiographical works, depending on child laborers' conditions in society and family settings, openly or covertly reflects and emerges from their lived experiences and sometimes they are from their hidden traumas and complexes.
کلیدواژهها [English]
- autobiographical works
- lived experiences
- John Dewey
- Aroosak-e-Sokhangoo
- child laborers