نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان تهران
2 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان اهواز
چکیده
بررسی تطبیقی آموزههای تعلیمی در اشعار ابراهیم ابوطالب و ناصر کشاورز
چکیده
پژوهش حاضر با ماهیتی تطبیقی و میان رشتهای دربارهی آموزههای تعلیمی در آثار «ابراهیم ابوطالب» شاعر برجستهی کودک از یمن و «ناصر کشاورز»، شاعر نامور معاصر ایران در زمینهی کودک است. هدف این پژوهش شناخت و بررسی اشعاری است که به آموزش موضوع خاص علمی و کاربردی پرداختهاند. در این جُستار با روش توصیفیتحلیلی و براساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی به مؤلفههایی چون مفاهیم و آموزههای دینی، احترام به پدر و مادر، اخلاق نیکو و رعایت ادب و آموزش نکات بهداشتی در اشعار هر دو شاعر پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، «ابوطالب» و «کشاورز» کودکان را سازندهی فردای جامعه میدانند که باید برای آموزش آنها سرمایهگذاری شود و با این دیدگاه مفاهیم تربیتی و اخلاقی را با زبان شیوای کودکانه و بهگونهای غیرمستقیم در اشعار خود به کار بردهاند. در زمینهی زبان هرکدام سبک ویژهی خود را دارا هستند. زبانِ شعری «کشاورز» نسبتبه «ابوطالب» از سادگی و روانی بیشتری برخوردار است. و هر دو از دریچهی چشم کودکان به مسایل نگریستهاند.
واژههای کلیدی: ادبیات تطبیقی، ادبیات کودک، آموزههای تعلیمی، ابراهیم ابوطالب، ناصر کشاورز.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of Didactic Themes in Children’s Poetry of Ibrahim Abu Talib and Naser Keshavarz
نویسندگان [English]
- Ati Abiat 1
- Farideh Salamatniya 2
1 دانشگاه فرهنگیان -تهران-ایران
2 دانشگاه فرهنگیان
چکیده [English]
Children’s and young adults’ literature, a subset of didactic literature, plays a crucial role in helping young audiences understand the world around them and educating those with less life experiences. This genre is vital for character building and preparing children for the future, as it supports their spiritual, psychological, and intellectual development during their formative years. Researchers trace the roots of children’s literature to the stories told by mothers and grandmothers. In Arabic literature, the first contemporary works for children emerged during the translation movement led by Rafa Tahtawi in Egypt. In Iran, significant literary developments occurred after the constitutional decree in 1324 A.H., which also saw a rise in children’s literature alongside social, political, and cultural changes. This research offers a comparative and interdisciplinary analysis of didactic themes in the works of Ebrahim Aboutaleb, a notable children’s poet from Yemen, and Naser Keshavarz, a renowned contemporary Iranian children’s poet.
کلیدواژهها [English]
- didactic themes
- children’s literature
- Ibrahim Abu Talib
- Naser Keshavarz
- Yemen