نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران
2 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
چکیده
بررسی بخش «بخوان و بیندیش» کتابهای فارسی دورهی دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای اقتدار و آزادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای بخش «بخوان و بیندیش» کتابهای فارسی دورهی دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای اقتدار و آزادی است. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. نمونهی تحلیلشده در این پژوهش شامل هجده داستان بخش «بخوان و بیندیش» کتابهای فارسی دورهی دوم ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1400 است. جمعآوری دادهها به روش اَسنادی و روش تجزیه و تحلیل دادها، تحلیل محتوا و با بهرهگیری از آمار توصیفی است. یافتهها نشان میدهد از بین 104 جلوهگری شناساییشده در کتابهای فارسی دورهی دوم ابتدایی، 4/64% بر مؤلفههای آزادیبخش و 6/35% بر مؤلفههای اقتدارگرا تأکید داشتند. تحلیل داستانهای بخش «بخوان و بیندیش» کتابهای فارسی دورهی دوم دبستان، نشان داد که از نظر عددی، توجه بیشتری به مؤلفههای آزادیبخش شده است که چنین ظرفیتی در داستانها از زوایای مختلف شناختی، عاطفی، ، هنری، اخلاقی و تربیتی اهمیت دارد و زمینهساز حرکت کودک از وابستگی به استقلال فکری، انتخابگری و قدرت تصمیمگیری کودکان میشود. به گردآوران و مؤلفان کتابهای درسی پیشنهاد میشود که هم در انتخاب و گزینش داستانها و هم در تألیف و بازنویسی داستانها، از عناصر و شگردهای داستانی که تأمینکنندهی آزادی کودک است، بهره ببرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Content Analysis of the Reading and Thinking Section of the Second Period Persian Elementary School Books from the Perspective of Authority and Freedom
نویسندگان [English]
- Ali Shiravani Shiri 1
- Majid Kowsari 2
- Abbas Abbasi Chelchele 3
1 Educational Group, Farhangian University, P. O. 14665- 889, Tehran, IRAN.
2 Educational Group, Farhangian University, P. O. 14665- 889, Tehran, IRAN.
3 M A Student
چکیده [English]
The purpose of the current research is to analyze the content of the reading and thinking section of the second period persian elementary school books from the perspective of authority and freedom. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The content analyzed in this research included 18 stories from the reading and thinking section of the second period persian elementary school books, i.e. the fourth, fifth and sixth grades in the academic year of 1400-1401. The sampling method was purposeful and included the reading and thinking section of the second period persian elementary school books and 18 existing stories were analyzed. Content analysis list was used for data collection and content analysis form and descriptive statistics were used for data analysis. The findings showed that among the 104 cases (the way of presenting story elements) identified in the studied books, 64.4% emphasized the freedom components. Also, among the 104 cases (the way of presenting story elements) identified, 35.6% emphasized authority components. The results of the research show that the authors of the stories have paid more attention to the components of freedom, which is the basis for the child's movement from dependence to intellectual independence and decision-making power of children.
کلیدواژهها [English]
- Elementary School
- Content Analysis
- Persian Books
- Authority and Freedom