امینون، عفت؛ شریفیپور، زهرا. (1395). «ضرورت بررسی کتابهای درسی و تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش ایران». دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و علوم انسانی.
باقری، خسرو. (1392). الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران. تهران: مدرسه.
حسنمرادی، نرگس. (1388). تحلیل محتوای کتاب درسی. تهران: آییژ.
خسرونژاد، مرتضی. (1383). معصومیت و تجربه، درآمدی بر فلسفهی ادبیات کودک. تهران: نشر مرکز.
دیویی، جان. (1341). مقدمهای بر فلسفهی آموزش و پرورش یا دموکراسی و آموزش و پرورش. ترجمهی امیرحسین آریانپور، تهران: فرانکلین.
میرحسینینیری، فاطمهسادات. (1396). شناسایی گرایشهای نظری موجود در ادبیات کودکان با استفاده از تحلیل محتوا. پایاننامهی کارشناسیارشد دانشگاه یزد.
رضازاده، زهرا. (1400). بررسی و مقایسهی تجربهی زیستهی معلمان و دانشآموزان از آموزشهای مجازی. پایاننامهی کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1395). راهنمای معلم فارسی ششم دبستان. دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی. تهران: افست.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1400). فارسی پنجم دبستان. دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی. تهران: افست.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1400). فارسی چهارم دبستان. دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی. تهران: افست.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1400). فارسی ششم دبستان. دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی. تهران: افست.
سجادی، نسرین. (1394). تحلیل محتوای کتابهای فارسی دورهی ابتدایی از نظر همسویی با برنامهی درسی ملی. پایاننامهی کارشناسیارشد دانشگاه علامهطباطبایی تهران.
شاتو، ژان. (1400). مربیان بزرگ. ترجمهی غلامحسین شکوهی، تهران: مؤسسهی انتشارات و چاپ.
شیروانیشیری، علی. (1392). بررسی تطبیقی مبانی فلسفی تربیتی و شگردهای جلوهگری مقولههای اقتدار و آزادی در داستانهای فارسی و انگلیسی کودک. پایاننامهی دکتری دانشگاه اصفهان.
شفیلد، هری. (1375). کلیات فلسفهی آموزش و پرورش. ترجمهی غلامعلی سرمد، تهران: قطره.
عباسیچلچه، عباس. (1401). تحلیل محتوای بخش «بخوان و بیندیش» کتابهای فارسی دورهی دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای اقتدار و آزادی. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان.
کوکبی، مرتضی و همکاران. (1391). «بررسی مهارتهای تفکّر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان». مطالعات ادبیات کودک، سال 2، پیاپی1، صص 157-193.
مایر، فردریک. (1398). تاریخ اندیشههای تربیتی. ترجمهی علیاصغر فیاض، تهران: سمت.
مایره، رایدر. (2005). اقتدار و آزادی. ترجمهی ناصر خامنه، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
نقیبزاده، میرعبدالحسین. (1400). نگاهی به نگرشهای فلسفی سدهی بیستم. تهران: طهوری.
هانت، پیتر. (1388). دیگرخوانیهای ناگزیر. ترجمهی گروه مترجمان به سرپرستی مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
Barnard, B. & Winn, D. (2006). Access Literature: An Introduction to Fiction, Poetry, and Drama: Michael Rosenberg.
Carr, D. (2004). Making Sense of Education: An Introduction to the Philosophy and Theory of Education and Teaching. London: Routledge.
Clémentine, Beauvais. (2015).
he Mighty Child Time and power in children’s literature, University of Cambridge. John Benjamins Publishing Company Amsterdam / Philadelphia.
Dewey, John. (1899). Lectures in the Philosophy of Education. Second Printing, New York: Random House.
Dewey, John. (1951). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. Twenty-Fourth Printing, New York: Macmilan Company.
Farnia, F. (2009). A Study of Power in the novels of roald dahl and lewis Carroll, Thesis Submitted to the School of Graduate Studies in Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Master of Art. English Literature, Shiraz University, Shiraz, Islamic Republic of Iran.
Mayring, P. (2000). "Qualitative Content Analysis". Forum Qualitative Social Research, 1, No. 2.
Nash, P. (1966). Authority and Freedom in Education, an Introduction to the Philosophy of Education. New York: BostonUniversity.
Nikolajeva, M. (2010). Power, Voice and Subjectivity for Young Readers. London: Routledge.
Nikolajeva, Maria. & Carole Scott. (2006). How Picturebooks Work. New York and London: Routledge.
Wilson Melissa B. (2009). Condtructions of Childhood Found in Award-winning Children’s Literature. A Dissertation Submitted to the Faculty of the Deoartment of Language, Reading, and Culture in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in the Graduate College, The University of Arizona.