چگونگی شکل گیری هویت کودک و نوجوان در داستان‌های کودکانه "محمد حسین محمدی" بر اساس دیدگاه "اریکسون" و "گیدنز"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22099/jcls.2023.46631.1972

چکیده

موضوع این مقاله بررسی چگونگی شکل‌گیری هویت کودک و نوجوان در داستان‌های کودکانه "محمد حسین محمدی" براساس دیدگاه "اریک اریکسون" و "آنتونی گیدنز" است که با روش تحقیق توصیفی_ تحلیلی، به بررسی عوامل هویت‌ساز پرداخته است. کودکان، با تجربه‌ی فقر، بعد شرم نهادینه شده و همچنین پنهان کردن احساسات خود، هرگز به مجموعه‌ای سازمان یافته‌ای که بتواند یک واحد متشکل از شخصیت و هویت آنان را بسازد دست نخواهند یافت که می‌تواند سرمنشا بحران‌های آتی آنان باشد. در این پژوهش مراحل رشد به صورت پیرنگ‌وار در سه داستان مورد بررسی قرار گرفت و نتایج ذیل به دست آمد: مرحله‌ی اول عدم شکل‌گیری اعتماد بنیادین در کودک، نتیجه‌ی زندگی در جوامعی با زیرساخت‌های معیوب، چالش رفتاری و بحران هویتی است. مرحله دوم عدم شناخت کودک با خویشتن در قالب انعکاس خود در بازی به علت فقدان پدر و اشتغال مادر و مشکلات اقتصادی. مرحله سوم، الگویابی و تلاش در جهت لیبیدو برای یافتن هویت شغلی و جنسی نوجوان در جوامع سنتی با وجود محدودیت‌ها از بروز «خود‌های متعدد»، ناتوان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

How the identity of children and teenagers is formed in the children's stories of "Mohammed Hossein Mohammadi" based on the views of "Erikson" and "Giddens".

نویسندگان [English]

  • Sara Abdoli 1
  • Alieh Youseffam 2
  • Shervin Khamseh 2
1 Department of Persian language and literature, Central Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Persian Language and Literature, Central Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The topic of this article is to investigate how the identity of children and adolescents is formed in the children's stories of "Mohammed Hossein Mohammadi" based on the views of "Eric Erickson" and "Anthony Giddens", which was investigated with the descriptive-analytical research method. Children, with the experience of poverty, institutionalized shame and hiding their feelings, will never achieve an organized set that can make a unit consisting of their personality and identity, which can be the origin of their crisis in the future.In this research,the stages of growth were studied in three stories and the following results were obtained: The first stage is the lack of basic trust in the child, the result of living in societies with defective infrastructures, behavioral challenges and identity crisis. The second stage is the child's lack of familiarity with himself in the form of his reflection in the game due to the absence of his father and mother's employment and economic problems. The third stage, modeling and striving towards libido to find the professional and sexual identity of teenagers in traditional societies, despite the limitations of the emergence of "multiple selves", is unable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • identity
  • children
  • Erikson
  • Giddens
  • Mohammadi