چگونگی شکل‌‌‌‌‌گیری هویت کودک و نوجوان در داستان‌‌‌‌‌های کودکانه «محمدحسین محمدی» براساس دیدگاه «اریکسون» و «گیدنز»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

چگونگی شکل‌‌‌‌گیری هویت کودک و نوجوان در داستان‌‌‌‌های کودکانه «محمدحسین محمدی» براساس دیدگاه «اریکسون» و «گیدنز»
 
چکیده
موضوع این مقاله بررسی چگونگی شکل‌‌‌‌‌گیری هویت کودک و نوجوان در داستان‌‌‌‌‌های کودکانه «محمد حسین محمدی» براساس دیدگاه «اریک اریکسون» و «آنتونی گیدنز» است که با روش تحقیق توصیفی‌تحلیلی، به بررسی عوامل هویت‌ساز پرداخته است. کودکان، با تجربه‌‌‌‌‌ی فقر، بعد شرم نهادینه‌شده و همچنین پنهان‌کردن احساسات خود، هرگز به مجموعه‌‌‌‌‌ای سازمان‌یافته‌‌‌‌‌ای که بتواند یک واحد متشکل از شخصیت و هویت آنان را بسازد، دست نخواهند یافت که می‌‌‌‌‌تواند سرمنشا بحران‌‌‌‌‌های آتی آنان باشد. در این پژوهش مراحل رشد به‌صورت پیرنگ‌‌‌‌‌وار در سه داستان بررسی شد و نتایج ذیل به دست آمد: مرحله‌ی اول  شکل‌نگرفتن‌‌‌ اعتماد بنیادین در کودک که نتیجه‌‌‌‌‌ی زندگی در جوامعی با زیرساخت‌‌‌‌‌های معیوب، چالش رفتاری و بحران هویتی است؛ مرحله‌ی دوم بیگانگی کودک با خویشتن در قالب انعکاس خود در بازی به‌علت فقدان پدر و اشتغال مادر و مشکلات اقتصادی و مرحله‌ی سوم، الگویابی و تلاش لیبیدویی و درنهایت ناتوانی برای یافتن هویت شغلی و جنسی نوجوان در جوامع سنتی با وجود محدودیت‌‌‌‌‌ها از بروز «خود‌‌‌‌‌های متعدد».
 
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

How the Identity of Children and Teenagers is Formed in the Children's Stories of "Mohammed Hossein Mohammadi" Based on the Views of "Erikson" and "Giddens".

نویسندگان [English]

  • Sara Abdoli 1
  • Alieh Youseffam 2
  • Shervin Khamseh 2
1 Department of Persian language and literature, Central Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Persian Language and Literature, Central Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The topic of this article is to investigate how the identity of children and adolescents is formed in the children's stories of "Mohammed Hossein Mohammadi" based on the views of "Eric Erickson" and "Anthony Giddens", which was investigated with the descriptive-analytical research method. Children, with the experience of poverty, institutionalized shame and hiding their feelings, will never achieve an organized set that can make a unit consisting of their personality and identity, which can be the origin of their crisis in the future.In this research,the stages of growth were studied in three stories and the following results were obtained: The first stage is the lack of basic trust in the child, the result of living in societies with defective infrastructures, behavioral challenges and identity crisis. The second stage is the child's lack of familiarity with himself in the form of his reflection in the game due to the absence of his father and mother's employment and economic problems. The third stage, modeling and striving towards libido to find the professional and sexual identity of teenagers in traditional societies, despite the limitations of the emergence of "multiple selves", is unable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • identity
  • children
  • Erikson
  • Giddens
  • Mohamma hosein Mohammadi
اریکسون، اریک. (1396). مقدمات روانشناسی. ترجمه‌ی سهیلا خاوردیان و سعید حسن‌‍زاده، تهران: پندار تابان.
حسینی، وجیهه. (1398). «واکاوی انواع هویت در داستان‌های نوجوانان براساس نظریه‌ی روانی‌اجتماعی اریکسون». تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، دوره‌ی 53، شماره‌ی 2، صص 13-32.
رفیعی، حسن. (1382). اریکسون فرزند خود و معمار هویت. تهران: دانژه.
عمرانی‌پور، علی. (1390). «تحلیلی بر ویژگی‌های محیط در نظریه‌ی شخصیت اریکسون». معماری و شهرسازی آرمانشهر، شماره‌ی 4، صص 41-50.
فروید، زیگموند. (1400). نظریه‌ی روانکاوی. ترجمه‌ی حسین پاینده، تهران: مروارید.
گیدنز، آنتونی. (1398). تجدد و تشخص. ترجمه‌ی ناصر موفقیان، تهران: نی.
ـــــــــــــ. (1398). مقدمات جامعه‌شناسی. ترجمه‌ی حسن چاوشیان، تهران: نی.
محرمی، رامین. (1390). «تحلیل روانشناختی شخصیت‌های داستانی هوشنگ مرادی براساس نظریه اریکسون». ادب‌پژوهی، دوره‌ی 5، شماره‌ی 15، صص 121-140.
محمدی، محمدحسین. (1398). خوشهها و ملخ. کابل: تاک.
موسویان، معصومه. (1401). «کاکردهای ادبیات کودک افغانستان در ایران». برازمان، دوره‌ی 2، شماره‌ی 6، صص 110-127.
نیک‌طلب، پوپک. (1392). «سیر تحول ادبیات کودک و نوجوان در افغانستان». کتاب ماه کودک و نوجوان، دوره‌ی 16، شماره‌ی 7، صص 20-23.