بررسی تطبیقی شخصیت‌‌‌های اصلی دو رمان عاشقانه‌‌‌های یونس در شکم ماهی و یک‌‌‌شب فاصله از منظر توانمندی آنان در مؤلفه‌‌‌های مهارت‌‌‌های زندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار بخش مبانی تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

بررسی تطبیقی شخصیتهای اصلی دو رمان عاشقانههای یونس در شکم ماهی و یکشب فاصله از منظر توانمندی آنان در مؤلفههای مهارتهای زندگی
 
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی کنش‌‌‌های شخصیت اصلی دو رمان‌‌‌ عاشقانههای یونس در شکم ماهی نوشته جمشید خانیان و یکشب فاصله نوشته‌‌‌ی جنیفر اِی نیلسون، بر اساس انواع مهارت‌‌‌های زندگی است. شخصیت اصلی رمان خانیان (سارا) و شخصیت اصلی رمان نیلسون (گرتا)، دو دختران نوجوان 12 ساله‌‌‌ هستند که‌‌‌‌‌‌ برای عبور از وضعیت‌های بغرنج و شرایط غیرعادی پیرامون خود تلاش می‌‌‌کنند. تحلیل محتوای قیاسی هر دو اثر و مقایسه‌‌‌ی آن‌‌‌ها روشن می‌‌‌سازد که همه‌‌‌ی مهارت‌‌‌های زندگی در شخصیت سارا، در مقایسه با گرتا ضعیف‌تر است و گاه به‌‌‌ جای همکاری در رفع مشکلات، خود به مشکل بزرگ‌‌‌تری برای دیگران تبدیل می‌‌‌شود. همچنین کاربرد مهارت‌‌‌های زندگی از سوی شخصیت اصلی در اثر خانیان بسامد کمتری نسبت‌به اثر دیگر دارد. بااین‌‌‌همه به نظر می‌رسد شخصیت سارا، به‌دلیل بی‌‌‌عیب و نقص نبودن و نیز بروز واکنش‌‌‌های هیجانی متناسب با سن و شرایطی که در آن قرار دارد تا حدودی واقعی‌‌‌تر و ملموس‌‌‌تر از گرتا است که همیشه و در هر وضعیتی می‌‌‌تواند مهارت‌‌‌های زندگی را به‌‌‌درستی به کار ببرد. بااین‌‌‌همه هرکدام از دو اثر مخاطب نوجوان را به‌‌‌شیوه‌‌‌ای متفاوت با زندگی و مسائل آن درگیر ساخته و زمینه‌ی توانمند‌شدن او را فراهم می‌‌‌سازند.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Analysis of Female Protagonists’ Life Skills in The Romances of Jonah in the Fish’s Belly and A Night Divided

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rahmanifard 1
  • Amin Izadpanah 2
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Isfahan University, Isfahan
2 assistant professor of the School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

This research aims to compare the actions of female protagonists in the two novels The Romances of Jonah in the Fish’s Belly by Jamshid Khanian and A Night Divided by Jennifer A. Nielsen, based on the main components of life skills. Sara, in Khanian's novel and Gerta  in Nielsen's, are both 12-year-old teenage girls who are trying to overcome complicated situations and unusual conditions around them. Exploring these two characters and their deeds, behaviors and interactions makes it clear that all the life skills in Sarah, compared to Gerta' are weaker, and she is less skilled regarding different areas of life skills. Also, representation of the use of life skills by the main character in Khanian's novel is less frequent than in Nielsen’s Although Gerta is more capable of handling the situations and uses her life skills to tackle or cope with difficult situations, Sara seems to be a more believable, tangible teenage girl. In other words, while Gerta has more heroic aspects, Sara is more human with her flaws and mistakes. However, interacting with Jonah, Sara learns to develop her life skills. It could be concluded that each of these novels can empower their teenage audience as they engage both their protagonists and their readers in different life situations which demand life skills and learning how to develop a more integrated personality.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • A Night Divided
  • Jamshid Khanian
  • Jennifer A. Nielsen
  • life skills
  • The Romances of Jonah in the Fish’s Belly
خانیان، جمشید. (1398). عاشقانههای یونس در شکم ماهی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
خسرونژاد، مرتضی. (1382). معصومیت و تجربه، درآمدی بر فلسفه‌ی ادبیات کودک. تهران: مرکز.
رضایی، حمید؛ نجفی‌بهزادی، سجاد. (1399). «بررسی تطبیقی مهارتهای زندگی در رمان‌های (نوجوانان) اریش کستنر و فرهاد حسنزاده». مطالعات ادبیات کودک، سال11، شماره‌ی1، پیاپی21، صص80-106.
رضایی، سمیه؛ نیکپناه، منصور. (1402). «بررسی کیفیت و میزان طرح مهارتهای زندگی در کتابهای پُرخوانندهی کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (در بازه‌ی زمانی 1385-1395)». مطالعات ادبیات کودک، سال 14، شماره‌ی 1، پیاپی 27، صص 127-162.
صفری، جهانگیر؛ نجفی‌بهزادی، سجاد. (1400). «بررسی مهارت‌‌‌های تفکر انتقادی، خودآگاهی، همدلی، تصمیم‌‌‌گیری و ارتباطی در داستان‌‌‌های فرهاد حسن‌‌‌زاده». تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی. سال 13، شماره‌ی49، صص 183-208.
طارمیان، فرهاد. (1387). راهنمای مهارتهای زندگی. تهران: منادی تربیت.
فتی، لادن و همکاران. (1385). راهنمای عملی برگزاری کارگاههای آموزش مهارت‌های زندگی. تهران: دانژه.
کارتلج، جی؛ میلبرن، جی.اف. (1393). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه‌ی محمدحسین نظری‌نژاد، مشهد: آستان قدس رضوی.
گلشیری، احمد. (1380). داستان و نقد داستان. ج1، تهران: نگاه.
نیک‌پرورد، ریحانه. (1384). مهارتهایی برای زندگی. تهران: سازمان بهزیستی کشور.
نیلسون، جنیفر.ای. (1400). یکشب فاصله. ترجمه‌ی عادله قلیپور. تهران: پرتقال.
Botvin, G. J. (1998). Preventing adolescent drug abuse through Life Skills Training: Theory, methods, and effectiveness. In J. Crane (Ed.), Social programs that work (pp. 225–257). New York: Russell Sage Foundation.
 
Botvin, G. J. & Tortu, S. (1988). Preventing Adolescent Substance Abuse through Life Skills Training. In R. H. Price, E. L. Cowen, R. P. Lorion, & J. Ramos-McKay (Eds.), Fourteen ounces of prevention: A casebook for practitioners (pp. 98–110). American Psychological Association.  https://doi.org/10.1037/10064-008
Galagali, P. M. (2011). Adolescence and life skills. In R. Olyai & D. K. Dutta (Eds.), Recent advances in adolescent health (pp. 209–218). New Delhi: JAYPEE Brothers Medical Publishers (P) LTD.
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], Retrieved from http://qualitative-research.net/fqs/fqs-e/2-00inhalt-e.htm.
Minichiello, V. Aroni, R. Timewell, E. & Alexander, L. (1990). In-Depth Interviewing: Researching People. Hong Kong: Longman Cheshire.
Potter, W. J. & Levine-Donnerstein, D. (1999). Rethinking validity and reliability in content analysis. Journal of Applied Communication Research, 27, 258-284.
WHO. (1999). Partners in life skills education. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
WHO (1997). Life Skills Education for Children and Adolescents in Schools: Introduction and Guidelines to Facilitate the Development and Implementation of Life Skills Programmes. Geneva: World Health Organization.
WHO (1994). Life Skills Education in Schools. Geneva: World Health Organization.