نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا تهران، ایران
2 استادیار مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهراءس، تهران، ایران.
3 استاد فلسفهی تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران
چکیده
بدنمندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل: چگونگی شکلگیری معنا از استعارههای آمیخته
چکیده
رویکرد پساانسانگرایی از دل مطالعات بینارشتهای گوناگون به برنامهی فلسفه برای کودکان (فبک) پا گشود و آن را دچار تغییر پارادایم کرد تا نسبتبه سلطهی ذهن بر بدن، بزرگسالی بر کودکی و شکلدهی بر پدیداری، پاسخ رهاییبخش ارائه دهد. همگام با چنین چرخش پارادایمی در برنامهی فلسفه برای کودکان، علوم شناختی نیز تغییراتی به خود دید که از آن میان میتوان به سه «ای» (E) پیشنهادی مارک جانسون که به باور او از ویژگیهای شناختاند، در کنار چهار «ای» دیگر علوم شناختی نام برد: بدنمند، لانهگزیده، بسطیافته، اجرایی، «عاطفی»، «تکاملی»، «کارکرد جدید یافته». از تلاقی این دو چشمانداز (پساانسانگرایی و نظریهی جانسون) میتوان به ده مقوله دست یافت: نقد منطق دوگانی، نقد ساختار سلسلهمراتبی در هستیشناسی و معرفتشناسی انسانگرا، عاملیت جزانسان، هستیمعرفتشناسی رابطهای، بدنهای انسانی و جزانسانی، تخیل، عاطفه، درهمکنش (بهجای برهمکنش)، فلسفهی جاندارانگار، استعاره. چنین است که ادراک کودکان از جهان، از ارتباط بدنمند ایشان با دیگر هستیهای درون جهان شکل مییابد؛ رویدادی که برخی جلوههای آن در شماری از کتابهای تصویری معاصر بازتاب یافته است. در این پژوهش، با رویکرد تفسیریتجریدی و ترکیب روشهای استقرایی و قیاسی به بررسی چگونگی بازنمایی بدنمندی در کتاب تصویریِ تونل اثر آنتونی براون میپردازیم، تا باتوجهبه ده مقولهی نامبرده و شیوههای ارتباط آنها با یکدیگر، چگونگی امکان شکلگیری معنا را از دل بازنمایی بدنمندی در کتاب تصویری و در کندوکاو فلسفی با کودکان بیازماییم. در فرایند این مطالعه، هماندیشی بدنمندانه در همراهی با کتاب تصویری در چهار بخش تصویرها، شیوهی مشارکت مخاطب در شکلدهی به اثر، درهمکنشهای واژگانی-تصویری-حرکتی در کلیت اثر و شیوهی کاربرد پرامتن بررسی شدهاند. پیشنهاد این پژوهش، جلب توجه تسهیلگران فباک به ده مقولهی پیشنهادی و بهکارگیری آنها بهعنوان ملاک انتخاب کتاب تصویری مناسب برای همراهی با این حلقه است. در این صورت، میتوان امید داشت که هماندیشی فلسفی با کودکان هر چه بیشتر بهسوی اقتدارگریزی توانمندساز حرکت کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Embodiment, Philosophy with Children, and The Tunnel
نویسندگان [English]
- Atiyeh Firouzmand 1
- Maryam Banahan 2
- Seyed Mahdi Sajjadi 3
1 Department of Educational Administration and Planning Faculty of Education and Psychology Alzahra University Tehran, Iran
2 Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Department of Education Faculty of Humanities Tarbiat Modares University Tehran, Iran
چکیده [English]
Posthumanism has opened up a new paradigm shift towards philosophy for children (P4C) in order to provide a liberating response to the dominance of mind over body, adulthood over childhood, and formation over emergence. Concurrently, Mark Johnson has added his three proposed Es: emotional, evolutionary, and exaptation, to the already cognitive sciences’ 4Es: embodied, embedded, extended, and enacted. Johnson believes that these 7Es are fundamental features of cognition. The convergence of these two perspectives (posthumanism and Johnson's theory) can lead to ten concepts: critique of dualistic logic, critique of hierarchical structure in anthropocentric ontology and epistemology, non-human agency, relational onto-epistemology, human and non-human bodies, imagination, emotion, intra-action (instead of interaction), philosophy of animism, and metaphor. Thus, the relationship between children's embodied experiences with other beings within the world shapes their perception of the world. This phenomenon is reflected in some contemporary picturebooks. This study employs interpretive-abstract and comparative methods to investigate how embodiment is represented in The Tunnel by Anthony Browne. By considering the ten aforementioned concepts and their intra-actions, this research aims to explore how meaning is constructed through embodiment representation in this picturebook and in philosophical inquiry with children. In this study, embodied co-thinking with the picturebook is discussed in four sections: images, audience participation in shaping the work, verbal-visual-motion intra-actions in the work as a whole, and the use of hypertext. This study proposes that PWC facilitators pay attention to the ten proposed concepts and employ them as criteria for selecting appropriate picturebooks to accompany their philosophical inquiries with children. In doing so, it is hoped that by providing liberating responses, the circles of philosophical inquiry with children will move toward more empowerment.
کلیدواژهها [English]
- hybrid metaphors
- embodiment
- intra-action
- philosophy with children
- Anthony Browne's The Tunnel