نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ‏گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانش‌آموختة کارشناسی ارشد گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

 
ادبیات کودکان به‌دلیل نقشی که در القای ارزش‌ها و باورهای جامعه به کودکان دارد، نقش مهمی در رشد و شکل‌گیری شخصیت آنان ایفا می‌کند. ازآنجاکه هر متنی ایدئولوژی‌های پنهان خود را دارد، تحلیل انتقادیِ ادبیات کودکان می‌تواند در شناسایی ایدئولوژی‌ها و تأثیرات احتمالی آن‌ها بر شخصیت کودکان آگاهی‌بخش باشد. پژوهش حاضر به تحلیل انتقادیِ کتاب‌های داستانِ کودکانِ رده‌ی‌ سنی «ب»، تألیف‌شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در چارچوب مؤلفه‌های اجتماعی‌معنایی ون‌لیوون پرداخته است. این مؤلفه‌ها شامل نحوه‌ی بازنمایی کارگزاران اجتماعی، کنش‌های اجتماعی و شیوه‌های مشروعیت‌بخشی به کنش‌های اجتماعی است. بدین‌منظور، تعداد پانزده کتاب داستان رده‌ی سنی «ب» تألیف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌صورت نمونه‌ی دردسترس، انتخاب و تحلیل شدند. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بازنمایی کارگزاران اجتماعی داستان‌ها، بیشتر از طریق نام‌دهی و کمتر از طریق نقش‌های اجتماعی یا شغلی صورت گرفته است و نقش‌های شغلی نیز دارای سوگیری به نفع مشاغل مردانه هستند. همچنین تحلیل کنش‌های کارگزاران اجتماعی نشان داد که بیشتر کنش‌ها از نوع مادی و نشانه‌ای و درصد بسیار کمی از آن‌ها از نوع کنش شناختی بوده‌اند. کنش‌های مادی و نشانه‌ای بیشتر، نشانگر وجود فضای پرجنب‌و‌جوش و ارتباطی ‌تعاملی در داستان‌ها و کنش‌های شناختی کمتر، نشانه‌ی حکم‌فرمایی کلیشه‌های منکر قدرت تفکر و استدلال در کودکان، تفسیر شد. افزون‌بر این، نتایج پژوهش نشان داد که مشروعیت کنش‌های اجتماعی در داستان‌ها از طریق توسل به طیف متنوعی از شیوه‌های مشروعیت‌بخشی شامل اقتداردهی، عقلانی‌گری و ارزیابی اخلاقی نشان داده شده است که از میان آن‌ها عقلانی‌گریِ ابزاری بیشترین بسامد را داشته است. در انتهای مقاله،‌ پیامد این یافته‌ها و پیشنهاداتی برای مؤلفان ادبیات کودکان ارائه شده است.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Discourse Analysis of Children’s Story Books Based on Van Leeuwen’s Socio-‎Semantic Framework

نویسندگان [English]

  • Ramin Golshaie 1
  • Sima Bazmi 2

1 Assistant prof of Linguistics, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran

2 MA in Linguistics, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Children’s literature plays an important role in shaping children’s characters by means of affecting their values and beliefs. Since every text has its own ideologies, critical analyses of children's literature can provide researchers with an understanding of the ideologies behind the texts and their possible effects on forming children's values. One of the cultural institutes officially in charge of children’s literature in Iran is the Iranian Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults (IIDCYA). With over 50 years of professional work, IIDCYA has produced movies, books, films and cartoons for children, many of which have also been translated into the world’s major languages. Children’s books are among the most accessible products of IIDCYA for children all over Iran which except in a few studies (e.g., Rashno, 2009; Jahangiri et al., 2012; Shamsabadi et al., 2022) have not been critically and linguistically studied.
The present study, based on Van Leeuwen’s (2008) socio-semantic framework, has taken a critical approach in analyzing the discourse of children’s (age range 7-9 years old) story books published by IIDCYA. The following questions have been addressed in this research: How social actors have been represented in stories? What types of actions have been mostly used in stories? How actions have been legitimized?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children’s literature
  • critical discourse analysis
  • Van Leeuwen’s framework
  • social action
  • ‎legitimation ‎
پوشنه، آتنا؛ بابک معین، مرتضی. (1392). «تحلیل گفتمان انتقادی در اثری از ابراهیم گلستان بااستفاده‌از مؤلفه‌های جامعه‌شناختی-معنایی گفتمان‌مدار باتوجه‌به بازنمایی کارگزاران اجتماعی». جستارهای زبانی، شماره‌ی 14، صص1-25.
جنیدی جعفری، محمود؛ خاقانی، طوبی. (1394). «بررسی بازنمایی کنش‌های اجتماعی در مجموعه‌داستان زن زیادی از جلال آل احمد براساس الگوی ون‌لیوون ( 2008)». زبان‌شناخت، سال6، شماره‌ی2، صص77-97.
جوکار، سمیه. (1390). تحلیل انتقادی گفتمان اشعار ملکالشعرای بهار براساس دیوان شاعر. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
جوکار، سمیه؛ رحیمیان، جلال. (1394). «تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در اشعار سیاسی ملک‌الشعرا بهار از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی». شعر پژوهی (بوستان ادب)، سال7، شماره‌ی2، صص111-134.
جهانگیری، جهانگیر؛ احمدی، حبیب؛ خوجانی، حمید. (1393). «بررسی ‌تبعیض ‌جنسیتی در‌ کتاب‌های‌ داستانی ‌تألیفی ‌کودکان ‌از‌ سال 1380 تا ‌‌1385 (مطالعه ‌ی‌موردی‌: ‌کتاب‌های ‌داستانی ‌کانون ‌پرورش ‌فکری ‌کودکان ‌و‌ نوجوانان)». مطالعات اجتماعی ایران، سال8، شماره‌ی4، صص 35-54.
رزمجو، آیت‌اله؛ حیدری‌تبریزی، حسین. (1384). «شیوه‌های تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در گفتمان فارسی: تحلیل توجیهی گفتمان با عنایت به مؤلفه‌های جامعه‌شناختی-معنایی». زبان و ادب فارسی، شماره‌ی 195، صص 1-34.
رشنو، سمیه. (1390). تحلیل محتوای کتابهای داستانی تألیفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گروه سنی نوجوان براساس مهارت‌های تفکر انتقادی. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
رشیدی، ناصر؛ مریم، زارعی. (1391). «تحلیل انتقادی گفتمان کتاب Reader’s Choice براساس چهارچوب هاج و کرس». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. سال 16، شماره‌ی26، صص 99-118.
زمانی، سمیه؛ خلیلی، محسن. (1393). «بازنمایی دیگری در قالب کارگزاران اجتماعی در روزنامه‌های قانون و کاوه». جستارهای سیاسی معاصر، سال 5، شماره‌ی 4،  صص77-105.
شریف، مریم؛ یارمحمدی، لطف اله. (1393). «بررسی رباعیات خیام از منظر گفتمانشناسی انتقادی با بهرهگیری از مؤلفههای جامعهشناختی-معنایی گفتمانمدار». شعرپژوهی (بوستان ادب)، شماره‌ی 20، صص 67-82.
شمس‌آبادی، حسن و همکاران. (1401). «تحلیل کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (1345-1357ش)». تاریخ ایران، سال15،  شماره‌ی1، صص 49-72.
عمل‌صالح، احیاء. (1383). تصویرسازی گروههای اجتماعی در کتابهای آموزشی زبان انگلیسی در ایران. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20087357.1401.15.1.3.2
غلامعلیزاده، خسرو؛ تفکریرضایی، شجاع؛ اکبری، حمیدرضا. (1396). «نامدهی و طبقهبندی کنشگران اجتماعی در داستان آل براساس الگوی ونلیون». جستارهای زبانی، سال 8،  شماره‌ی 7، صص 71-89.
فرد، فوزیه. (1382). مقایسهی تحلیل گفتمان انتقادی داستان‌های کودکان و داستانهای کوتاه بزرگ‌سال. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
فلاحی، محمدهادی.( 1388). شیوههای بازنمایی کارگزاران اجتماعی در نشریات دورهی مشروطه از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی با عنایت به مؤلفههای گفتمان‌مدار جامعه‌شناختی-معنایی. پایان‌نامه‌ی دوره‌ی دکتری. مشهد: دانشگاه فردوسی.
یارمحمدی، لطف‌‌اله. (1385). ارتباطات از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی. تهران: هرمس.
یارمحمدی، لطف‌الله؛ رشیدی، ناصر. (1382). «پژوهش‌هایی در میزان صراحت یا پوشیدگی پیام در گزیده‌ی سرمقاله‌های روزنامه‌های ایران: رابطه‌ی بین ساختارهای گفتمان‌مدار و ساختارهای زیربنای فکری-اجتماعی». نامه‌ی فرهنگ، شماره‌ی 47، صص75 -63.
Calero, C. I., Salles, A., Semelman, M., & Sigman, M. (2013). Age and gender dependent development of Theory of Mind in 6- to 8-years old children. Frontiers in human neuroscience, 7, 281. https://doi.org/10.3389/fnhum.2013.00281.
Flavell J. H. (1999). Cognitive development: children's knowledge about the mind. Annu. Rev. Psychol. 50, 21–45. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.50.1.21
Rogers, R and Cristian, J. (2007). What could I say? A critical discourse analysis of the construction of race in children’s literature. Race Ethnicity and Education, 10, 21-46. https://doi.org/10.1080/13613320601100351
Van Leeuwen, T. (2008), Discourse and Practice, New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford University Press.
Van Leeuwen, T. (1996). "The Representation of Social Actors" in C. R. Caldas-Coulthard and M. Coulthard (Eds.). Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis. London: Routledge. pp. 32-70.