مقاله پژوهشی
تحلیل داستان‌های بازنویسی‌شده‌ی کلیله ‌و‌ دمنه براساس ابعاد روایتمندی نیکولایوا
تحلیل داستان‌های بازنویسی‌شده‌ی کلیله ‌و‌ دمنه براساس ابعاد روایتمندی نیکولایوا

زهرا امینی؛ سجاد نجفی بهزادی

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.49764.2029

چکیده
  استفاده از شیوه‌ها و نظریه‌های گوناگون برای ایجاد خلاقیت در داستان‌های بازنویسی‌شده از متون کهن ادبی برای کودک ‌و نوجوان، مسأله‌ای مهم و درخور توجه‌ است. هدف از بازنویسی متون کهنی چون کلیله ‌و ‌دمنه، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل دیدگاه «عشق به‌مثابه‌‌ قصه» در رمان‌ نوجوان در یک ظهر داغ تابستان، دختری از بصره آمد، براساس ‏الگوی رابرت استرنبرگ
تحلیل دیدگاه «عشق به‌مثابه‌‌ قصه» در رمان‌ نوجوان در یک ظهر داغ تابستان، دختری از بصره آمد، براساس ‏الگوی رابرت استرنبرگ

مهرنوش بیات؛ محمدحسن حسن‌زاده نیری؛ ایوب مرادی

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 19-34

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.48687.2014

چکیده
  دوره‌ی نوجوانی، دوره‌ی انتقال از کودکی به بزرگ‌سالی است. در این دوره به‌دلیل بلوغ، تغییر و تحولات جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی در فرد پدید می‌آید. هم‌چنین در این سنین، عشق در اشکال و انواع مختلف جلوه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بسترهای روایی موثر بر بازنمایی‌های عاشقانه در میان ده رمان نوجوان فارسی
بسترهای روایی موثر بر بازنمایی‌های عاشقانه در میان ده رمان نوجوان فارسی

عاطفه جمالی؛ فرامرز خجسته؛ زهرا موثق

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 35-52

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.50539.2052

چکیده
  بسترهای روایی مؤثر بر بازنمایی‌های عاشقانه در میان ده رمان نوجوان فارسی چکیدهعشق از اصلی‌ترین مضامین تاریخ ادبیات فارسی است؛ چه در قالب‌های منظوم و منثور و چه در اشکال روایی و غیرروایی‌اش. باوجود ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل کلیشه‌های جنسیتی در داستان‌های منتشرشده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه‌ی شصت (گروه سنی «الف وب»)
تحلیل کلیشه‌های جنسیتی در داستان‌های منتشرشده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه‌ی شصت (گروه سنی «الف وب»)

نجمه حسینی سروری؛ محمدصادق بصیری؛ مهلا سادات حسینی صابر

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 53-70

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.47993.2000

چکیده
   چکیدههدف این مقاله شناسایی و تحلیل چگونگی بازنمایی کلیشه‌های جنسیتی در داستان‌های منتشرشده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه‌ی شصت است. این پژوهش به شیوه‌ی تحلیلی‌توصیفی، باتوجه‌به ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
برهم‌کنش درون‌نوشتاریِ لوگوتایپِ عنوان در طرح جلد رمان‌های‌ نوجوان، براساس نظریه‌ی اسکات-نیکولایوا
برهم‌کنش درون‌نوشتاریِ لوگوتایپِ عنوان در طرح جلد رمان‌های‌ نوجوان، براساس نظریه‌ی اسکات-نیکولایوا

امیرحسین زنجانبر؛ رحیم رحیمی

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 71-90

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.50102.2036

چکیده
  چکیده«لوگوتایپ» نشانه‌ای نوشتاری است که هم وجه خوانداری (مفهومی زبان‌شناختی) دارد و هم دیداری (مفهومی زیبایی‌شناختی). عناوین کتاب‌های کودک و نوجوان به‌خاطر تایپوگرافی‌های خاص و خلاقانه‌شان ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
شاخصه‌های هنر داستان‌گویی هوشمند تعاملی «استوری‌تیک» از دیدگاه ایدن چمبرز
شاخصه‌های هنر داستان‌گویی هوشمند تعاملی «استوری‌تیک» از دیدگاه ایدن چمبرز

مریم شیخ زاده؛ زهرا رهبرنیا

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 91-106

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.50140.2038

چکیده
    چکیدهنوآوری‌های فناوری ازطریق هوش‌مصنوعی، داستان‌هایی را بدون نیاز به مشارکت والدینی با مشغله‌های فراوان، دردسترس کودکان برای تجربیات داستان‌گوییِ تعاملی قرار داده است. هدف از مقاله‌ی حاضر، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
کارکرد نامه­ نگاری الکترونیک در ادبیات نوجوان: بررسی رمان برایم شمع روشن کن
کارکرد نامه­ نگاری الکترونیک در ادبیات نوجوان: بررسی رمان برایم شمع روشن کن

زهرا طاهری

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 108-124

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.50475.2050

چکیده
  چکیدهمقاله‌ی حاضر به‌بررسی مقوله‌ی نامه‌نگاری الکترونیک و کارکرد آن در ادبیات نوجوان می‌پردازد. نویسنده با بهره‌گیری از نظریات منتقدانی نظیر الیزابت کمپل و ویکتوریا فلنگن و تمرکز بر موضوعاتی نظیر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نمودهای «دیگری» در شعر خردسال و کودک با رویکرد هرمنوتیکی میان‌فرهنگی (مطالعه‌ی موردی دفتر شعرهای طیّبه شامانی)
نمودهای «دیگری» در شعر خردسال و کودک با رویکرد هرمنوتیکی میان‌فرهنگی (مطالعه‌ی موردی دفتر شعرهای طیّبه شامانی)

فیروز فاضلی؛ سمیه قربانپور دلیوند

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 125-142

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.50541.2051

چکیده
  چکیدهفلسفه‌ی میان‌فرهنگی در جست‌وجوی راهکاری برای نهادینه‌کردن فرهنگ گفت‌وگو و پذیرش «دیگری» با هدف پایان‌دادن به وضعیت نزاع‌ فرهنگ‌های متکثر در عصر جهانی‌شدن است. عنصر اصلی و اساسی در پژوهش‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
چگونگی کاربرد نشانه‌های بینامتنی از دیدگاه ژنت در داستان گفت‌و ‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ی جزیره ی رنگ‌ها
چگونگی کاربرد نشانه‌های بینامتنی از دیدگاه ژنت در داستان گفت‌و ‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ی جزیره ی رنگ‌ها

مریم کهنسال

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 143-160

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.49152.2020

چکیده
   چکیدهداستان، آغاز یک گفت‌وگو است و شاید ادامه‌ی گفت‌وگوهایی که سال‌ها و گاه قرن‌ها پیش آغاز شده‌اند. تردیدی در حضور آگاهانه و ناخودآگاه متون در یکدیگر نیست. بینامتنیت، عنصر جدایی‌ناپذیر دنیای ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان انتقادی داستان‌های کودکان رده‌ی‌ سنی «ب» براساس چارچوب مؤلفه‌های اجتماعی‌معنایی ون‌لیوون
تحلیل گفتمان انتقادی داستان‌های کودکان رده‌ی‌ سنی «ب» براساس چارچوب مؤلفه‌های اجتماعی‌معنایی ون‌لیوون

رامین گلشائی؛ سیما بزمی

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 161-180

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.48602.2011

چکیده
   ادبیات کودکان به‌دلیل نقشی که در القای ارزش‌ها و باورهای جامعه به کودکان دارد، نقش مهمی در رشد و شکل‌گیری شخصیت آنان ایفا می‌کند. ازآنجاکه هر متنی ایدئولوژی‌های پنهان خود را دارد، تحلیل انتقادیِ ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
اثرگذاری شگردهای روایی در تعامل با مخاطب و بهبود کیفیت القای مفاهیم آموزشی و تربیتی در داستان قلب زیبای بابور
اثرگذاری شگردهای روایی در تعامل با مخاطب و بهبود کیفیت القای مفاهیم آموزشی و تربیتی در داستان قلب زیبای بابور

مهری مساعد

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 181-198

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.49662.2028

چکیده
   چکیدهادبیات کودک و نوجوان، افزون‌بر ایجاد لذت و سرگرمی، ارتقای ذهنی و تفکر انتقادی خواننده موجب می‌شود. جمشید خانیان از نویسندگان برجسته‌ی ادبیات کودک و نوجوان در ایران با بهره‌گیری از شگردها ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
شعر کودک (رده‌ی سنی الف و ب) و نیاز آن به فرانمایی احساسی
شعر کودک (رده‌ی سنی الف و ب) و نیاز آن به فرانمایی احساسی

منصوره ملکی کوتمهر؛ نرگس اسکویی؛ حسین داداشی

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 199-218

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.50152.2039

چکیده
   چکیدهاحساس دردسترس‌ترین و کاربردی‌ترین عنصر برای برقراری ارتباط با جهان فکری و درونی کودک در عرصه‌ی هنر و ادبیات و سایر فعالیت‌های مرتبط با شناخت و اثرگذاری بر ساحت‌های ذهنی‌ادراکی کودک است. ...  بیشتر