دوره 16 (1404)
دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 12
تحلیل داستانهای بازنویسیشدهی کلیله و دمنه براساس ابعاد روایتمندی نیکولایوا
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 1-18
چکیده
استفاده از شیوهها و نظریههای گوناگون برای ایجاد خلاقیت در داستانهای بازنویسیشده از متون کهن ادبی برای کودک و نوجوان، مسألهای مهم و درخور توجه است. هدف از بازنویسی متون کهنی چون کلیله و دمنه، ... بیشترتحلیل دیدگاه «عشق بهمثابه قصه» در رمان نوجوان در یک ظهر داغ تابستان، دختری از بصره آمد، براساس الگوی رابرت استرنبرگ
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 19-34
چکیده
دورهی نوجوانی، دورهی انتقال از کودکی به بزرگسالی است. در این دوره بهدلیل بلوغ، تغییر و تحولات جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی در فرد پدید میآید. همچنین در این سنین، عشق در اشکال و انواع مختلف جلوه ... بیشتربسترهای روایی موثر بر بازنماییهای عاشقانه در میان ده رمان نوجوان فارسی
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 35-52
چکیده
بسترهای روایی مؤثر بر بازنماییهای عاشقانه در میان ده رمان نوجوان فارسی چکیدهعشق از اصلیترین مضامین تاریخ ادبیات فارسی است؛ چه در قالبهای منظوم و منثور و چه در اشکال روایی و غیررواییاش. باوجود ... بیشترتحلیل کلیشههای جنسیتی در داستانهای منتشرشدهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دههی شصت (گروه سنی «الف وب»)
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 53-70
چکیده
چکیدههدف این مقاله شناسایی و تحلیل چگونگی بازنمایی کلیشههای جنسیتی در داستانهای منتشرشده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دههی شصت است. این پژوهش به شیوهی تحلیلیتوصیفی، باتوجهبه ... بیشتربرهمکنش دروننوشتاریِ لوگوتایپِ عنوان در طرح جلد رمانهای نوجوان، براساس نظریهی اسکات-نیکولایوا
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 71-90
چکیده
چکیده«لوگوتایپ» نشانهای نوشتاری است که هم وجه خوانداری (مفهومی زبانشناختی) دارد و هم دیداری (مفهومی زیباییشناختی). عناوین کتابهای کودک و نوجوان بهخاطر تایپوگرافیهای خاص و خلاقانهشان ... بیشترشاخصههای هنر داستانگویی هوشمند تعاملی «استوریتیک» از دیدگاه ایدن چمبرز
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 91-106
چکیده
چکیدهنوآوریهای فناوری ازطریق هوشمصنوعی، داستانهایی را بدون نیاز به مشارکت والدینی با مشغلههای فراوان، دردسترس کودکان برای تجربیات داستانگوییِ تعاملی قرار داده است. هدف از مقالهی حاضر، ... بیشترکارکرد نامه نگاری الکترونیک در ادبیات نوجوان: بررسی رمان برایم شمع روشن کن
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 108-124
چکیده
چکیدهمقالهی حاضر بهبررسی مقولهی نامهنگاری الکترونیک و کارکرد آن در ادبیات نوجوان میپردازد. نویسنده با بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیر الیزابت کمپل و ویکتوریا فلنگن و تمرکز بر موضوعاتی نظیر ... بیشترنمودهای «دیگری» در شعر خردسال و کودک با رویکرد هرمنوتیکی میانفرهنگی (مطالعهی موردی دفتر شعرهای طیّبه شامانی)
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 125-142
چکیده
چکیدهفلسفهی میانفرهنگی در جستوجوی راهکاری برای نهادینهکردن فرهنگ گفتوگو و پذیرش «دیگری» با هدف پایاندادن به وضعیت نزاع فرهنگهای متکثر در عصر جهانیشدن است. عنصر اصلی و اساسی در پژوهشهای ... بیشترچگونگی کاربرد نشانههای بینامتنی از دیدگاه ژنت در داستان گفتو گوی جادوگر بزرگ با ملکهی جزیره ی رنگها
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 143-160
چکیده
چکیدهداستان، آغاز یک گفتوگو است و شاید ادامهی گفتوگوهایی که سالها و گاه قرنها پیش آغاز شدهاند. تردیدی در حضور آگاهانه و ناخودآگاه متون در یکدیگر نیست. بینامتنیت، عنصر جداییناپذیر دنیای ... بیشترتحلیل گفتمان انتقادی داستانهای کودکان ردهی سنی «ب» براساس چارچوب مؤلفههای اجتماعیمعنایی ونلیوون
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 161-180
چکیده
ادبیات کودکان بهدلیل نقشی که در القای ارزشها و باورهای جامعه به کودکان دارد، نقش مهمی در رشد و شکلگیری شخصیت آنان ایفا میکند. ازآنجاکه هر متنی ایدئولوژیهای پنهان خود را دارد، تحلیل انتقادیِ ... بیشتراثرگذاری شگردهای روایی در تعامل با مخاطب و بهبود کیفیت القای مفاهیم آموزشی و تربیتی در داستان قلب زیبای بابور
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 181-198
چکیده
چکیدهادبیات کودک و نوجوان، افزونبر ایجاد لذت و سرگرمی، ارتقای ذهنی و تفکر انتقادی خواننده موجب میشود. جمشید خانیان از نویسندگان برجستهی ادبیات کودک و نوجوان در ایران با بهرهگیری از شگردها ... بیشترشعر کودک (ردهی سنی الف و ب) و نیاز آن به فرانمایی احساسی
دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 199-218