چگونگی کاربرد نشانه‌های بینامتنی از دیدگاه ژنت در داستان گفت‌و ‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ی جزیره ی رنگ‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ایران.

10.22099/jcls.2024.49152.2020

چکیده

داستان آغاز یک گفت‌وگو است، و شاید ادامه‌ی گفت‌وگوهایی که سال‌ها و گاه قرن‌ها پیش آغاز شده‌اند. تردیدی در حضور آگاهانه و ناخودآگاه متون در یکدیگر نیست. بینامتنیت عنصر جدایی ناپذیر دنیای داستان است. در داستان مورد بررسی در این پژوهش، با انبوهی از عناصر بینامتنی روبه‌رو هستیم که در ساختار داستان با رویکردی ویژه جای گرفته‌اند. این پژوهش در پی آن است که به این پرسش ها پاسخ دهد که با توجه به فرم‌گراییِ خانیان و شگردهای او در کارکرد نشانه‌های بینامتن، این ویژگی در این داستان چگونه به کار گرفته شده و درساختار آن چه جایگاهی دارد؟ و آیا می‌توان بینامتنیت را در گستره‌ی گفتمان‌های درون این داستان، مورد بررسی قرار داد و به نگاهی ویژه در کارکرد بینامتنیت رسید؟
بر اساس یافته‌های این پژوهش، که به شیوه‌ی استقرایی انجام شد؛ عناصر بینامتنی در ساختار اصلی این داستان حضور دارند و بدون آن‌ها طرح اصلی داستان ناتمام می‌ماند. نویسنده عناصر بینامتنی را از زاویه دید خود و با هویتی تازه تا حدی که به نوعی بازآفرینی نزدیک می‌شود، وارد دنیای برساخته‌ی داستان کرده است. نشانه‌های بینامتنی در این رمان، وجه دراماتیک و کنشگر دارند. شخصیت‌ها، داستان‌ها، نقاشی‌ها و هرآن چه دنیای بینامتنی این اثر را می‌سازند به هستی و گاه هویتی تازه در کنار شخصیت‌های درون متن رسیده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study of Intertextuality sings from Genet,te 's Point of view in "Dialogue between the great magician and the queen of the island colors"

نویسنده [English]

  • Maryam Kohansal
Assistant Professor, Islamic Azad University, Shiraz Branch, Iran.
چکیده [English]

The story is the beginning of a conversation, and perhaps the continuation of conversations that began years and sometimes centuries ago. There is no doubt about the conscious and unconscious presence of texts in each other. Intertextuality is an integral element of the story world. In the story examined in this research, we are facing many intertextual elements that are placed in the structure of the story with a special approach. This research seeks to answer the questions that according to Khanian's formalism and his methods in the function of intertextual signs, how is this feature used in this story and what is its place in its structure? In addition, is it possible to examine intertextuality in the range of discourses within this story and reach a special look at the function of intertextuality?
Based on the findings of this research, which was done in an inductive way; Intertextual elements are present in the main structure of this story and without them, the plot of the story remains incomplete. The author has introduced intertextual elements from his point of view and with a new identity to the extent that it approaches a kind of re-creation into the world of the story. Intertextual signs in this novel have a dramatic and active aspect. The characters, stories, paintings and everything that makes up the intertextual world of this work have come to life and sometimes a new identity next to the characters in the text.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Young Adult Novel
  • Intertextuality
  • Gerard Genette
  • Dialogue between the great magician and the queen of the island of colors
  • Jamshid Khanian