نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه کاشان- دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
چکیده
مقالۀ حاضر بهبررسی مقولۀ نامهنگاری الکترونیک و کارکرد آن در ادبیات نوجوان میپردازد. نویسنده با بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیر الیزابت کمپل و ویکتوریا فلنگن و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «شهروندگری فرامرزی»، ساختار «تکنورئالیستی» و «بینا-سوژهگی» درپی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه میتوان از تکنیک نامهنگاری الکترونیک در راستای بازتعریف تعامل نوجوان با ساختارهای قدرت بهره جست؟ بدینمنظور کتاب برایم شمع روشن کن (1397)، نوشتۀ مریم محمدخانی، بررسی میشود تا با استفاده از شیوۀ توصیفیـتحلیلی به چگونگی تأثیر تکنیک نامهنگاری الکترونیک بر بازتعریف هویت زنانه و چالش ضوابط حاکم بر تعاملات فردی پرداخته شود. چنین استدلال میشود که کاربرد تکنیک نامهنگاری، بهویژه در آثار زنانه، نوعی روایت غیرخطی و چندپاره را بهدست میدهد که پدیدۀ تکرار و کاربرد غیرمرسوم زبان جزء لاینفک آن است. افزودن فضای سایبری به این ساختار، به-پررنگشدن ماهیت چندصدایی این آثار و ایجاد تغییری چشمگیر در تعریف هویت زنانه و چگونگی تعامل آن با نهادهای قدرت و سلسلهمراتبهای جنسیتی منجر میشود. بهدیگرسخن، با شکلگیری واقعیت مجازی، مقولۀ هویت فردی دیگر مقهور گفتمان اصالتوجود نیست، بلکه متشکل از هویتهای واقعی و مجازی وی است. این امر، ماهیت «برساختی» و «کنشی» هویت را برجسته میکند و آن را پدیدهای فرای مقولههای آناتومی، نژاد و مذهب تعریف میکند. در پی این امر، سوبژکتیویتۀ زنانه تحت تأثیر ماهیت جمعگرایانۀ فضای سایبری بهمقولهای سیال تبدیل میشود که زینپس نهتنها محصور هنجارهای جنسیتمدارانه نیست، بلکه ارزشهای فرهنگ حاکم را نیز واژگون میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Functions of E-pistolary Writing in Young Adult Literature
نویسنده [English]
- zahra Taheri
University of Kashan, Faculty of foreign languages and literature
چکیده [English]
This article examines the concept of e-pistolary writing (the use of emails in novels) and the function it serves in young adult literature. By using the views of critics such as Elizabeth Campbell and Victoria Flanagan and focusing on issues such as “transnational citizenship,” “technorealist” structure, and “perspective-subjectivity,” the article seeks to answer the question: how the epistle writing produces some counter-narratives that redefine the interaction of young adults with the power structures? For this purpose, Light a Candle for me (2017), the acclaimed novel by Maryam Mohammadkhani, is examined. The distinguished feature of Mohammadkhani’s work is that she integrates the technique of epistolary writing with that of technorealism and employs it to narrate the life of an adolescent girl. To examine these features, this article, through a descriptive-analytical method, addresses how cyberspace and email writing are used to challenge dominant gender hierarchies and redefine the female identity. It is argued that the expansion of the cyberspace along with the possibility of equal access by everyone has resulted in the formation of a heteroglossic, democratic ambiance, which triggers a polyphonic world. It is in this world of virtual reality that everybody’s voice, especially young women and girls, is heard. The experience of such polyphony and freedom of maneuver on the part of women affects their conceptions of their ‘selves’ and their identities. No longer do they consider their identities an essential entity that is fixed and predetermined by norms set by liberal humanism On the other hand, affected by the collective nature of the cyber space, these women consider identity as “performative” and fluid. That is, they approach identity as a social “construct” that lies somewhere beyond notions of anatomy, race, and religion. The result is the formation of female intersubjectivity that resists dominant power structures and gender norms.
کلیدواژهها [English]
- e-pistolary novel
- technorealism
- young adult literature
- polyphony