نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

چکیده
مقاله‌ی حاضر به‌بررسی مقوله‌ی نامه‌نگاری الکترونیک و کارکرد آن در ادبیات نوجوان می‌پردازد. نویسنده با بهره‌گیری از نظریات منتقدانی نظیر الیزابت کمپل و ویکتوریا فلنگن و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «شهروندگری فرامرزی»، ساختار «تکنورئالیستی» و «بیناسوژه‌گی»، در‌پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه می‌توان از تکنیک نامه‌نگاری الکترونیک در راستای بازتعریف تعامل نوجوان با ساختارهای قدرت بهره جست؟ بدین‌منظور رمان برایم شمع روشن کن (1397)، نوشته‌ی مریم محمدخانی بررسی می‌شود تا بااستفاده‌از شیوه‌ی توصیفی‌تحلیلی به چگونگی تأثیر تکنیک نامه‌نگاری الکترونیک بر بازتعریف هویت زنانه و چالش ضوابط حاکم بر تعاملات فردی پرداخته شود. چنین استدلال می‌شود که کاربرد تکنیک نامه‌نگاری، به‌ویژه در آثار زنانه، نوعی روایت غیرخطی و چندپاره را به‌دست می‌دهد که پدیده‌ی تکرار و کاربرد غیرمرسوم زبان، جزء جدانشدنیِ آن است. افزودن فضای سایبری به این ساختار به ‌پررنگ‌شدن ماهیت چندصدایی این آثار و ایجاد تغییری چشمگیر در تعریف هویت زنانه و چگونگی تعامل آن با نهادهای قدرت و سلسله‌مراتب‌های جنسیتی می‌انجامد. به‌دیگرسخن، با شکل‌گیری واقعیت مجازی، مقوله‌ی هویت فردی، دیگر مقهور گفتمان اصالت‌ِ وجود نیست؛ بلکه متشکل از هویت‌‌های واقعی و مجازی وی است. این امر، ماهیت «برساختی» و «کنشی» هویت را برجسته می‌کند و آن را پدیده‌ای فرای مقوله‌های آناتومی، نژاد و مذهب تعریف می‌کند. درپی این امر، سوبژکتیویته‌ی زنانه متأثر از ماهیت جمع‌گرایانه‌ی فضای سایبری، به‌مقوله‌ای سیال تبدیل می‌شود که زین‌پس نه‌تنها محصور هنجارهای جنسیت‌‌مدارانه نیست، بلکه ارزش‌های فرهنگ حاکم را نیز واژگون می‌کند.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Functions of E-pistolary Writing in Young Adult Literature

نویسنده [English]

  • Zahra Taheri

Assistant prof of English Language and Literature , Faculty of foreign languages and literatureو University of Kashan,, Kashan, Iran

چکیده [English]

 Adolescence is a period full of emotional and physical conflicts due to the onset of a young adult’s interaction with all kinds of power structures, including family, school, religion, race, gender and social class. These interactions usually manifest in the form of painful experiences. In recent decades, these tensions have increased with the emergence of the cyberspace and its impact on the way young adults interact with power structures and social institutions. The tremendous impact of this space on young adults and on the way they interact with the family and power structures has led to extensive social changes in the western society, which is part of the mission of young adult literature. In fact, young adult literature, as a means that reflects the concerns, tensions, and problems of young adults, should inevitably deal with cyberspace and the ways it affects the lives of young adults. Therefore, young adult literature in Iran is also affected by the global community and the inevitable changes that have occurred, reflecting the role of the cyber space in the formation of the identity and young adults’ interactions. In this regard, various works have been written, among which one can refer to the novel Light a Candle for Me (2017) written by Maryam Mohammad Khani.

کلیدواژه‌ها [English]

  • epistolary novel
  • technorealism
  • young adult literature
  • polyphony
  • Maryam Mohammad Khani
محمدخانی، مریم. (1397). برایم شمع روشن کن. تهران: افق.
محمدزاده، فرزانه و علی‌اکبری، نسرین. (1402). «بازنمایی دیدگاه خواننده‌ی نهفته براساس شکاف‌های متنی ایدن چمبرز در رمان برایم شمع روشن کن». مطالعات ادبیات کودک، دوره‌ی14، شماره‌ی2، صص 249-276.
Doi: 10.22099/JCLS.2023.45155.1963
Altman, J. G. (1982). Epistolarity: Approaches to a form. Ohio State UP.
Butler, J. (2011). Bodies that matter: On the discursive limits of sex. Taylor & Francis.
Campbell, E. (1995). Re-visions, re-flections, re-creations: Epistolarity in novels by contemporary women.Twentieth Century Literature41, 332 -348.
Denkova, J. (2015). The epistolary genre in the literature for youth by Gorjan Petrevski. Hikmet, Journal of Scientific Reasearch13(25), 10-29.
Flanagan, V. (2014). Technology and identity in young adult fiction: The posthuman subject. Springer.
Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-77. Ed. Colin Gordon. Pantheon.
Hayles, N. K. )1993.( The seductions of cyberspace. Conley, Verena Andermatt (ed). Rethinking Technologies. University of Minnesota Press, 173–190.
Hallet, W. (2018). Epistolary forms as semiotic and generic modes in the multimodal novel. The epistolary renaissance: A critical approach to contemporary letter narratives in Anglophone fiction, edited by Maria Löschnigg and Rebekka Schuh. De Gruyter, 125-142.
Herzhauser, B. J. (2015). The role of the interruption in epistolary young adult novels. University of South Florida.
McHale, B. (2004). The postmodernist fiction. Routledge.
McNeill, L. (2012). There is no ‘I’ in network: Social networking sites and posthuman auto/biography. Biography, 35(1), 65–82.
Mohammadkhani, M. (2017). Light a candle for me. Tehran: Ofog. [in Persian]
Mohammadzadeh, F., and Ali-Akbari, N. (1402). Representation of the hidden reader's point of view based on Eden Chambers' textual gaps in Light a candle for me. Children's Literature Studies, 14(2), 276-249. [in Persian]
Moses, C. (2014). Dissenting fictions: Identity and resistance in the contemporary American novel. Routledge.
Nunes, M. (1999(. Virtual topographies: Smooth and striated cyberspace. Ryan, Marie-Laure (ed). Cyberspace textuality: Computer technology and literary theory. Indiana University Press, 61–77.
Perry, R. (1980). Women, letters, and the novel. New York: AMS.
Robins, K. (2000). Cyberspace and the world we live in. Bell, David and Barbara M. Kennedy (eds). The Cybercultures Reader. New York: Routledge, 77–95.
Showalter, E. (1985). The new feminist criticism. Pantheon Books.
Stringer, S. A. (1997). Conflict and connection: The psychology of young adult literature. Boynton/ Cook.
Subrahmanyam, K., & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships. The Future of Children, 119-146.

Tapscott, D. (1998). Growing up digital (Vol. 302). San Francisco: McGraw-Hill Companies.

Toivanen, A. L. (2016). Emailing/skyping Africa: New technologies and communication gaps in contemporary African women's fiction. Ariel: A Review of International English Literature47(4), 135-161.

Trites, R. S. (2000). Disturbing the universe: Power and repression in adolescent literature. University of Iowa Press.

Wasserman, E. (2003). The epistolary in young adult literature. Alan, 30(3). https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/ALAN/v30n3/wasserman.html.