نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده
چکیده
احساس دردسترسترین و کاربردیترین عنصر برای برقراری ارتباط با جهان فکری و درونی کودک در عرصهی هنر و ادبیات و سایر فعالیتهای مرتبط با شناخت و اثرگذاری بر ساحتهای ذهنیادراکی کودک است. مفهومسازی تصویر و تعبیر احساس، پیش و بیش از تعقل و ایدیولوژی، تجربیات فراگیر از جهان زیستهی کودک و روحیههای روانی خاص کودکی را برای او تداعی میکند. ازاینرو کار با سازههای احساسبرانگیز در شعر کودک، جزو اصول و مبانی پایهای است. سؤال اصلی تحقیق حاضر بررسی اشکال، انواع، دلایل و ابزار شیوهی فرانمایی احساس (که جهان را بیشتر از طریق عواطف و احساسات مینگرد و تأثرات شخصی از وقایع را تعبیر و تفسیر میکند) در شعر کودک بوده است. این تحقیق برمبنای نظریهی فرانمایی احساس و به روش توصیفیتحلیلی انجام یافت و جامعهی آماری تحقیق اشعار رحماندوست، شعباننژاد، شعبانی، قاسمنیا و کشاورز بوده است. نتایج حاصل از تحقیق بدین قرار است: ویژگیهای اصلی هنر فرانمودی، نظیر تعریف، تفسیر و بزرگنمایی احساسات و هیجانیترکردن تجربههای حسی، جزو ویژگیهای اصلی شعر کودکانه (ردهی سنی الف و ب) است. انسانیبودن، عدول از واقعگرایی، تفرد، اعتراضی و انتقادیبودن، اضمحلال فرد در تیپ و سنخ که از مبانی نظریهی فرانمایی است، در شعر کودک بسیار دیده میشود. همچنین در شعر کودک از انواع فرانمودهای کلامی (نامآواها، شبهجملات، قیود تأکید و هیجان، افعال مبین حرکت و هیجان، تکرار) فرانمود روانی (خواب و رویا، فراروی از واقعیت، فانتزی) و فرانمود تصویری (اغراق، استعاره، اسطوره، اعداد و وابستههای عددی مبین کثرت) بهمنظور فرانمایی و گزارهسازی احساس استفاده میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Children's Poetry (Age Groups A and B) and Its Need for Emotional Representation
نویسندگان [English]
- mansoure maleki kotmehr 1
- Narges Oskouie 2
- Hoseyn Dadashi 3
1 Phd Student of Persian Language and Literature, of Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran
2 Associate Professor, Department of Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran
3 استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، بناب
چکیده [English]
The conceptualization of the inner world of human beings and the projection of diverse and extensive perceptions and feelings by borrowing from the experiences of the objective world are among the main priorities of poetry or any other activity that intends to communicate with children. Therefore, the sensory and experimental nature of the images and themes that are intended to objectify the mentality and unlimited perceptions and abstractions of the child, along with the emotional representation, are the important and basic features of this type of poetry. A child's relationship with poetry and sharing in its experiences and feelings makes his/her relationship with him/herself and the world deeper, more emotional and heartwarming, and the beauty and harmony in poetry gives him/her the pleasure of understanding the world.
کلیدواژهها [English]
- meta-representative art
- children's poetry
- humanism
- excitement
- exaggeration