شعر کودک (ردۀ سنی الف و ب) و نیاز آن به فرانمایی احساسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

10.22099/jcls.2024.50152.2039

چکیده

احساس دردسترس‌ترین و کاربردی‌ترین عنصر برای برقراری ارتباط با جهان فکری و درونی کودک، در عرصۀ هنر و ادبیات و سایر فعالیت‌های مرتبط با شناخت و اثرگذاری بر ساحت‌های ذهنی-ادراکی کودک است. مفهوم‌سازی و تصویر و تعبیر احساس، پیش و بیش از تعقل و ایدیولوژی، تجربیات فراگیر از جهان زیستۀ کودک و روحیات روانی خاص کودکی را برای او تداعی می‌کند. از این جهت کار با سازه‌های احساس‌برانگیز در شعر کودک، جزو اصول و مبانی پایه‌ای است. سوال اصلی تحقیق حاضر، بررسی اشکال، انواع، دلایل و ابزار طریقۀ فرانمایی احساس (که جهان را بیشتر از طریق عواطف و احساسات می‌نگرد و تاثرات شخصی از وقایع را تعبیر و تفسیر می‌کند) در شعر کودک بوده است. این تحقیق بر مبنای نظریۀ فرانمایی احساس و به روش توصیفی-تحلیلی انجام یافت. نتایج حاصل از تحقیق بدین قرار است: ویژگی‌های اصلی هنر فرانمودی، نظیر تعریف، تفسیر و بزرگنمایی احساسات و هیجانی‌تر کردن تجربیات حسی، جزو ویژگی‌های اصلی شعر کودکانه (ردۀ سنی الف و ب) است؛ انسانی بودن، عدول از واقع‌گرایی، تفرد، اعتراضی و انتقادی بودن، اضمحلال فرد در تیپ و سنخ -که از مبانی نظریۀ فرانمایی است- در شعر کودک بسیار دیده می‌شود. هم‌چنین در شعر کودک از انواع فرانمودهای کلامی (نام‌آواها، شبه‌جملات، قیود تاکید و هیجان، افعال مبین حرکت و هیجان، تکرار) فرانمود روانی (خواب و رویا، فراروی از واقعیت، فانتزی) و فرانمود تصویری (اغراق، استعاره، اسطوره، اعداد و وابسته‌های عددی مبین کثرت) جهت فرانمایی و گزاره‌سازی احساس استفاده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Expression of feelings in children's poetry (A and B age groups)

نویسندگان [English]

  • mansoure maleki kotmehr 1
  • Narges Oskouie 2
  • Hoseyn Dadashi 3
1 Student at the Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran
2 Associate Professor, Department of Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran
3 استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، بناب
چکیده [English]

Feeling is the most accessible and practical element to communicate with the intellectual and inner world of the child, in the field of art and literature and other activities related to cognition and influencing the mental-perceptual fields of the child. Conceptualization, image and interpretation of feeling, before and more than reasoning and ideology, evokes comprehensive experiences of the child's lived world and the special mental state of a child for him. For this reason, working with emotional structures in children's poetry is one of the basic principles. The main question of the current research is to investigate the forms, types, reasons and tools of the method of expressing feelings (which looks at the world mostly through emotions and feelings and interprets personal impressions of events) in children's poetry. This research was done based on the theory of emotion expression and descriptive-analytical method. The results of the research are as follows: the main features of paramood art, such as defining, interpreting and magnifying feelings and making sensory experiences more emotional, are among the main features of children's poetry (age group A and B); Being human, deviating from realism, individuality, protest and criticism, the destruction of the individual in type and style - which is one of the foundations of the theory of design - can be seen a lot in the children's poetry. Also, in children's poetry, there are all kinds of verbal representations (sounds, pseudo-sentences, stress and emotion restrictions, verbs showing movement and excitement, repetition), mental representations (dreams, escape from reality, fantasy) and visual representations (exaggeration, metaphor, myth, numbers). and numerical dependents indicating plurality) are used to represent and make propositions of feeling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • children's poetry
  • humanism
  • excitement
  • exaggeration

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 18 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1403