اثرگذاری شگردهای روایی در تعامل با مخاطب و بهبود کیفیت القای مفاهیم آموزشی و تربیتی در داستان قلب زیبای بابور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

ندارم

چکیده

ادبیات کودک و نوجوان، افزون بر ایجاد لذت و سرگرمی، موجب ارتقای ذهنی و تفکر انتقادی خواننده می‌شود. جمشید خانیان، از نویسندگان برجستۀ ادبیات کودک و نوجوان در ایران، با بهره‌گیری از شگردها و تکنیک‌های روز نویسندگی، در آثار خود به انتقال و القای مفاهیم آموزشی و تربیتی کودک و نوجوان کمک کرده است. در این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی به شگردهای داستانی جهت آموزش و تربیت مخاطبان در داستان قلب زیبای بابور از این نویسنده پرداخته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این داستان ابتدا با بهره‌گیری از عناصر گوناگون چون گفتگو با مخاطب، بالابردن اعتماد به نفس او و اظهار نظر بدون قطعیت، بستری امن برای آموزش و تربیت مخاطب فراهم ساخته شده است. سپس راوی با شگردهای روایی همچون پرسیدن نظر مخاطب، بهره‌گیری از زمینه‌های فرهنگی مشترک، رفع ابهام، تاکید، آموزش از طریق نمادها یا مفاهیم متقارن و گاه متضاد، تعلیق و ... مخاطب را در تولید و تداوم روایت با خود همراه می‌کند و مفاهیمی چون اهمیت دانستن و کسب آگاهی‌، شیرینی کنجکاوی، کسب راهکارهایی برای رسیدن به پاسخ پرسش‌ها، سودمندی راهنمایی گرفتن از بزرگان و مهم‌تر از همه شگردهای داستان‌نویسی و.. را به مخاطب آموزش می‌دهد. همچنین چند راوی داشتن داستان و آزادی مخاطب برای پیش‌بینی پایان داستان، بیانگر توجه به مخاطب و شکستن قدرت راوی است. بنابراین خانیان موفق شده است در این اثر داستانی تکنیکال، با ایجاد رابطه‌ای دوسویه بین راوی و مخاطب و سهم‌دهی به مخاطب مفاهیم ارزشمندی را آموزش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of narrative techniques in interacting with the audience and improving the quality of inducing educational and educational concepts in the story of Qalb e zibay e Babour

نویسنده [English]

  • Mehri Mossaed
I have not
چکیده [English]

Children's and adolescent literature, in addition to creating pleasure and entertainment, improves the reader's mental and critical thinking. Jamshid Khanian, one of the prominent writers of children's and adolescent literature in Iran, has helped to transfer and instill the educational concepts of children and adolescents in his books by using the methods and techniques of modern writing. In this research, with a descriptive-analytical approach, story techniques for teaching and educating the audience in the story of Qalb e ziba ye Babur by this author have been discussed. Investigations show that in this story, firstly, by using various elements such as talking with the audience, increasing his self-confidence, and expressing his opinion without certainty, a safe platform has been provided for the education and training of the audience. Then the narrator uses narrative techniques such as asking the audience's opinion, using common cultural contexts, disambiguation, emphasis, education through symmetrical and sometimes contradictory symbols or concepts, suspense, etc. And in this way, he accompanies the audience in the production and continuation of the narrative and teaches him concepts; Concepts such as the importance of knowing and gaining knowledge, the sweetness of curiosity, getting solutions to get answers to questions, the usefulness of getting advice from elders, and most importantly, story-writing techniques, etc. Also, having multiple narrators and the freedom of the audience to predict the end of the story shows that the narrator has paid attention to the audience and the power of the narrator is broken. Therefore, in this technical fiction book, Khanian has succeeded in teaching valuable concepts by creating a two-way relationship between the narrator and the audience and contributing to the audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • induction of educational concepts
  • Qalb e ziba ye Babur
  • contribution to the audience
  • Jamshid Khanian