نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
سبب بروز اغلب کنشهای بشر بهلحاظ روانی با دانش روانکاوی تبیین شده است. ژاک لکان، با بازخوانی زبانی و نمادین آرای زیستشناختی فروید، تحول بزرگی در دانش روانکاوی ایجاد کرد. بر این اساس، تمنا یا طلب، میل، کودک و دورهی پس از کودکی خوانشی زبانی یافت. تحلیل آثار ادبیات کودک با آموزههای روانکاوانهی ژاک لکان میتواند بهعنوان روش یا دیدگاهی باشد که چگونگی عدم احراز یا تکرار تمنای کودکانهی فرد را توجیه و تبیین نماید. در این پژوهش، کوشیدهایم چگونگی تکرار تمنای کودکانه را در ساحت نمادین یا انطباق هویت ثانویه در معلممورچههای محمد سهرابی و فیل کوچولو کجا خوابیدی؟ میترا مسیحا روشن کنیم. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد که شخصیتهایی مانند زنبور عسل، بچهاردک و در یک موضع کلاغ، بهسبب دیدن تصویری خیالی از خودِ انسجامیافته در آینهای که دیگری کوچک یا مادر آن را مقابل کودک گرفته، احساس یکپارچگی و تمامیت میکردهاند. تمنای کودکانه تا آنجا برای فرد پایدار بود که وی با فقدان موجود در خود روبهرو نشده بود و اگو را بهمنزلهی هویتی اخته بازشناسی نکرده بود. همچنین، زمانی که فرد اگو را بهمنزلهی موجودیتی اخته شناسایی میکند، برای اینکه بتواند دوباره منِ آرمانی خود را در مقام تمنایی کودکانه بازیابی نماید، وارد انطباق هویت ثانویه یا حیطهی امر نمادین میل دیگری بزرگ میشود. در این مرحله، فرد از زنجیرهی دلالت امر نمادین به امیدِ احراز مجدد تمنای کودکانهی پیشین، تبعیت مینماید؛ اما هر بار تلاش او بهسبب بازنماییشدن دالِ اضطراب، با شکست مواجه میشود. در فیل کوچولو نیز، گذر از فانتزی بنیادین و مواجهه با دال میل حقیقی، سبب رفع اختگی و بازیابی تمنای کودکانهی پیشینِ فرد نمیشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Repetition of a childish demand by a desire to The Other’s Agalma; Lacanian analysis of The Teacher of Ants and The Little Elephant Where Did You Sleep?
نویسندگان [English]
- Shirzad Tayefi 1
- Tohid Shalchian Nazer 2
1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Ph.D. of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaʼi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Psychologically, the cause of most human actions has been explained by psychoanalysis. By reinterpreting Freud's biological views, Jacques Lacan made a great revolution in psychoanalysis. Based on this, demand, desire, child and the post-childhood period found a linguistic reading. Analyzing children's literature works with the psychoanalytic Jacques Lacan’s teachings can be a method or perspective which explains how to not achieve or repetition a person's childish demand. In this research, we have tried to explaine how to repetition childish demand in the symbolic or the adaptation of secondary identity in Mohammad Sohrabi's The Teacher of Ants and The Little Elephant Where Did You Sleep?’s Mitra Masiha. The results of the research show that characters such as a bee, a duckling, and in one position a crow, felt a sense of integrity and wholeness due to seeing an imaginary image of the integrated ego in a mirror held by other or mother in front of the child. The childish demand was stable for the person until he had not faced the lack in himself and had not recognized the ego as a castrated identity. Also, when a person identifies the ego as a castrated entity, in order to be able to recover his ideal ego as a childish demand, he enters into the adaptation of the secondary identity or the domain of the symbolic of The Other’s desire. At this stage, the person follows The Symbolic’ signifiers in the hope of regaining the previous childish demand; But every time his attempt fails due to the representation of anxiety sign . In the case of The Little Elephant, going through the basic fantasy and encountering the sign of true desire does not cause the castration to be removed and the person's previous childish demand to be restored.
کلیدواژهها [English]
- Jacques Lacan
- psychoanalytic criticism
- children's poetry and stories
- The Teacher of Ants
- The Little Elephant Where Did You Sleep?