دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 12
مقایسۀ شعر کودک و بزرگسال پروین دولتآبادی از منظر خوانندۀ درون متن
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
پروین دولتآبادی هم در شعر کودک صاحب آثار قابل توجهی است و هم دستی در شعر بزرگسال دارد. او از معدود شاعرانی است که شعرهایش در همۀ ادوار شصت سال اخیر همواره در کتابهای درسی جایگاهی داشته است. شاید هیچ ... بیشترماجرای فالوسنتریک احمد: خوانشی روانکاوانه از کتاب داستانی تصویری ماجرای احمد و ساعت
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
هدف این مقاله ارائه خوانشی روانکاوانه از کتاب تصویری ماجرای احمد و ساعت، مبتنی بر نظریه رشد روانی جنسی زیگموند فروید است. خوانش متن اثر به مدد روانکاوی کلاسیک، نمادها و شواهدی را پیش چشم می-آورند که نشان ... بیشتربررسی آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی در رمان کودک نمونه موردی: بیز بیز بیزینس از فرهاد حسن زاده
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
در این مقاله، برای اولین بار کاربست مدل آمیختگی فضاهای ذهنی روایی بر روی یک داستان بلند بررسی شده است. به همین منظور، رمان کودک بیز بیز بیزینس فرهاد حسنزاده با استفاده از مدل آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی ... بیشترمخاطب کودک در افق فراتر از داستان
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
در این نوشتار به بررسی آن دسته از داستانهای کودک می پردازیم که مخاطب خردسال را به شیوهای خاص با ماجرا مواجه می کنند؛ بهگونهای که مخاطب خود را هوشمندتر و آگاه تر از قهرمان و شخصیت ها می شناسد. کودک احساس ... بیشتربررسی اسطورهی کودک رها شده در قصهی «زَرَّبان» با تکیه بر شباهتها و تفاوتهای این روایت با داستان زال در شاهنامهی فردوسی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
اسطورهی کودک رها شده، بنمایهای است که در میان برخی از ملتهای صاحب اسطوره و افسانههای کهن دیده میشود. یکی از معروفترین روایتهای مکتوب این بنمایه در ایران، ماجرای تولد زال در شاهنامه است. ... بیشتربررسی دو داستان « ته ته ته چاه» و « سایهای که سر نداشت، دم نداشت، تن هم نداشت» سوسن طاقدیس از منظر استعارهی مفهومی جهتی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
استعارهی مفهومی یکی از مباحث معنیشناسی شناختی است که نخستین بار به طور جدی از سوی لیکاف و جانسون مطرح شد. یکی از انواع استعارههای مفهومی، نوع جهتی آن است که اساس بسیاری از عبارات زبانی قرار گرفته ... بیشترتکنیکهای طنز کودک در داستانهای «حذاءالطنبوری و العرندس» کامل الکیلانی و «دیو دیگ به سر و نوش جون آقا بزه» فرهاد حسن زاده
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
طنز، شیوه هنرمندانه بیان اهداف و مشتمل بر تکنیکهایی است که در ادبیات معاصر عربی و فارسی، نمود بارزی داشته و نویسندگان بسیاری برای مقاصد خود از آن استفاده نمودهاند؛ از جمله طنزپردازان می توان، کامل ... بیشترآسیبشناسی افسانههای عامیانه برای کودکان پیش دبستانی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
افسانهها به سبب ساختار و شیوة رواییِ دلانگیزشان، همواره مورد توجه کودکان بودهاند؛ راویانِ بزرگسال نیز در طول تاریخ برای سرگرمکردن کودکان و آموزش مهارتهای زندگی به آنان از ظرفیت افسانهها بهره ... بیشتردارالتأدیبی در شهربازی: نقدی بر جایگاه تخیل در سینمای کودک
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
در آثار سینمایی مربوط به حوزة کودکان، الگویی مکرر در ساختمایة آثار وجود دارد که الگوی تکرارشونده است. به نظر میرسد این الگو بر ضد ماهیت فیلم کودک عمل میکند و بهجای اینکه عنصر تخیل را در جهت آزادی، ... بیشترتکرار تمنای کودکانه با میل به آگالمای دیگری بزرگ؛ تحلیل لکانی معلم مورچهها و فیل کوچولو کجا خوابیدی؟
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
سبب بروز اغلب کنشهای بشر بهلحاظ روانی با دانش روانکاوی تبیین شده است. ژاک لکان، با بازخوانی زبانی و نمادین آرای زیستشناختی فروید، تحول بزرگی در دانش روانکاوی ایجاد کرد. بر این اساس، تمنا یا طلب، ... بیشترتطبیق الگوی کنشی، نقش مضمونی و برنامۀ روایی قصههای «نخودی و دیو و نارنج و ترنج» با بازنویسیهای آنها از اسدالله شعبانی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403
چکیده
با توجه به نقش قصههای عامه، در آشکارسازی مؤلفههای هویّت ملّی و قومی، اسدالله شعبانی، قصههایی چون نخودی و دیو و نارنج و ترنج را برای مخاطبان کودک بازنویسی کرده است که در این پژوهش، هدف تطبیق این بازنویسیها ... بیشترتحلیل نشانه شناسی رمان" نازبالش" از هوشنگ مرادی کرمانی
دوره 15، شماره 2 ، اسفند 1403