نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران

چکیده

دانش نشانه‌شناسی به مطالعه‌ی دلالت‌های ضمنی و معناهای پنهان متن می‌پردازد. در پرتو این دانش بسیاری از داستان‌های ویژه‌ی کودک و نوجوان تازگی و تاثیری بیشتری می‌یابد. رمان نازبالش اثر هوشنگ مرادی کرمانی یکی از آثاری است که در عناصر خود، انبوهی از نشانه‌ها را دارد که با کالبدشکافی از این عناصر به مفاهیم تازه‌ای می‌رسیم. در این پژوهش که به شیوه‌ی توصیفی‌تحلیلی انجام شده است، با بهره‌گیری از الگوی نشانه‌شناسی پیرس دلالت‌های عنوان و عناصر داستانی نشانه‌شناسی شده و در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان رمان نازبالش را با ابزار نشانه‌شناسی بررسی کرد؟ به این یافته‌ها رسیده‌ایم: عنوان اثر، ابداع نویسنده و نشانه‌ای شمایلی است و در پیوند با عناصر درون‌متنی، مفاهیم متنوعی از قبیل بهره‌گیری از قدرت کلام، اغتنام فرصت، ارزش خردورزی، توجه به نسل جوان و اهمیت نقش زنان در اجتماع را به وجود آورده‌است.
 
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Semiotic Analysis of Houshang Moradi Kermani’ Novel, Soft Pillow

نویسنده [English]

  • Parvin Mortazaie

Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, Higher Education Center of Eghlid, Eghlid, Iran

چکیده [English]

Semiotics is an investigation into the implicit and hidden meanings of the text. In light of this science of signs, many stories written for children and teenagers become more innovative and effective. The novella by Hushang Moradi Kermani entitled Soft Pillow is enriched with countless signs in its elements, each representing new concepts. The current study uses a descriptive–analytical method to examine the significations of the title and elements of this novella using the semiotic theory of Peirce. The findings show that the title of this novel is the author's invention and a symbolic sign, the integration of which into intra-contextual elements would represent concepts such as using the power of words, seizing the opportunity, the value of wisdom, paying attention to the young generation, and the importance of the role of women in the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soft Pillow
  • Houshang Moradi Kermani
  • semiotic theory of Pierce
  • symbolic signs‎
آذرشب، محمدعلی. (1396). «نشانه‌شناسی عنوان قصیده(حفر علی یاقوت العرش) سروده محمدعلی شمس الدین».  زبان و ادبیات عربی، سال8، شماره‌ی 16، صص10-25. https://doi.org/10.22067/jall.v8i16.62327
جوکاری، مهناز. (1398). «نشانه‌شناسی اجتماعی برساخت سوژه در رمان «هستی» از فرهاد حسن زاده». ادبیات پارسی معاصر، سال9، دوره‌ی2، صص75-99. Doi:10.30465/copl.2021.6147
چندلر، دانیل. (1378). مبانی نشانهشناسی. ترجمه‌ی مهدی پارسا، تهران: سوره‌ی مهر.
خلیفه بنارویی، بهمن. (1391). «نشانه‌شناسی و ادبیات». ششمین همایش پژوهشهای ادبی. صص20-21.
رحیمی زنجانبر، امیرحسین. (1398). «تحلیل نشانه‌روانکاوی رمان نوجوان«مسابقه دات کام» با رویکرد واسازی». پژوهشنامهی زبانی(دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران)، دوره‌ی 10، شماره‌ی1، صص59-82.
دوسوسور، فردیناند. (1378). دورهی زبان شناسی عمومی. ترجمه‌ی کورش صفوی، تهران: هرمس.
سجودی، فرزان. (1383). نشانه‌شناسی کاربردی، تهران: قصه.
طوسی، محمدبن حسن. (1414). الامالی. قم: دارالثقافه.
کریمی فیروزجایی، علی. (1398). «تحلیل نشانه‌شناسی داستان‌های کودک و نوجوان تاجیکی». نقد زبان و ادبیات خارجی، دوره‌‌ی 16، شماره‌ی 22، صص13-36. Doi:10.29252/clls.16.22.13
گیرو، پی‌ریر. ( 1387). نشانه‌شناسی. ترجمه‌ی محمد نبوی، تهران: آگاه.
لوشر، ماکس. (1386). نشانه‌شناسی رنگها. ترجمه‌ی ویدا آبی‌زاده، تهران: درسا.
مرادی کرمانی، هوشنگ. (1399). نازبالش. تهران: معین.
منتظر، بهناز. (1397). «بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران». هنر اسلامی، دوره‌ی چهارم، شماره‌ی 30، صص15-40. Doi:10.22034/ias.2018.91746
نعمتی قزوینی، معصومه. (1398). «نشانه‌شناسی عنوان در شعر احمد مطر براساس دیدگاه سوسور». لسان‌المبین، شماره‌ی 38، صص127-103. https://doi.org/10.30479/lm.2019.9296.2629