نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
چکیده
مخاطب کودک در افق فراتر از داستان درنگی در داستانهایی که کودک را به اشتباه شخصیت داستانی توجه میدهند
در این نوشتار به بررسی آن دسته از داستانهای کودک میپردازیم که کودک را به شیوهای خاص با ماجرا مواجه میکنند؛ بهگونهای که مخاطب خود را هوشمندتر و آگاهتر از قهرمان و شخصیتها میشناسد. کودک احساس میکند اصل ماجرا را بهتر و درستتر از قهرمان میفهمد و چهبسا اشتباه قهرمان را درمییابد و اوست که در جایگاه داوری، بررسی، تفسیر و گاه تأویل ماجراها مینشیند. این کتابها پیوند روایت با مخاطب روایت را بهطرزی تازه تعریف میکنند و کودک قصهشنو را بر فراز داستان مینشانند. این داستانها هم از منظر روانشناسی و شناختشناسی تأملبرانگیزند و هم از چشمانداز روایتشناسی و هنر داستانپردازی. در بیشتر این آثار روایت تصویر در کنار روایت متن، نقشآفرین است و چهبسا روایت بصری همدستی بیشتری با کودک در زمینهی ارائهی اطلاعات داشته باشد؛ اطلاعاتی که او را از قهرمان، آگاهتر میگرداند و به او فرصت و امکانی میدهد تا در داستان از بالا بنگرد. این بررسی با اشاره به شماری از داستانهای کودک و در نمونههایی داستان نوجوان، از ایران و جهان شکل گرفته است؛ آثاری که از نمونههای نامآور و برتر این شیوه بهشمار میروند و طیف گسترده و رنگبهرنگ این دسته روایتها را نمایندگی میکنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Children Audiences on a Horizon Beyond the Story: A Reflection on the Stories which Direct the Attention of Children toward the Mistakes of the Fictional Character
نویسنده [English]
- Hamid Reza Tavakoli
Assistant Prof In Persian Language and Literature of Semnan University
چکیده [English]
This article examines those children's stories that present the events to the young audience in a particular way; as a result, the audience finds him/herself as more intelligent and knowledgeable than the hero and characters of the story. The children feel that they understand the essence of the story better and more correctly than the hero, and most probably they discover the hero’s mistake; therefore, they are the ones who sit in the position of judging, examining, interpreting, and sometimes construing the stories. These books define the link between the narrative and the audience in a new way and put the audience above the story. These stories are thought-provoking from the perspective of psychology and epistemology as well as of narratology and the art of storytelling. In most of these works, the illustrations play a significant role alongside the text, and perhaps the visual narration is more in complicity with the young audience in terms of providing information. This information makes the audience more aware of the hero and gives them the opportunity to look at the story from above. This research is based on a number of stories for children and, in some cases, young adults from Iran and around the world. The works are considered the best examples of this style and represent the broad and colorful range of this category of narratives.
کلیدواژهها [English]
- stories for children and young adults
- audience
- child’s imagination
- visual narration
- metacognition