نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه سمنان

چکیده

در این نوشتار به بررسی آن دسته از داستان‌های کودک می پردازیم که مخاطب خردسال را به شیوهای خاص با ماجرا مواجه می کنند؛ به‌گونهای که مخاطب خود را هوشمندتر و آگاه تر از قهرمان و شخصیت ها می شناسد. کودک احساس می کند اصل ماجرا را بهتر و درست تر از قهرمان درک می کند و چه بسا اشتباه قهرمان را درمی یابد و اوست که در جایگاه داوری و بررسی و تفسیر و گاه تاویل ماجراها می نشیند. این کتاب ها پیوند روایت و مخاطب روایت را به طرزی تازه تعریف می کنند و کودک قصه شنو را بر فراز داستان می نشانند. این داستان ها هم از منظر روان شناسی و شناخت شناسی تامل برانگیزند و هم از چشم انداز روایت شناسی و هنر داستان‌ ردازی. در غالب این آثار روایت تصویر در کنار روایت متن، نقش آفرین است و چه بسا روایت بصری همدستی بیش تری با مخاطب خردسال در زمینة ارائة اطلاعات داشته باشد؛ اطلاعاتی که او را از قهرمان، آگاه تر می گرداند و فرصت و امکان نگریستن به داستان از بالا را می دهد. این بررسی با اشاره به شماری از داستان های کودک و در مواردی نوجوان از ایران و جهان شکل گرفته است. آثاری که از نمونه های نام آور و برتر این شیوه به شمار می‌روند و طیف گسترده و رنگ به رنگ این دسته روایت ها را نمایندگی می کنند.
کلیدواژه: داستان کودک و نوجوان، مخاطب روایت، دانای کل، بازی نمادین، تخیل کودک، روایت تصویری، فراشناخت

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Children's audience on the horizon beyond the story

نویسنده [English]

  • Hamid Reza Tavakoli

Semnan University

چکیده [English]

This article examines children's stories that confront the young audience in a particular way, in a way that reveals the audience as more intelligent and knowledgeable than the hero and characters. The child feels that they understand the essence of the story better and more correctly than the hero, and maybe they discover the hero's mistake, and they are the ones who sit in the position of judging, examining, interpreting, and sometimes construing the stories. These books define the link between the narration and the audience of the narration in a new way and put the story-listening child above the story. These stories are thought-provoking psychologically and epistemologically and from the perspective of narratology and storytelling art. In most of these works, the image narration plays a role alongside the text narration, and perhaps the visual narration is more complicit with the young audience in terms of providing information; Information that makes them more aware of the hero and gives them the opportunity to look at the story from above. This research is based on a number of stories for children and, in some cases, young adults from Iran and around the world. The works considered the best examples of this style represent the broad and colorful range of this category of narratives.
Key Words: stories for children and young adults, narration audience, omniscient, symbolic play, child’s imagination, visual narration, metacognition

کلیدواژه‌ها [English]

  • stories for children and young adults
  • narration audience
  • omniscient
  • symbolic play