نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده
نوآوریهای فناوری از طریق هوشمصنوعی، داستانهایی را بدون نیاز به مشارکت والدینی با مشغلههای فراوان در دسترس کودکان برای تجربیات داستانگویی تعاملی قرار داده است. هدف از مقاله حاضر، تحلیل فرآیند یک داستانگویی تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی است تا درعین به حداقل رساندن دخالت والدین ، موجب پرورش کودک خلاق شود که میتواند الگوهای پنهانی را کشف کند و ایدههای جدیدی را پدید آورد. شناساندن امکانات اسباببازیهای هوشمند تعاملی به متولیان فرهنگی-هنری، هنرمندان و پژوهشگران حوزه رسانه نیز مدنظر بوده است. "استوریتیک" یک اسباب بازی داستان گویی تعاملی ژاپنی با اهداف آموزشی متنوع است که در این مقاله با دیدگاه "ایدن چمبرز" نظریه پرداز بریتانیایی معاصر در حوزه مطالعات ادبیات کودک، مورد واکاوی قرار گرفته است. پرسش اصلی پژوهش، چگونگی نقش اسباببازیهای داستانگویی تعاملی در فرهنگسازی و جهتدهی کودک برای رشد خلاقیت و مهارتهای فردی است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بوده و با هدف توسعهای-کاربردی جهت الگوبرداری و ترویج آن در حوزه داستانگویی کودک انجام گرفته است. بر این مبنا، با توجه به اطلاعات حوزه داستانگویی تعاملی در اسباببازیهای هوشمند و براساس مولفههای چهارگانه این نظریهپرداز شامل "سبک، زاویهدید، طرفداری و شکافهای گویا" در زمینه داستانگویی، اسباببازی هوشمند "استوریتیک" تحلیل شده است تا نقش کودک به عنوان هدایتگر اصلی داستان، ارزیابی شود. نتایج پژوهش، موید آن است که بر اساس مولفههای ذکر شده نظریهپرداز، "استوریتیک" دغدغه رشد خلاقیت و درگیرکردن تخیل کودک را داشته است و مهمتر اینکه یافتن راهکارهای حل مسئله را برای کودک فراهم میکند. از طرفی شاخصه آزادی عمل در انتخاب و حتی امکان خلق داستان توسط کودک، در این داستانگویی هوشمند تعاملی، مشهود است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Features of Interactive Intelligent Storytelling Art of "StoryTick" from Aidan Chambers’ Perspective
نویسندگان [English]
- maryam sheikhzade 1
- zahra rahbarnia 2
1 PhD Student of Art Research Department, Faculty of Art, Alzahra University, tehran. iran
2 (Corresponding Author), Associate Professor of Art Research Department, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran,, iran
چکیده [English]
Storytelling has always been a joint activity between parents and children. It provides many educational benefits such as improving children's language fluency, communication skills, cultural and emotional awareness and other aspects of cognitive development. As a result, many parents, due to their busy schedules, express their desire to use an automatic storytelling system that can help their children to engage in a beneficial way without any intervention when they need to focus on other tasks such as attending a work meeting or household chores. The present study, by focusing on the interactive storytelling toy "StoryTick", analyzed the structure of this game and the extent of the child's involvement in creating the story, with a look at the theory of the reader within the text by Aidan Chambers, a theorist in the field of children's literature studies.
کلیدواژهها [English]
- interactive storytelling
- StoryTick
- artificial intelligence technology
- child's creativity development
- Aidan Chambers