نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

نوآوری‌های فناوری از طریق هوش‌مصنوعی، داستان‌هایی را بدون نیاز به مشارکت والدینی با مشغله‌های فراوان در دسترس کودکان برای تجربیات داستان‌گویی تعاملی قرار داده است. هدف از مقاله حاضر، تحلیل فرآیند یک داستان‌گویی تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی است تا درعین به حداقل رساندن دخالت والدین ، موجب پرورش کودک خلاق شود که می‌تواند الگوهای پنهانی را کشف کند و ایده‌های جدیدی را پدید آورد. شناساندن امکانات اسباب‌بازی‌های هوشمند تعاملی به متولیان فرهنگی-هنری، هنرمندان و پژوهشگران حوزه رسانه نیز مدنظر بوده است. "استوری‌تیک" یک اسباب بازی داستان گویی تعاملی ژاپنی با اهداف آموزشی متنوع است که در این مقاله با دیدگاه "ایدن چمبرز" نظریه پرداز بریتانیایی معاصر در حوزه مطالعات ادبیات کودک، مورد واکاوی قرار گرفته است. پرسش اصلی پژوهش، چگونگی نقش اسباب‌بازی‌های داستان‌گویی تعاملی در فرهنگ‌سازی و جهت‌دهی کودک برای رشد خلاقیت و مهارت‌های فردی است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بوده و با هدف توسعه‌ای-کاربردی جهت الگوبرداری و ترویج آن در حوزه داستان‌گویی کودک انجام گرفته است. بر این مبنا، با توجه به اطلاعات حوزه داستان‌گویی تعاملی در اسباب‌بازی‌های هوشمند و براساس مولفه‌های چهارگانه این نظریه‌پرداز شامل "سبک، زاویه‌دید، طرفداری و شکاف‌های گویا" در زمینه داستان‌گویی، اسباب‌بازی هوشمند "استوری‌تیک" تحلیل شده است تا نقش کودک به عنوان هدایتگر اصلی داستان، ارزیابی شود. نتایج پژوهش، موید آن است که بر اساس مولفه‌های ذکر شده نظریه‌پرداز، "استوری‌تیک" دغدغه رشد خلاقیت و درگیرکردن تخیل کودک را داشته است و مهمتر اینکه یافتن راهکارهای حل مسئله را برای کودک فراهم می‌کند. از طرفی شاخصه آزادی عمل در انتخاب و حتی امکان خلق داستان توسط کودک، در این داستان‌گویی هوشمند تعاملی، مشهود است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Features of interactive intelligent storytelling art "Story Tick" from Eden Chambers' point of view

نویسندگان [English]

  • maryam sheikhzade 1
  • zahra rahbarnia 2

1 PhD Student of Art Research Department, Faculty of Art, Alzahra University, tehran. iran

2 (Corresponding Author), Associate Professor of Art Research Department, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran,, iran

چکیده [English]

Technological innovations through artificial intelligence have made stories available to children for interactive storytelling experiences without the involvement of busy parents. The purpose of this article is to analyze the process of an interactive storytelling based on artificial intelligence in order to nurture a creative child who can discover hidden patterns and generate new ideas while minimizing parental involvement. Introducing the features of interactive smart toys to cultural-artistic trustees, artists and researchers in the media field has also been considered. "Story tick" is a Japanese interactive storytelling toy with various educational purposes, which is analyzed in this article with the perspective of "Aiden Chambers", a contemporary British theorist in the field of children's literature studies. The main question of the research is how interactive storytelling plays a role in cultural formation and orientation of children for the development of creativity and individual skills. The research method is descriptive-analytical and has been carried out with the developmental-applicative goal of modeling and promoting it in the field of children's storytelling. On this basis, according to the information in the field of interactive storytelling in smart toys and based on the four components of this theorist, including "style, perspective, favoritism and telling gaps" in the field of storytelling, the "Story Tick" smart toy has been analyzed so that the child's role as the main guide The story should be evaluated. The results of the research confirm that, based on the components mentioned by the theorist, "Story tick" has been concerned with the development of creativity and engaging the child's imagination, and more importantly, it provides the child with problem solving solutions. On the other hand, the feature of freedom of action in choosing and even the possibility of creating a story by the child is evident in this interactive intelligent storytelling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • interactive storytelling
  • Story Tick
  • artificial intelligence technology
  • child's creativity development
  • Eden Chambers