نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده
چکیده
نوآوریهای فناوری ازطریق هوشمصنوعی، داستانهایی را بدون نیاز به مشارکت والدینی با مشغلههای فراوان، دردسترس کودکان برای تجربیات داستانگوییِ تعاملی قرار داده است. هدف از مقالهی حاضر، تحلیل فرایند داستانگوییِ تعاملی مبتنیبر هوش مصنوعی است تا درعین بهحداقلرساندن دخالت والدین، پرورش کودکی خلاق را موجب شود که میتواند الگوهای پنهانی را کشف کند و ایدههای جدیدی را پدید آورد. شناساندن امکانات اسباببازیهای هوشمندِ تعاملی، به متولیان فرهنگیهنری، هنرمندان و پژوهشگرانِ حوزهی رسانه نیز مدنظر بوده است. «استوریتیک» یک اسباببازی داستانگویی تعاملیِ ژاپنی، با اهداف آموزشی متنوع است. در این مقاله، دیدگاه «ایدن چمبرز» نظریهپرداز بریتانیاییِ معاصر در حوزهی مطالعات ادبیات کودک، واکاوی شده است. پرسش اصلی پژوهش، چگونگی نقش اسباببازیهای داستانگوییِ تعاملی در فرهنگسازی و جهتدهی کودک برای رشد خلاقیت و مهارتهای فردی است. روش پژوهش، توصیفیتحلیلی بوده است و با هدف توسعهایکاربردی برای الگوبرداری و ترویج آن در حوزهی داستانگویی کودک انجام گرفته است. براینمبنا، باتوجهبه اطلاعات حوزهی داستانگویی تعاملی در اسباببازیهای هوشمند و براساس مؤلفههای چهارگانهی این نظریهپرداز شامل: «سبک، زاویهی دید، طرفداری و شکافهای گویا» در زمینهی داستانگویی، اسباببازی هوشمند «استوریتیک»، تحلیل شده است تا نقش کودک بهعنوان هدایتگر اصلی داستان، ارزیابی شود. نتایج پژوهش، مؤید آن است که براساس مؤلفههای ذکرشدهی نظریهپرداز، «استوریتیک» دغدغهی رشد خلاقیت و درگیرکردن تخیل کودک را دارد و مهمتر اینکه یافتن راهکارهای حل مسأله را برای کودک فراهم میکند. ازطرفی، شاخصهی آزادی عمل در انتخاب و حتی امکان خلق داستان از سوی کودک، در این داستانگویی هوشمند تعاملی، مشهود است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Features of Interactive Intelligent Storytelling Art of "StoryTick" from Aidan Chambers’ Perspective
نویسندگان [English]
- maryam sheikhzade 1
- zahra rahbarnia 2
1 PhD Student of Art Research Department, Faculty of Art, Alzahra University, tehran. iran
2 (Corresponding Author), Associate Professor of Art Research Department, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran,, iran
چکیده [English]
Storytelling has always been a joint activity between parents and children. It provides many educational benefits such as improving children's language fluency, communication skills, cultural and emotional awareness and other aspects of cognitive development. As a result, many parents, due to their busy schedules, express their desire to use an automatic storytelling system that can help their children to engage in a beneficial way without any intervention when they need to focus on other tasks such as attending a work meeting or household chores. The present study, by focusing on the interactive storytelling toy "StoryTick", analyzed the structure of this game and the extent of the child's involvement in creating the story, with a look at the theory of the reader within the text by Aidan Chambers, a theorist in the field of children's literature studies.
کلیدواژهها [English]
- interactive storytelling
- StoryTick
- artificial intelligence technology
- child's creativity development
- Aidan Chambers