نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه گیلان
2 دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
فلسفۀ میانفرهنگی در جستجوی راهکاری برای نهادینهکردن فرهنگ گفتوگو و پذیرش دیگری با هدف پایان دادن به وضعیت نزاع فرهنگهای متکثر در عصر جهانیشدن است. عنصر اصلی و اساسی در پژوهشهای مرتبط با رویکرد هرمنوتیکی میانفرهنگی، موضوع فهم و درک «دیگری»، «غیر» یا «بیگانه»، میزان اهمیت و نوع نگاه به آن و موارد مرتبط با اینگونه مفاهیم است. شیوههای معرفی دیگری به نسل نوپای هر فرهنگ به وسیلۀ شعر کودک و خردسال که اغلب ماهیتی آموزشی دارد، نقشی تعیینکننده در شکلگیری باور او نسبت به «دیگری» در آینده خواهد داشت. شعر به عنوان معتمدترین اثر کلامی بهویژه در خردسالان و کودکان نقش مهمی در هویتیابی و تعیین مجرای ورود آنان به زندگی اجتماعی و نوع برخورد با جهانهای فرهنگی گوناگون دارد. در این پژوهش که از نوع بنیادی و به روش تحلیل کیفی است کوشش شده است تا انواع دیگری-بیگانههای معرفیشده به خردسال و کودک از ابتدای زمانِ ایجاد مرز میان خود و دیگری مورد واکاوی قرار گیرد و با عنایت به آراء اندیشمندان رویکرد هرمنوتیکی میانفرهنگی نظیر رام ادهر مال، فرانتس مارتین ویمر و هاینتس کیمرله، شاخصترین نمودهای آن شناسایی گردد. یافتهها نشان میدهد که در شعر خردسال و کودک بررسیشده در این پژوهش، با توجه به اصالت رئالیسم ایدئولوژیک، انواع دیگری عموما شامل دیگری نزدیک و همفرهنگ (خود-دیگری)، دیگری دور از نوع( بیگانگی نرمال) و (بیگانگی رادیکال) است و نشانههایی از دیگریِ دگرفرهنگ (بیگانگی محض) در این اشعار دیده نمیشود.؛ همچنین یافتهها نمایانگر آن است که از این دیگریها به عنوان بستری برای دستیابی به فهمِ خود ، شکلگیری فرایندِ فهمیدن و آموزشِ نوع تعامل با دیگریهای حاضر در زندگی روزمرۀ کودک و خردسال استفاده میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Alternative models in children's poetry with a cross-cultural hermeneutic approach A case study of Tayebe Shamani poetry book
نویسندگان [English]
- FIROUZ FAZELI 1
- Somayeh Ghorbanpor delivand 2
1 -Associate Professor of Persian Language and Literature at Guilan University
2 Doctoral student of Persian language and literature, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]
Intercultural philosophy is looking for a solution to institutionalize the culture of communication and acceptance of another with the aim of ending the conflict situation of plural cultures in the age of globalization. The main and fundamental element in the researches related to the intercultural hermeneutic approach is the subject of understanding the "other", or "foreigner", and the degree of importance and the way of looking at it, and the matters related to such concepts. The ways of introducing others to the nascent generation of any culture through children's and young people's poetry, which often has an educational nature, will play a decisive role in the formation of his belief about "the other" in the future.Poetry, as the most reliable verbal work, especially for kids, plays a significant role in identifying and determining their entrance into social life and the way they deal with different cultural worlds. In this research, which is of fundamental type and qualitative analysis method, it has been tried to analyze the types of other-foreigners introduced to kids and children from the beginning time of creating a boundary between self and other, and taking into account the opinions of thinkers, an intercultural hermeneutic approach such as Ram Adhar Mall, Franz Martin Weimer and Heinz Kimmerle, its most prominent manifestations can be identified. The findings show that in the poetry of kids examined in this research, according to the originality of ideological realism, other types generally include the close and co-cultural other (self-other), the other far from the type (normal alienation) and (radical alienation). There are no signs of the cultural otherness in these poems. The findings also show that these others are used as a platform to achieve self- perception, forming the process of understanding and learning interaction with existing others in daily life of kid.
کلیدواژهها [English]
- : toddler and child poetry
- other
- cross-cultural hermeneutics
- globalization
- Shamani Tayebe