نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 زبانشناسی رایانشی، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران. تهران. ایران
2 دبیر مقطع متوسطه دوم، دبیرستان شهید رجایی و هنرستان شهید حججی؛ شهرستان قرچک
چکیده
عناوین تایپوگرافیک هم وجه خوانداری (مفهومی زبانشناختی) دارند و هم دیداری (مفهومی زیباییشناختی). بنابراین از طریق دو گونه برهمکنش در مفهومسازی طرح روی جلد مشارکت میکنند: یکی، از طریق برهمکنش بروننوشتاری و دیگری، از طریق برهمکنش دروننوشتاری. برهمکنش دروننوشتاری عبارت است از تعامل وجه خوانداری با وجه دیداری عنوان (وجه تایپوگرافیک آن). برهمکنش بروننوشتاری عبارت است از تعامل عنوان اصلی با تصویر و سایر نوشتههای روی جلد. هدف این پژوهش بررسی چگونگی تعامل دروننوشتاریِ صورتِ تایپوگرافیک با مفهوم زبانشناختی عنوان است. پژوهش پیشِرو به این پرسش پاسخ میدهد که برهمکنشِ وجوه خوانداری و دیداریِ عنوان چگونه طرح روی جلد را مفهومسازی میکند؟ روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی جهتدار است و رهیافت پژوهش مبتنی بر نظریهی برهمکنش متن-تصویر اسکات و نیکولایوا. دادهها به روش هدفمند انتخاب شدهاند و نمونهی آماری این پژوهش شامل بیست و هشت عنوان از رمانهای نوجوان است که اولا طرح جلد آنها دارای عناوین تایپوگرافیک فارسی است، ثانیا در بازهی سالهای 1387 تا 1402 انتشار یا بازنشر یافتهاند. منظور از «عناوین تایپوگرافیک» عنوانهایی است که وجه بصری آنها تصویر خاصی را بازنمایی میکند. نوآوری پژوهش حاضر در این است که نظریهپردازان فوقالذکر برهمکنش نوشتار و ابژهی فرانوشتاریِ تصویر را مطمح نظر قرار دادهاند، لیکن پژوهش حاضر با تسری روش دستهبندی ایشان، برهمکنشی دروننوشتاری را مورد توجه قرار میدهد. نتیجهی پژوهش نشان میدهد که یکی از مهمترین عوامل نقشآفرین در نحوهی ارتباط خوانندهی نوجوان با عنوان کتاب، نوع برهمکنشی است که بین دو وجه تایپوگرافیک و زبانشناختی عنوان حاکم است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Intra-Textual Interaction of Typographic Titles in the Cover Design of Young Adult Novels According to the Scott-Nikolajeva Theory
نویسندگان [English]
- Amir Hossein Zanjanbar 1
- Rahim Rahimi 2
1 Computational linguistics- Faculty of New Sciences and Technologies- Tehran University- Tehran-Iran
2 Second secondary teacher, Shahid Rajaei High School and Shahid Hojaji; Qarchak city.
چکیده [English]
Typographic titles encompass both a reading dimension (linguistic conceptualization) and a visual dimension (aesthetic conceptualization). Consequently, they engage in the conceptualization of cover designs through two forms of interaction: 1) extratextual interaction and 2) intratextual interaction. Intratextual interaction pertains to the relationship between the reading dimension and the visual dimension of the title (its typographic form). In contrast, extratextual interaction involves the relationship between the main title and the images and other textual elements present on the cover. This research aims to explore how the intratextual interaction of the typographic form correlates with the linguistic concept of the title. It seeks to answer the question of how the interplay between the reading and visual dimensions of the title shapes the conceptualization of the cover design. The methodology employed is directed qualitative content analysis, grounded in the theory of text-image interaction proposed by Scott and Nikolajeva. The data were selected purposefully, and the sample for this study consists of twenty-eight titles from young adult novels that, first, feature Persian typographic titles on their covers and, second, were published or republished between 2008 and 2023. The term "typographic titles" refers to titles whose visual elements depict a specific image. This research is innovative in that while the aforementioned theorists focused on the interaction between written text and the extratextual nature of images, this study extends its classification method to highlight intratextual interaction. The findings suggest that one of the critical factors affecting how a young reader engages with a book title is the nature of the interaction between the typographic and linguistic dimensions of the title.
کلیدواژهها [English]
- Young Adult Novel
- Cover Design
- Typography
- Nicolajeva