نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران
2 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. معلم
3 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
چکیده
مهارت نوشن یکی از مهمترین مهارتهایی است که عملکرد فراگیران در سایر دروس نیز تحت تاثیر کیفیت آن قرار دارد. پیشنیاز نوشتن، کسب مهارت بندنویسی است که یادگیری آن در دوره ابتدایی مورد تاکید است. به نظر میرسد استفاده از ادبیات داستانی و بسترهای موجود در آن بتواند در کسب این مهارت موثر واقع شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ادبیات داستانی بر یادگیری مهارتهای بندنویسی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی صورت پذیرفت. روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان ششم ابتدایی مدارس منطقه یک شهر تهران و نمونه آماری شامل 60 نفر از دانشآموزان پایه ششم است که به صورت نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش(30 نفر) و گواه(30 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش با بهرهگیری از انواع ادبیات داستانی مورد و گروه گواه به روش متداول به مدت ده جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. گردآوری دادهها با آزمون و چکلیست محقق ساخته مهارتهای پایه و پیشرفته بندنویسی انجام شد.روایی ابزار توسط معلمان و اساتید تایید و پایایی آن با آلفای کرونلاخ بدست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که ادبیات داستانی مهارتهای بندنویسی دانشآموزان را در دو سطح پایه(989/10F=؛ 002/0 P=) و پیشرفته (086/21F=؛ 000/0 P=) به طور معناداری افزایش داده است. لذا پیشنهاد میگردد از ادبیات داستانی بر افزایش مهارتهای بندنویسی و نوشتن دانش آموزان ابتدایی استفاده گردد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of fictional literature on the learning of paragraph writing skills of sixth grade students
نویسندگان [English]
- Batool Sabzeh 1
- Nargess Mohammadpour 2
- hosein ghasempour 3
1 Assistant Prof. of Farhangian University Department of Educational Science, Tehran, Iran
2 Master of Elementary Education, Farhangian University, Tehran. the teacher
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Writing skill is one of the most important skills, the performance of learners in other subjects is also affected by its quality.
The prerequisite for writing is to acquire the skill of paragraph writing, which learning is emphasized in the elementary school.
It seems that the use of fictional literature and the platforms in it can be effective in acquiring this skill.
Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the effect of fiction literature on the learning of paragraph writing skills of sixth grade students.
The method of conducting this research is a semi-experimental type of pre-test and post-test with a control group.
The statistical population of the research includes all the sixth grade elementary school students in the first district of Tehran, and the statistical sample includes 60 sixth grade students who were randomly selected into two experimental (30 people) and control (30 people) groups.
The experimental group and the control group were trained using a variety of fiction literature in the usual way for ten sessions.
Data collection was done with a researcher-made test and checklist of basic and advanced paragraph writing skills. The validity of the tool was confirmed by teachers and professors, and its reliability was obtained with Cronbach's alpha.
The results of data analysis using the analysis of covariance test showed that fiction literature improves students' paragraph writing skills at two levels: basic (F=10.989; P=0.002) and advanced (F=21.086; P=0.000) P=0) has increased significantly.
Therefore, it is suggested to increase the skills of paragraph writing and knowledge writing from fiction literature Elementary students should be used.
کلیدواژهها [English]
- fiction
- essay writing
- elementary school
- paragraph writing skill