مقاله پژوهشی
ضحاک، روایت‌هفت راوی در پیچ و خم بازآفرینی‌‌، برهم‌کنش تصویر و متن و حلقه‌ی کندوکاو فلسفی
ضحاک، روایت‌هفت راوی در پیچ و خم بازآفرینی‌‌، برهم‌کنش تصویر و متن و حلقه‌ی کندوکاو فلسفی

سعید حسام پور؛ ندا مرادپور

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.52196.2081

چکیده
  برنامه‌ی آموزش فلسفه به کودکان، دست‌خوش تحولاتی در مفاهیم، ساختار و اهداف خود شده است. چرخش از انسان‌گرایی به سوی پساانسان‌گرایی یکی از مهم‌ترین تحولات آن است. این تغییر در پارادایم، منابع و داستان‌های ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
معیارهای ساخت نام در رمان های فانتزی کودکان بر مبنای نقد تکوینی
معیارهای ساخت نام در رمان های فانتزی کودکان بر مبنای نقد تکوینی

سپیده رجبی دهکردی؛ اصغر رضاپوریان؛ حجت الله ربیعی

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.51670.2072

چکیده
  فانتزی گونه ای ادبی، مبتنی بر تخیل است که در ادبیات کودکان جایگاه مهمی دارد. دنیای کودکان محل به کارگیری حواس پنج‌گانه است و خلق آثار تخیلی و وهمی قابل درک کودکان، امری تخصصی و پر اهمیت است. بسیاری از ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی نقش طنز در موفقیت و ماندگاری شعرهای کودک منوچهر احترامی با تکیه بر مجموعه اشعار حسنی
بررسی نقش طنز در موفقیت و ماندگاری شعرهای کودک منوچهر احترامی با تکیه بر مجموعه اشعار حسنی

شهرام رفیعی؛ لیدا نامدار؛ نصرت الله دین محمدی؛ حسین آریان

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.51794.2074

چکیده
  منوچهر احترامی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین نویسندگان و سرایندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران است که مجموعه‌ شعرهایش به‌ویژه مجموعه حسنی نگو یه دسته‌گل او پس از انقلاب اسلامی تا به امروز، با تیراژ چندمیلیونی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
فراگفتمان تبادلی (گزاره‌ها و چارچوب‌سازه‌ها) در مجله الحسینی الصغیر بر اساس انگاره هایلند(2005)
فراگفتمان تبادلی (گزاره‌ها و چارچوب‌سازه‌ها) در مجله الحسینی الصغیر بر اساس انگاره هایلند(2005)

مریم سارانی؛ علی اصغر حبیبی؛ عبدالباسط عرب یوسف آبادی؛ مجتبی بهروزی

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.51641.2071

چکیده
  فراگفتمان یکی از مباحث مطرح شده در حوزۀ تحلیل گفتمان می‌باشد. فراگفتمان، اصطلاحی برای نامیدن امکانات فرازبانی برای برقراری تعامل در گفتمان است. انگارۀ هایلند با دو بعد تعاملی و تبادلی یکی از کامل‌ترین ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل تطبیقی دو ‌داستان‌ مینی مالیستی «قریةالحروف» و «درخت ستاره» بر اساس نظریه ریخت‌شناسی پراپ
تحلیل تطبیقی دو ‌داستان‌ مینی مالیستی «قریةالحروف» و «درخت ستاره» بر اساس نظریه ریخت‌شناسی پراپ

صابره سیاوشی؛ مبینا کبیری

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2024.50316.2045

چکیده
  ادبیات تطبیقی مشابهت‌های محتوایی و ساختاری میان آثار نویسندگانی از فرهنگ‌های گوناگون را بررسی می‌کند. این پژوهش به مقایسۀ تطبیقی داستان‌های «قریة‌الحروف» اثر محمود شقیر و «درخت ستاره» ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل جامعه شناختی کودک و کودکی در آثار صادق هدایت
تحلیل جامعه شناختی کودک و کودکی در آثار صادق هدایت

فاطمه طاهری سروتمین؛ عاطفه جمالی؛ فرامرز خجسته

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.50461.2049

چکیده
  کودکی مفهومی سیال و فرهنگ مبنا است و ارائه‌ی تعریفی واحد از آن ناممکن است. حتی در یک جامعه‌ی واحد نیز طیف‌های مختلفی از کودکی دیده می شود. برای رسیدن به شناختی کلی از مفهوم کودکی می‌توان از دانش‌هایی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
شیوه‌های آشکارسازی حضور روایت‌گیر و نشانه‌های آن در داستان‌های کوتاه هفته‌نامه دوچرخه
شیوه‌های آشکارسازی حضور روایت‌گیر و نشانه‌های آن در داستان‌های کوتاه هفته‌نامه دوچرخه

مهبود فاضلی؛ یاسمن مجیدی

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.51274.2064

چکیده
  در این پژوهش به منظور بررسی شیوه‌های به‌کارگرفته‌شده از سوی راویان برای آشکارسازی حضور روایت‌گیر در داستان، چهل داستان کوتاه منتشرشده در یکی از هفته‌نامه‌های نام‌آشنای گروه سنی کودک و نوجوان به ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
لزوم تصحیح مجدد متون مکتب‌خانه‌ای
لزوم تصحیح مجدد متون مکتب‌خانه‌ای

مختار کمیلی

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.52142.2080

چکیده
  چکیدهدر دورة مشروطه نظام آموزشی ایران برای کودکان، مکتب‌خانه‌ای بوده است. این نظام، روش ها، آیین‌ها و اهداف خاص خود را داشت و کودکان برای سواد آموزی از کتاب‌های مصوّری که بیشتر به صورت چاپ سنگی بود، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر ادبیات داستانی بر یادگیری مهارت‌های بند نویسی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی
بررسی تاثیر ادبیات داستانی بر یادگیری مهارت‌های بند نویسی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

نرگس محمدپور قرائی؛ بتول سبزه؛ حسین قاسم پور

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.51589.2069

چکیده
  مهارت نوشن یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که عملکرد فراگیران در سایر دروس نیز تحت تاثیر کیفیت آن قرار ‌دارد. پیش‌نیاز نوشتن، کسب مهارت بندنویسی است که یادگیری آن در دوره ابتدایی مورد تاکید است. به نظر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بازنمایی مؤلفه‌های حفاظت از محیط‌زیست در رمان اشباح جنگل سوخته
بازنمایی مؤلفه‌های حفاظت از محیط‌زیست در رمان اشباح جنگل سوخته

آرش مهربان؛ فائزه عرب یوسف آبادی؛ علیرضا محمودی

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.51164.2063

چکیده
  نقد بوم‌گرا مطالعه‌ای بینارشته‌ای است که به بررسی تعاملات میان انسان و طبیعت در آثار ادبی می‌پردازد و تلاش دارد، نحوة بازتاب و تأثیرگذاری این تعاملات را در ادبیات تحلیل کند. این رویکرد از طریق ادبیات ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
خوانش حکایت «دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو» از کلیله و دمنه بر پایۀ ‏ویژگی‌های داستانی فبک، با نگاهی انتقادی به بازنویسی آن
خوانش حکایت «دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو» از کلیله و دمنه بر پایۀ ‏ویژگی‌های داستانی فبک، با نگاهی انتقادی به بازنویسی آن

عاطفه یوسفی

دوره 16، شماره 2 ، آذر 1404

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.50569.2053

چکیده
  کلیله و دمنه که در زمرۀ ادبیات تعلیمی فارسی قرار دارد، کتابی است سرشار از آموزه‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی که در قالب حکایاتی از زبان حیوانات نقل گشته است. قابلیت‌های بالای این کتاب و مضامین گوناگون ...  بیشتر