نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
2 استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
3 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
چکیده
هدف این مقاله شناسایی و تحلیل چگونگی بازنمایی کلیشههای جنسیتی در داستانهای منتشرشده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دههی شصت است. این پژوهش به شیوهی تحلیلیتوصیفی، باتوجهبه عناصر و ویژگیهای ساختاری داستانها و بر مبنای آموزههای جامعهشناسی جنسیت انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این داستانها از طریق بازتولید روایتِ مردانهی «جستوجو»، نقش راویِ دانای کل در برجستهسازی ذهنیت مردان/پسران، قرار دادن مردان و پسران در نقش شخصیتهای اصلی داستان و در عوض، حذف زنان و دختران از روایت یا قرار دادن آنها در نقشهای حاشیهای و تعیین مرزهای دقیق و نقیض میان نقشهای زنانه و مردانه با تأکید بر ارزشیافتگی مردان در برابر ارزشباختگی زنان، کلیشههای جنسیتی را بازتولید و القا میکنند و از این طریق در آمادهسازی کودکان خردسال برای پذیرش و درونیسازی کل ساختار روابط بین زنان و مردان بهعنوان بخشی از نقش جنسیتی خود، مؤثر هستند و بهنوبهی خود به بازتولید، تکرار و تداوم اشکال تبعیض جنسیتی کمک میکنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of Gender stereotypes in the Published stories of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults in the 60s (A and B Age Groups)
نویسندگان [English]
- Najmeh Hosseini Sarvari 1
- Mohammad Sadegh Basiri 2
- Mahla Sadat Hosseini Saber 3
1 Associate prof of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.
2 Prof of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.
3 Phd Prof of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.
چکیده [English]
Socialization is the process through which an unaware child gradually becomes a self-aware, knowledgeable, and skilled individual who respects the values and teachings of the culture into which he or she was born. Socialization occurs when children learn the customs of their respective groups so that they can behave in an acceptable manner within that group. This process requires an emotional connection with models, because children's thoughts, feelings and actions are formed in their connection with close relatives and the wider world. Literary works can be an effective aid in the development and nurturing of these dependencies. Among the creative works of children's and young adult literature, stories are the most fundamental ways of indirectly transmitting concepts and values to children. They prepare children to accept gender roles, identities and norms, values and beliefs based on gender differences.
It is very important to pay attention to how gendered characters and behaviors are represented in children's and adolescent literature; because the characters in the story are involved in events that easily create gender stereotypes in the minds of children, and the younger the child, the less resistant they are to the influences of these stereotypes.
کلیدواژهها [English]
- Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults
- Children's Literature
- Story
- Gender stereotypes
- A and B Age categories.