نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

10.22099/jcls.2024.47993.2000

چکیده

هدف این مقاله شناسایی و تحلیل چگونگی بازنمایی کلیشه‌های جنسیتی در داستان‌های منتشرشده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهۀ شصت است. این پژوهش به شیوۀ تحلیلی- توصیفی و بر مبنای دیدگاه‌های روایت‌شناسی ادبیات کودک و جامعه‌شناسی جنسیت انجام شده‌است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که این داستان‌ها از طریق بازتولید روایت مردانۀ «جست‌وجو»، نقش راوی دانای کل در برجسته‌سازی ذهنیت مردان/پسران، قراردادن مردان و پسران در نقش شخصیت‌های اصلی داستان و در عوض حذف زنان و دختران از روایت یا قراردادن آنها در نقش‌های حاشیه‌ای و تعیین مرزهای دقیق و نقیض میان نقش‌های زنانه و مردانه، با تأکید بر ارزش‌یافتگی مردان در برابر ارزش‌باختگی زنان، کلیشه-های جنسیتی را بازتولید و القا می‌کنند و از این طریق، در آماده‌سازی کودکان خردسال برای پذیرش و درونی‌سازی کل ساختار روابط بین زنان و مردان، به عنوان بخشی از نقش جنسیتی خود، مؤثر هستند و به نوبۀ خود به بازتولید، تکرار و تداوم اشکال تبعیض جنسیتی کمک می-کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of gender stereotypes in the published stories of the “Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults” in the 60s. (A and B Age categories)

نویسندگان [English]

  • Najmeh Hosseini Sarvari 1
  • Mohammad Sadegh Basiri 1
  • Mahla Sadat Hosseini Saber 2

1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

2 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

چکیده [English]

The aim of this paper is to identify and analyze how gender stereotypes are represented in the stories suitable for age groups A and B, published by the “Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults” in the 60s. The results of the research, show that men and boys are the main characters in these stories. The limited omniscient narrator, highlights the actions and mentality of men and boys, and in all the stories, the male narrative of "searching" is reproduced. In these stories, unlike men and boys, women and girls are removed from the narrative or are secondary characters. Also, in these stories, opposite roles are attributed to men and women, and the value of men is emphasized against the lack of value of women. By using these methods, these stories reproduce and instill gender stereotypes by attributing opposite gender roles to men and women and emphasizing the value of men against the worthlessness of women. these stories reproduce gender stereotypes and induced to the reader by attributing opposite gender roles to men and women and emphasizing the value of men against the worthlessness of women. As a result, these stories are effective in preparing young children to accept the structure of relationships between men and women as part of gender roles and, in turn, they reproduce, repeat and perpetuate forms of gender discrimination.

کلیدواژه‌ها [English]

  • “Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults"
  • Children's Literature"
  • Story"
  • "Gender stereotypes"
  • "A and B Age categories "