نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز

چکیده

برنامه‌ی آموزش فلسفه به کودکان، دست‌خوش تحولاتی در مفاهیم، ساختار و اهداف خود شده است. چرخش از انسان‌گرایی به سوی پساانسان‌گرایی یکی از مهم‌ترین تحولات آن است. این تغییر در پارادایم، منابع و داستان‌های حلقه‌های کندوکاو را نیز تغییر داده است. اگر لیپمن و همکارانش رمان‌هایی می‌نوشتند که به نوعی تکرار تاریخ فلسفه‌ی غرب، چالش‌ها و پرسش‌هایش بود، در نسل دوم و سوم برنامه‌ی آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان از کتاب‌های تصویری‌داستانی و متن‌های ناب ادبیات کودک و نیز قصه‌ها و اسطوره‌ای فرهنگ‌های گوناگون نیز بهره جسته‌اند. به تناسب تغییر در کتاب‌ها، معیار انتخاب کتاب برای حلقه‌ی کندوکاو نیز دست‌خوش تغییراتی شده است. هینز و موریس برای گزینش کتاب تصویری‌داستانی مناسب برای حلقه‌ی کندوکاو با رویکردی نو به سراغ ادبیات کودک و کتاب‌های تصویری‌داستانی رفته‌اند. این معیارها از یک سو به زیبایی‌شناسی اثر و از سوی دیگر به بررسی معرفت‌شناسانه، اخلاقی و سیاسی آن‌ها توجه می‌کنند.
در این مقاله با توجه به معیارهای هینز و موریس یکی از کتاب‌های تصویری داستانی بازنگاری‌شده از شاهنامه با روش تحلیل محتوای قیاسی و با هدف نمایان کردن ظرفیت‌های این کتاب بازنگاری‌شده برای حلقه‌ی کندوکاو بررسی شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که در بخش زیبایی‌شناسی با استفاده از نشانه‌های تصویری، راویان گوناگون، زاویه-ی دید و گفت‌وگوهایی با پایان باز راه برای تفسیرها و خوانش‌های گوناگون خواننده باز است و از نظر معرفت-شناسانه کتاب با نقض روایت‌های هر یک از راویان، مخاطبان خود را به تأمل دوباره درباره‌ی حقیقت و ابهام در باورها‌ فرا می‌خواند. از نظر اخلاقی و سیاسی، اثر به پرسش‌کشیدن قدرت مطلق و دعوت به تفکر انتقادی درباره روایت‌های پیشین را در مرکز توجه خود قرار داده است. بنابراین این کتاب تصویری می‌تواند بستری برای پرسش‌گری، معناسازی و تفکر فلسفی در حلقه‌های کندوکاو فراهم آورد.
واژگان کلیدی:
کتاب‌های تصویری‌داستانی، بازنگاری، فبک، فباک، حلقه‌ی کندوکاو

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Zahhak, the narrative of the seven narrators in the process of rewriting, interaction of image and text and philosophical inquiry

نویسندگان [English]

  • Neda Moradpour
  • saeed hesampour

Shiraz Univercity

چکیده [English]

Zahhak, the narrative of the seven narrators in the process of rewriting, interaction of image and text and philosophical inquiry

Abstract
The Philosophy for Children (P4C) program has undergone significant transformations in its concepts, structure, and goals, notably shifting from humanism to posthumanism. This paradigm shift has also influenced the sources and stories used in the community of inquiry. While Lipman and his colleagues wrote novels that somewhat mirrored the history of Western philosophy, its challenges, and questions, subsequent generations of the P4C program have embraced picturebooks, classic children's literature, myths, and legends from various cultures. Corresponding with these changes in literary sources, the criteria for selecting books for inquiry have also evolved. Heynz and Murris, with their innovative approach, have analyzed children's literature and picturebooks, focusing on their aesthetic, epistemological, ethical, and political dimensions.

This article, using Heynz and Murris's criteria, examines a picturebook from Shahnameh through comparative content analysis, aiming to uncover the potential of such rewritings for fostering inquiry. The findings reveal that aesthetically, the use of visual signs, multiple narrators, varying perspectives, and open-ended dialogues allows for diverse interpretations by readers. Epistemologically, by challenging each narrator's narrative, the book encourages readers to reflect on truth and ambiguity in beliefs. Ethically and politically, the work critiques absolute power and promotes critical thinking about traditional narratives. Thus, this picturebook serves as a valuable platform for inquiry, meaning-making, and philosophical reflection in the community of inquiry.

Keywords: picturebooks, rewriting, P4C, PWC, community of inquiry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • picturebooks
  • rewriting
  • P4C
  • PWC
  • community of inquiry