نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی/دانشگاه زابل

2 زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

3 گروه زبان و ادبیات عربی/ دانشگاه زابل

4 دانشیار/ گروه زبان و ادبیات عربی /دانشکاه زابل

چکیده

فراگفتمان یکی از مباحث مطرح شده در حوزۀ تحلیل گفتمان می‌باشد. فراگفتمان، اصطلاحی برای نامیدن امکانات فرازبانی برای برقراری تعامل در گفتمان است. انگارۀ هایلند با دو بعد تعاملی و تبادلی یکی از کامل‌ترین الگوهای فراگفتمان است. فراگفتمان تبادلی به منظور سازمان‌دهی اطلاعات گزاره‌ای به کار می‌رود. مجلات، یکی از مهم‌ترین رسانه‌هایی هستند که مقولة فراگفتمان در آن نقش بسزایی دارد. مجلات با ویژگی بروز بودن و تداوم انتشار آن‌ها از جمله منابعی هستند که کودکان می‌توانند از طریق آن-ها، علوم و فنون و اطلاعات بسیاری را فراگیرند. مجلة کودکانة "الحسینی‌ الصغیر" از بروزترین مجلاتی است که گروه سنی کودک و نوجوان را مخاطب قرار داده است. از آنجا که در حوزة رسانة کودک و نوجوان و در راستای اهداف تربیتی و آموزشی، ارتباط میان نویسنده/خالق اثر ادبی یا هنری و مخاطب، اصلی‌ترین هدف تلقی می‌شود، بررسی ابعاد فراگفتمانی مجلات تخصصی کودک و نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی_تحلیلی به بررسی نشانگرهای گزاره‌ها و چارچوب‌سازه‌های فراگفتمان تبادلی بر اساس انگاره هایلند در 40 شماره از مجلة الحسینی الصغیر پرداخته شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که نویسندگان/هنرمندان این مجله، در حوزة فراگفتمان تبادلی، به همۀ نشانگرهای گزاره‌ها و چارچوب سازه‌ها توجه داشته اند. از میان گزاره‌ها و چارچوب‌سازه‌های فراگفتمان تبادلی، گزاره‌های اضافه‌ای با بیشترین بسامد جهت انسجام در متن برای درک بهتر خوانندگان از موضوع و هدایت آن‌ها به تفسیر مدنظر نویسندگان به‌کار برده شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating exchange meta-discourse (propositions and frameworks) in al-Hosseini al-Sagher magazines based on Hyland's model 2005))

نویسندگان [English]

  • maryam sarani 1
  • ali asghar habibi 2
  • abdolbaset arab yousefabadi 3
  • mojtaba behroozi 4

1 University of Zabol

2 arabic literature, humanities and literature, university of zabol, zabol, Iran

3 university of zabol

4 university of zabol

چکیده [English]

Metadiscourse is one of the topics raised in the field of discourse analysis. Metadiscourse is a term for calling metalinguistic possibilities for interaction in discourse. Hyland's concept with two dimensions of interaction and exchange is one of the most complete models of metadiscourse. Exchange metadiscourse is used to organize propositional information. Magazines are one of the most important media in which metadiscourse plays a significant role. Magazines with the characteristic of being up-to-date and continuously publishing them are among the sources through which children can learn many sciences, techniques and information. "Al-Hosseini Al-Sagher" children's magazine is one of the most up-to-date magazines aimed at children and teenagers. Since in the field of child and adolescent media and in line with educational and educational goals, communication between the author/creator of a literary or artistic work and the audience is considered to be the main goal, examining the metadiscourse dimensions of specialized magazines for children and adolescents is of particular importance. he has In this research, relying on the descriptive-analytical method, the indicators of propositions and frameworks of exchange meta-discourse based on Hyland's model have been investigated in 40 issues of al-Hosseini al-Saghir magazine. The obtained results indicate that the writers/artists of this magazine have paid attention to all the indicators of propositions and the framework of structures in the field of exchange meta-discourse. Among the propositions and frameworks of exchange meta-discourse, additional propositions with the highest frequency have been used for coherence in the text to better understand the readers of the subject and guide them to the interpretation intended by the authors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metadiscourse markers
  • interactive metadiscourse
  • exchange metadiscourse
  • Hyland's concept
  • al-Hosseini al-Saghir journal