نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خدابنده،دانشگاه آزاد اسللامی، خدابنده، ایران.

3 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران.

4 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

چکیده

مصطفی رحماندوست (1329) را می‌توان یکی از شاعران شاخص کودک و نوجوان دانست که در غنا و اعتلای ادبیات کودک و نوجوان به‌ویژه شعر کودک تاثیر بسیاری داشته است. آثار او در حوزه شعر کودک از انقلاب اسلامی تا امروز از اقبال بسیاری برخوردار بوده است. با وجود اینکه عوامل گوناگونی در ماندگاری اشعار او مؤثر بوده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد کاربست زبان عامیانه با مؤلفه‌هایی چون واژگان، تعابیر و عبارات، کنایه و ضرب المثل و... نیز سهم بسزایی داشته باشند که از این میان، واژگان عامیانه به‌مثابه پربسامدترین عناصر زبان عامیانه در ماندگاری شعرهایش موثرتر عمل نموده‌اند. لذا هدف مشخص این جستار بررسی‌ تاثیر واژه‌های عامیانه در ماندگاری شعرهای رحماندوست و به طور مشخص در18 مجموعه شعر او به روش شیوه توصیفی تحلیلی و به شیوه استقرایی است. در بررسی اشعار او چهارده گونه‌ مختلف از واژه‌های عامیانه ذیل سه عنوان کلی واژه‌های عامیانه، واژه‌های مربوط به مفاهیم و بن‌مایه‌های عامیانه، و واژه‌های مربوط به محیط زندگی عامه مردم به دست آمد که همگی برخاسته از تجربیات روزمره و زندگی عادی کودکان است. یافته های پژوهش نشان داد کاربرد این واژه‌ها که از جهان واقعی کودکان نشأت گرفته و با تکیه بر اندیشه و تخیل کودکان است در گام نخست با ایجاد تصاویری زنده و پویا از زندگی کودکان سپس با تقویت حس همدلی و روابط عاطفی و ایجاد صمیمیت و همراهی با کودکان، باعث نزدیکی زبان رحماندوست به زبان کودکان و اقبال اشعار او و در نهایت ماندگاری آثارش در ذهن و زبان کودکان تا سال‌ها حتی یک عمر شده‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Colloquial Vocabulary on the Enduring Appeal of Mustafa Rahmandoost's Children's Poetry

نویسندگان [English]

  • Shahram Rafiei 1
  • Lida Namdar 2
  • nosratollah Dinmohammadi 3
  • Hossin Aryan 4

1 Department of Persian Language and Literature, Khoda.C, Islamic Azad University ,Khodabandeh, Iran.

2 Department of Persian Language and Literature, Khoda.C, Islamic Azad University, Khodabandeh, Iran.

3 Department of Persian Language and Literature, Khoda.C, Islamic Azad University, Khodabandeh, Iran.

4 Department of Persian Language and Literature, Za.C, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.

چکیده [English]

Mustafa Rahmandoust (born 1950) is considered one of the prominent poets for children and adolescents, significantly contributing to the enrichment and elevation of children's literature, particularly children's poetry. His works in the field of children's poetry have enjoyed considerable popularity from the Islamic Revolution to the present day. While various factors have contributed to the enduring appeal of his poems, it appears that the use of colloquial language, encompassing elements such as vocabulary, expressions, idioms, and proverbs, has played a substantial role. Among these, colloquial vocabulary, as the most frequently used element of colloquial language, has been particularly effective in ensuring the lasting impact of his poetry. Therefore, the specific aim of this study is to examine the influence of colloquial vocabulary on the enduring quality of Rahmandoust's poetry, specifically across his 18 poetry collections, employing a descriptive-analytical approach and an inductive method. The analysis of his poems identified fourteen distinct types of colloquial vocabulary, categorized under three main headings: colloquial words, words related to colloquial concepts and themes, and words associated with the everyday life of ordinary people, all of which stem from the daily experiences and ordinary lives of children. The research findings indicate that the use of these words, which originate from the real world of children and rely on their thoughts and imagination, first creates vivid and dynamic imagery of children's lives, then fosters empathy, emotional connections, and a sense of intimacy and companionship with children. This approach brings Rahmandoust’s language closer to that of children, contributing to the popularity of his poetry and, ultimately, its lasting presence in the minds and language of children for years, if not a lifetime.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mustafa Rahmandoust
  • child
  • poetry
  • colloquial