نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه عمومی دانشکده کاربردی دانشگاه هنر ایران
چکیده
استفاده از ادبیات حماسی ایران برای خلق یک جهانِ داستانی بزرگ و شکل دادن به یک فرانچایز سرگرمی سازی بر اساس آثار این نوع ادبی و شخصیت های مشترک، یکی از گستره های تعامل ادبیات و سینماست که می توان در چارچوب ساخت انواع اسپین آف از متون مختلف با محوریت انواع قهرمان/ضدقهرمان از این مجموعه ی گسترده، جهانِ تصویری متناسبی با رویکردهای ابرقهرمانی- مشابه جهان های خلق شده در سینمای ابرقهرمانی جهان - خلق نموده و هربار یکی از این آثار را با در نظر گرفتن جهانِ داستانی مشترک و در ارتباط با کلیت این مجموعه، در ژانرهای مختلف و ازجمله انیمیشن، بازتولید اقتباسی نمود. از این زاویه در این مقاله تلاش می شود به روش توصیفی تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ داده شود که آیا می توان از داستان کک کوهزاد به عنوان ماجرای یک ابرشرور و رویارویی اش با رستم نوجوان در ساخت اسپین آفی انیمیشنی و اقتباسی از جهانِ حماسه ی ایرانی استفاده کرد؟ به نظر می رسد با تأکید بر وجوه تصویرساز این داستان مانند وجود انواع اغراق در ساختار و محتوا و تمرکز بر روند زندگی ضدقهرمان شامل چگونگی تولد، کنش ها و سرانجام این شخصیت با استفاده از متن و سایر متون مرتبط و روایات عامه و شفاهی به عنوان بستر گسترش ماجراها ذیل یک جهانِ داستانی حماسی مشترک، می توان مسیر تکامل یک ضدقهرمان را دستمایه ی اقتباس قرار داده و از این اثر به عنوان معبری برای ورود به جهانِ بزرگ داستان حماسه های ایران با فاصله گرفتن از روش های بیان کلاسیک و نزدیک شدن به بازنمایی داستان ها در سینمای امروز جهان بهره برداری نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A look at the capacities of creating an animated spin-off from the world of the Iranian epic story with an emphasis on the tale of Kok Kohzad.
نویسنده [English]
- alireza pourshabanan
Associate Professor, Department of Public, Faculty of Applied Sciences, Iran University of Art.
چکیده [English]
Using Iranian epic literature to create a large fictional world and shape an entertainment franchise based on the works of this literary genre and shared characters is one of the areas of interaction between literature and cinema. Within the framework of creating various spin-offs from different texts centered on the types of heroes/anti-heroes from this extensive collection, a visual world can be created that is appropriate to superhero approaches - similar to the worlds created in superhero cinema around the world - and each time one of these works can be adapted and reproduced in different genres, including animation, taking into account the shared fictional world and in relation to the entirety of this collection. From this perspective, this article attempts to answer the main question in a descriptive-analytical manner: Can the story of Kok Kohzad be used as the story of a supervillain and his confrontation with the teenage Rostam in the creation of an animated spin-off and adaptation of the Iranian epic world? It seems that by emphasizing the illustrative aspects of this story, such as the existence of various exaggerations in the structure and content and focusing on the life course of the antihero, including how he was born, his actions, and the end of this character, using the text and other related texts and popular and oral traditions as a platform for developing adventures under a common epic story world, we can make the path of evolution of an antihero the subject of an adaptation and use this work as a gateway to enter the great world of Iranian epic stories by distancing ourselves from classical methods of expression and approaching the representation of stories in today's world cinema.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Kok Kohzad
- adaptation
- animation
- story world
- spin-off