نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه شهرکرد. ایران
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات، دانشگاه شهرکرد. ایران
3 دانشیار گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه شهرکرد. شهرکرد. ایران
چکیده
سلیگمن(Seligman) بنیانگذار روانشناسی مثبتگرا، مؤلفههای مختلفی از جمله شادی، امید، خوشبینی، تاب آوری و خودکارآمدی را به عنوان عناصر کلیدی خوشبختی و رفاه روانشناختی معرفی کرد. توجه به مؤلفههای روانشناسی مثبتگرا و انعکاس آنها در آثار کودکان و نوجوانان، نقش مهم و تعیینکنندهای در زندگی آنها دارد. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، اشعار منتخب نوجوان براساس مؤلفههای روانشناسی مثبتگرا بررسی و تحلیل شده است. اشعار بررسی شده از مجموعه اشعار نوجوان امروز انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است. نتایج پژوهش نشان داد که از میان مؤلفههای روانشناسی مثبتگرا در میان حدود 400 نمونه شعری، مولفة امید و امیدواری با 57 مورد، شادی با 43 مورد و تابآوری با 15 مورد، بیشترین و خود کارآمدی با 13 و خوشبینی با 11 مورد، کمترین استفاده و کاربرد را داشتهاند. بسامد و کاربرد بالای مؤلفه امید و شادی نکته مثبت و قابل توجهی است که میتواند برای نوجوان مهم و تاثیرگذار باشد. اینکه بعد از هر ناامیدی و تنهایی، سرانجام موجی از نور و امید و شادی دیده میشود، تجربة قابل تأملی برای نوجوان است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Look at the Components of Positive Psychology in Selected Adolescent Poems
نویسندگان [English]
- یاسمین زندیه 1
- sajad najafibehzadi 2
- ذبیح الله کاوه 3
1 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه شهرکرد. ایران
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات، دانشگاه شهرکرد. ایران
3 دانشیار گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه شهرکرد. شهرکرد. ایران
چکیده [English]
Seligman, the founder of positive psychology, introduced various components, including happiness, hope, optimism, resilience, and self-efficacy, as key elements of happiness and psychological well-being. Paying attention to the components of positive psychology and their reflection in the works of children and adolescents plays an important and decisive role in their lives. In this study, using a descriptive-analytical method, selected adolescent poems have been examined and analyzed based on the components of positive psychology. The examined poems are from the collection of today's adolescent poems published by the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents. The results of the study showed that among the components of positive psychology among about 400 poetry samples, the components of hope and optimism with 57 cases, happiness with 43 cases and resilience with 15 cases were used the most and self-efficacy with 13 and optimism with 11 cases were used the least. The high frequency and use of the components of hope and happiness is a positive and significant point that can be important and influential for adolescents. The fact that after every disappointment and loneliness, a wave of light, hope and happiness is finally seen is a thoughtful experience for adolescents.
کلیدواژهها [English]
- positive psychology
- adolescent poetry
- happiness
- hope and optimism
- resilience and self-efficacy