نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
در این مقاله، برای اولین بار کاربست مدل آمیختگی فضاهای ذهنی روایی بر روی یک داستان بلند بررسی شده است. به همین منظور، رمان کودک بیز بیز بیزینس فرهاد حسنزاده با استفاده از مدل آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی دنسیگر بررسی شده است. جنبهی نوآورانهی این پژوهش، نمایش فضاهای چندلایهی روایی رمان در قالب نمودارهای تصویری است. این روش بهخوبی نشان میدهد که چگونه جنبههای زبانی متنهای روایی میتواند به تولید معنا در ذهن و همچنین درک داستان جدید منجر شود. برای انجام این پژوهش ابتدا به تعیین و مشخصکردن فضاها بهصورت فضای راوی، شخصیت، آینده و گذشته میپردازیم. نویسنده این فضاها را از طریق نحوهی بیان، مدیریت داستان و چگونگی انتخاب کلمات و افعال به وجود میآورد. سپس لنگرهای روایی را در متن مشخص میکنیم. اینها سازندهی فضاهای ذهنی و روایی در متن هستند. درنهایت با مدل NMSB، غنای مداوم فضاهای روایی با فضاهای در حال ظهور را برای رسیدن به داستان نوظهور نمایش میدهیم. نتایج کلی پژوهش نشان میدهد که چگونه این روش میتواند با انتقال اطلاعات اندک موجود در متن برای حل معمای داستان به خواننده کمک کند و اینکه هر متن روایی از آنچه در ابتدا به نظر میرسد، پویاتر و درهمتنیدهتر است. نتایج پژوهش در رمان حسنزاده بیانگر آن است که تغییر دیدگاه از یک شخصیت به شخصیت دیگر موجب پیچیدگی و پویایی داستان شده است و نویسنده از ظرفیتهای بالای ابزارهای زبانی برای ساخت فضاهای ذهنی و روایی داستان در رخدادهای زمانی و معنایی نسبتبه سایر عناصر روایت بیشتر بهره برده است
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Narrative Mental Space Blending in Children's Novels: A Case Study of Farhad Hassanzadeh’s Biz… Biz… Business
نویسندگان [English]
- Sara Poorfarah 1
- Mohamad javad Mahdavy 2
- Samira Bameshki 3
1 PHD Student in Persian Language and Literature of Ferdowsi Mashhad university, Mashhad, Iran
2 Assistant Prof in Persian Language and Literature, of Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Assistant Prof in Persian Language and Literature, of Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]
In this article, the Narrative Mental Spaces Blending model (NMSB-model) has been applied on a long story for the first time. As a case study, the children’ novel Biz Biz Business written by Farhad Hasanzadeh has been analyzed using the Densiger's NMSB model. The innovative aspect of this research is the representation of the novel's multi-layered narrative spaces in the form of visual diagrams. This method obviously shows how the linguistic aspects of a narrative text can lead to the production of meaning in the reader’s mind as well as the understanding of a new emerging story. To carry out this research, we first determined and specified the spaces in the form of narrator space, character, future and past. These spaces are created by the way the story is told and the author chooses words and verbs. Then, we identified the narrative anchors in the text, which are the builders of mental and narrative spaces in the text. Finally, with the help of NMSB model, we show the continuous enrichment of narrative spaces with emerging spaces to reach the newly emerging story. The general results of the research show how this method can help the reader to solve the mystery of the story by conveying little information in the text. They also show that every narrative text is dynamic and intertwined. The results of the study of Hasanzadeh's novel show that the change of perspective from one character to another has created a complexity and dynamism in the story. The findings also show that, in order to create mental and narrative spaces of the story, the author uses the potentials of language tools more often compared to other elements of the narrative.
کلیدواژهها [English]
- cognitive narratology
- Narrative Mental Spaces Blending
- Barbara Densiger
- children’s novel